Brev:
Amning af tvillinger - 2 mdr.
25. juni 2007
Alder:
2 mdr.
Amning af tvillinger - 2 mdr.
Hej Helen
Jeg er den heldige mor til 7 dejlige børn i alderen fra to måneder til 12 år. Jeg har ammet dem alle fuldt ud til de blev fire måneder og delvist/efter hvad børnene havde lyst til op til de var 1 1/2 år.
Mine tvillinger på to måneder kan dog gøre selv en garvet mor fortvivlet.
Jeg er netop færdiguddannet sygeplejerske og som du jo nok kan regne ud har det været et par hektiske uger. Både med afleveringen af bacheloropgave og nyfødte tvillinger. Jeg har været nødt til at give tvillingerne et mme tilskud, da jeg (sikkert) på grund af lidt travlhed og stress har produceret mindre mælk. Nu går mit spørgsmål på om jeg kan stoppe med det her mme og så amme dem fuldt ud igen. Jeg vil tro at de tager omkring 300-500 ml mme dagligt, men det er svært at sige.
Har du en god plan for hvad jeg kunne gøre?
Jeg havde selv tænkt på at jeg i et døgns tid ville bruge min elektriske "pumpe" for at jeg kunne producere mere mælk og så på 2. dagen lade børnene sutte/spise uden at få mme. Men kan det gi sig? Jeg er klar over at børnene sikkert vil blive utilfredse, men det burde jo "kun" vare et døgns tid.
Tvillingerne er født til tiden (jeg blev sat i gang) og de fødte hhv 3100 og 2400 gr. Idag vejer de omkring 5700 og 4800.
Jeg har desuden et lille tillægsspm. Min "store" tvilling er god til at lægge på maven. Løfter hovedet højt - men lillebror - som også er den lille - kan ikke lide de daglige øvelser. Han skriger uafbrudt når han er på maven. Nu har jeg snart prøvet alt. At sidde foran for at give øjenkontakt, prøvet alverdens farvestrålende ting, lagt et håndklæde under hans brystkasse, men intet hjælper. Der er intet andet der er sikkert end at han skriger. Så vidt jeg husker havde jeg samme problem med min ældste datter, men det er så lang tid siden at jeg ikke er helt sikker på hvad jeg ellers gjorde.