Evt. ammestop og Laktulose

7. juni 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Evt. ammestop og Laktulose

Kære Helen,

Jeg har nu i ca. 14 dage efter samråd fra min SP givet min 9 uger datter 10 min. amning og efterfølgende MME flaske, eftersom hun ikke tog nok på i vægt. Hun vejer ca. 3 kg. nu. Jeg har lagt mærke til at hun er begyndt ikke at "gide" brysterne, måske fordi det er for besværligt eller fordi min mælkeproduktion måske er dalet ret kraftig. Hun dier mindre og mindre, bliver hurtigere urolig og skriger selv når hun så får flasken, indtil at hun får mæthedsfornemmelse fra flasken. Det frustrerer mig meget og jeg overvejer om jeg skal gå 100% over til flasken.

Men.... jeg har det både godt og skidt mht. til dette. Det letter mig at se at hun har taget væsentlig mere på og at jeg ved at hun får hvad hun trænger. Jeg får mere ro både mentalt og fysisk også fordi hendes far kan give hende et måltid indimellem.

Samtidig så piner det mig lidt, at jeg ikke selv kan "fodre hende ordentlig". Jeg vil jo hendes bedste. Spørgsmål i mit hoved mht. hvad gør jeg mon forkert, får jeg ikke hvilet nok, stresser jeg for meget, bør jeg malke ud, selvom det forekommer mig som et mareridt (gjorde det i lang tid til hendes sondemad i forb. med for tidlig fødsel). Føler mig lidt skyldig over ikke at give hende det ultimative bedste rent næringsmæssigt og den nærhed bryst er.......

Ved godt at godt moderskab ikke sidder i brysterne, men alligevel....... alle fokuserer på amning.......

Så jeg har ikke helt besluttet mig endnu...........

Men... hvis jeg stiler mod 100% flaske - hvordan gør dette bedst?

- hvorledes skal jeg trappe ...

Annonce

... ned. Jeg føler nærmest nu allerede at mine bryster er tomme, de er meget sjældent spændte og drypper ikke mere som før. Det kan jage lidt i dem indimellem - måske for dig jeg/vi er i behandling for svamp/trøske?
- Hvor lang tid bør vi være i behandling? Jeg er ikke så sikker på at hun har trøske eftersom det eneste som er hvidt er på hendes tunge og det kan skrabes af.

Hun har også fået lidt hårdere mave af MME (lidt mere klumpet og afførring hver 2 dag) - så jeg giver hende laktulose.
- Er det ok at blande i mælken eller bør jeg give det i en sprøjte eller på anden måde?
- Skal jeg give hende det hver dag eller??? Hun får 2,5 ml.

Derudover har jeg følgende spørgsmål:

1.
Hvis jeg går fuldt over på MME - skal jeg tilbyde min datter kogt vand ind imellem her i varmen? Hvis ja, hvor meget og på flaske eller???

2.
Du har tidligere skrevet at afføring hver dag ikke er et must eftersom jeg også ammer hende, men eftersom jeg ikke tror hun får særlig meget brystmælk og får ca. 80 ml. MME x 7 om dagen, går jeg ud fra at det nu er vigtigt at hun har afføring hver dag.
Syntes også at konsistensen havde ændret sig, var blevet mere fast/klumpet. Før MME havde hun afføring hver dag.

3.
Mht. Laktulosen - hvorledes gives den bedst? Jeg skal give 3 ml. da hun vejer 2926 g. såvidt jeg kan forstå - skal jeg give dem på en gang eller fordele 1 ml. over 3 gange på døgnet eller??

4.
Har du hørt om Nan1 er bedre mod hård mave end Blå Allomin1???

Ser frem til at høre fra dig. På forhånd mange tak!

Bedste hilsner
Jeanette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor