Amning af tvillinger - 2 mdr.

25. juni 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amning af tvillinger - 2 mdr.

Hej Helen

Jeg er den heldige mor til 7 dejlige børn i alderen fra to måneder til 12 år. Jeg har ammet dem alle fuldt ud til de blev fire måneder og delvist/efter hvad børnene havde lyst til op til de var 1 1/2 år.

Mine tvillinger på to måneder kan dog gøre selv en garvet mor fortvivlet.

Jeg er netop færdiguddannet sygeplejerske og som du jo nok kan regne ud har det været et par hektiske uger. Både med afleveringen af bacheloropgave og nyfødte tvillinger. Jeg har været nødt til at give tvillingerne et mme tilskud, da jeg (sikkert) på grund af lidt travlhed og stress har produceret mindre mælk. Nu går mit spørgsmål på om jeg kan stoppe med det her mme og så amme dem fuldt ud igen. Jeg vil tro at de tager omkring 300-500 ml mme dagligt, men det er svært at sige.

Har du en god plan for hvad jeg kunne gøre?

Jeg havde selv tænkt på at jeg i et døgns tid ville bruge min elektriske "pumpe" for at jeg ...

Annonce

... kunne producere mere mælk og så på 2. dagen lade børnene sutte/spise uden at få mme. Men kan det gi sig? Jeg er klar over at børnene sikkert vil blive utilfredse, men det burde jo "kun" vare et døgns tid.
Tvillingerne er født til tiden (jeg blev sat i gang) og de fødte hhv 3100 og 2400 gr. Idag vejer de omkring 5700 og 4800.

Jeg har desuden et lille tillægsspm. Min "store" tvilling er god til at lægge på maven. Løfter hovedet højt - men lillebror - som også er den lille - kan ikke lide de daglige øvelser. Han skriger uafbrudt når han er på maven. Nu har jeg snart prøvet alt. At sidde foran for at give øjenkontakt, prøvet alverdens farvestrålende ting, lagt et håndklæde under hans brystkasse, men intet hjælper. Der er intet andet der er sikkert end at han skriger. Så vidt jeg husker havde jeg samme problem med min ældste datter, men det er så lang tid siden at jeg ikke er helt sikker på hvad jeg ellers gjorde.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.