Svar: Vil ikke spise og sover ikke igennem

14. juni 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kristina

Der er naturligvis en sammenhæng imellem din drengs lyst til skemad og den mængde mælk han får hos dig. Så længe han mættes så godt og så tit af din mælk, så føler han ikke hverken sult eller lyst til noget andet. Så samtidig med at amningen skal skrues ned, så er det dog også meget vigtigt at du finder ud af hvad du kan give ham af skemad i stedet.

Har du prøvet at lave skemaden med din egen mælk? Jeg tænker at en risgrød er meget mild og mælkeagtig og hvis du nu kunne lave den med udmalket modermælk så ville han måske acceptere at få lidt af det ned. Samtidig tænker jeg også at du skal prøve at søde grøden lidt. Modermælk er meget sødt og derfor tror jeg at han godt kan lide noget der er sødt. Prøv derfor at komme lidt pæremos på risgrøden og se om han så tager imod. Pæremos kan du købe på glas.

Lige nu handler det for mig at se mere om at han skal lære at spise og tage imod noget med ske, så han får en oplevelse af at få noget der fylder i maven og når han gør det, så vil ammebehovet nedsættes lidt. Jo mindre mælk, jo mere plads til mere skemad og jo mere skemad jo mindre behov for mælk. Tingene hænger jo sammen.

Jeg tror du skal forsøge med skemad 2 gange dagligt og du skal give ham det efter en lur, hvor han er frisk og vågen og ikke for træt. Sammen med skemaden kan han tilbydes vand af et snapseglas, så han også vender sig til at drikke noget andet. Samtidig er han nok tørstig, når han har sovet og har derfor brug for noget der, som så skal være vand + skemad.

Det undrer mig at din dreng kun sover en gang i løbet af dagen. Du skariver at han sover til middag kl. 11.30-14.00. Dette er usædvanligt i forhold til at han nu er 6 måneder gammel. Jeg tænker derfor at du måske skulle prøve at skabe en rutine, hvor han sover 2 gange dagligt, fordi jeg tror at dette også vil spille ind på hans overskud og lyst til at spise skemad.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig Morgen 06:30: Bryst

Formiddag kl. 09:00: Risgrød med pæremos ...

Annonce

... (grød lavet på mors mælk og pæremos fra glas

Ammes og puttes til formiddagslur kl. 9.30-10:00. Sover 45 minutter til 1 time.

Frokost 11.30-12: Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag kl. 14:00-15: Ammes

Sen eftermiddag 16.30-17: Evt. amning (for at han ikke behøver indhente det om natten.

Aften 18-18.30: Forsøg med risgrød med pæremos igen. Det er ikke meningen at han skal have det hele tiden, men lige nu og 3-4 dage frem så tænker jeg at du skal holde dig til en slags og det skal være noget sødt og noget kendt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ammes og puttes til natten kl 19:30-20:00

Sen aften 23: Ammes og puttes igen og hvis han virkelig har behov for en ekstra aftenamning derimellem så er det helt okay. Det er bedre at han tanker op om aftenen end han kræver det om natten.

Nat 24.00-05/06: Ingen amning. Han må kunne sove 5 timer sammenhængende og så må far tage over da far ikke lugter af mælk og ikke forbindes med amning.

Som det er lige nu, så ammer du 8 gange i døgnet og hvis du har forholdsvis meget mælk så tror jeg din dreng får rigtig meget at spise hos dig. Det er derfor vigtigt at du trapper amningen ned og den bedste måde at gøre det på er i første omgang at stoppe amningen om natten. Hvis det kun er brystet der dur, så må du tilbyde ham brystet så han falder til ro, men så hurtigt få vorten ud af munden på ham igen. Han skal have ro og tryghed og ikke mad.

Du skal faktisk regne med at 5- max 6 amninger er tilstrækkeligt til at sikre hans mælkebehov også selvom jeg har skitseret flere her. Egentlig burde det være nok at amme tidlig morgen, middag, eftermiddag, aften og sen aften og det er dette du skal stile imod. Grunden til at jeg har skrevet flere amninger på er fordi der hos jer er tale om en overgang og jeg tænker at det bliver for hårdt for jer alle hvis du med det samme går fra 8 til kun 5 amninger. Derfor må du prøve at trappe ned og springe amninger over som du bedst kan og det burde så give plads til skemad.

Rigtig meget held og lykke med projektet:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor