Svar: Evt. ammestop og Laktulose
7. juni 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Jeanette
Amningen har fyldt rigtig meget hos jer lige fra din datter blev født. Med udmalkning, lægge til, supplere med sonde og nu med flaske, svampeinfektion osv. Jeg ved at jeg tidligere har fortalt dig om Lact-Aid systemet, om effekten ved dobbelt udmalkning osv. og jeg kan godt forstå, hvis du ikke orker mere nu. Som du selv skriver, så er det jo også vigtigt at du nu kan se at din datter har taget væsentligt mere på og at du en gang imellem kan få en pause fordi far kan tage lidt over.
Der skal rigtig mange ting til at få en amning til at fungere og det er altså ikke altid så let som det lyder:o) Det er især rigtig svært når man har et for tidlig født barn fordi der har været sket så mange ting undervejs, som netop har sat kroppen i en stress situation og samtidig er det meget svært at opretholde en amning med udmalkning - du kan stimulere, men ikke på samme måde som et barn kan. Derfor er det alfa omega at barnet kommer til at die på brystet og er i stand til at die effektivt.
Det handler altså også om at bryst og barn skal passe sammen, hvis man kan sige sådan. Din lille pige skal for det første have kræfter til at die på dit bryst og kniber det lidt med det, så skal du fortsat stimulere og malke ud med maskine ved siden af. Nogle børn har også en meget lille mund og mor en stor vorte og det betyder ikke noget, hvis man får et 4 kg.'s barn, men det betyder noget, når man får et barn som ikke vejer mere end 1884g (selvom det stadig er en fin størrelse:o))
Det meste af dagen kommer hurtigt til at gå op i amning og udmalkning og tiden du bruger på det kan virke uoverkommelig. Det kan være svært at finde tid til at nyde din lille datter og det er bare så vigtigt at du har tid til det. Når man føder før tid, så er man hele følelsesregistret igennem og tankerne omkring om du nu får lov til at beholde hende, om alt nu går som det skal, om hun nu er sund og rask, ikke tager skade osv. Og nu hvor du har hende hjemme, så skal du have lov til at nyde hende, have lov til at nyde at alt er gået som det skulle, at hun er okay - at I er okay, at I er en familie nu:o)
Den mælk din datter allerede har fået fra dig, kommer hende kun til gode. Der er intet af det arbejde du har lagt for dagen som kommer skidt igen, det har været det hele værd og det er en vigtig del af processen i at nå til at sige "jeg stopper nu og vælger at give flaske" og det er okay, selvom det er svært.
Hvis du vælger at trappe helt ud af amning, så gøres dette bedst ved at du ammer mindre og mindre. Det vil sige at du stopper med at lægge hende til hver gang hun normalt skal spise. Hvis du f.eks. ammer 4 gange dagligt i dag, så ammer du 3 gange dagligt i morgen og 2 gange dagligt i overmorgen. Nogle gange bliver du nødt til at amme en ekstra gang fordi du kan fornemme at brystet spænder op og mælken løber til og så lægger du bare til en ekstra gang. Men det handler om at jo mindre hun kommer til brystet, jo mindre mælk.
Start derfor med at strække tiden, så der ikke går 2 timer imellem med 4 timer imellem og så 6 timer imellem osv. Så det stille og roligt bliver mindre og mindre.
Smerterne i brystet, der kommer som jag imellem amningerne lyder som svampeinfektion og det er vigtigt at salven påsmøres mindst 8 gange i døgnet og du bør fortsætte i mindst 1-2 uger efter at symptomerne er forsvundet. Derudover ved jeg at jeg tidligere har sendt dig en beskrivelse af hvordan du i øvrigt skal forholde dig omkring svampeinfektion i brystet - bomuldsbh, vask af sengetøj, hygiejne osv. og dette skal du fortsat følge.
Med hensyn til laktulose, så er det sådan du skal være sikker på at hun får det, for at det har nogen effekt. Derfor kan det være svært at give hende det i en flaske, fordi der ofte vil være lidt mælk tilbage i flasken og du ved således ikke hvor meget af det hun reelt har fået. Jeg synes derfor du som udgangspunkt skal give hende det direkte i munden, evt. på en lille sprøjte, hvor du så sprøjter det ind.
Det er korrekt at man beregner ca 1 ml pr kg og med den vægt din datter har nu, så passer det med 3 ml dagligt. Du må forsøge dig lidt frem... for nogle børn passer det bedst at få det hele på en gang, for andre at dele dosis i 2 og for atter andre at dele dosis i 3. Det er meget forskelligt, hvordan maven fungerer bedst og derfor må du prøve dig lidt frem. For nogle børn vil det være nødvendigt at give lidt mere og for andre lidt mindre og igen må man justere lidt op og ned efter hvordan afføringen er. Hvis det er meget tyndt, så skal der måske skrues lidt ned, hvis barnet har svært ved at komme af med det og afføringen er hård, så skal der gives lidt mere. Det vil normalt være nødvendigt at give det dagligt til nogenlunde fast tid.
Med hensyn til kogt vand, så skal sunde og raske børn normalt ikke have ekstra kogt vand ved siden af deres mælkeindtag. Det kogte vand fylder i maven og tager pladsen op for den egentlige mad og det er vigtigt at din datter fortsat drikker den mælk hun har behov for, for at holde sin vægt og fortsat være i god trivsel. Hvis du derfor mener at det vil være godt at give hende vand ud over mælken, så er det meget små mængder vi taler om - max 25 ml og det kan hun få på en teske eller på en lille kop. Men det er som sagt ikke noget der normalt anbefales.
Hendes afføringsmønster ændrer sig naturligt i takt med at hun bliver ældre, det vil sige at konsistensen ændrer sig lidt fordi der sker nogle enzymændringer i tarmene. Det betyder at børn efter 2 måneders alderen ofte har lidt længere mellem deres afføringer, hvor de tidligere havde afføring i hver ble, så går der nu let en dag eller to imellem.
Det er korrekt at børn som er fuldt ernæret med modermælkserstatning bør have afføring en gang i døgnet, men igen skal man se på barnet og på afføringens konsistens. Der er børn som har afføring hver 2 dag med fuld flaske ernæring og det behøver bestemt ikke være problematisk. Se på hende, græder hun meget, virker hun til at have ondt i maven, have svært ved at komme af med sin afføring, er afføringen hård og små kugler, så er det ikke okay og hun skal øges i laktulose - i givet fald, så tag lægen med på råd.
Med hensyn til Nan 1 og Allomin 1, så tror jeg ikke at der er den store forskel på disse to. De er produceret af hvert sit firma (Nestle og Beauvais) og derfor kan sammensætningen naturligvis godt være forskellig. Men i forhold til forstoppelse, så anbefaler Nestle den der hedder Nan H.A, hvor proteinerne er delvist spaltet og Beauvais anbefaler den der hedder Grøn Allomin, som er tilsat citronsyre. Sidstnævnte bør af samme årsag ikke anvendes til børn som er født før tid.
Du kan være nødt til at forsøge dig lidt frem, måske den ene type erstatning er bedre for din datters mave end en anden. Ernæringsmæssigt er de begge lige gode og kravene til erstatning i DK er meget høje.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske