Brev:
Evt. ammestop og Laktulose
7. juni 2007
Alder:
2 mdr.
Evt. ammestop og Laktulose
Kære Helen,
Jeg har nu i ca. 14 dage efter samråd fra min SP givet min 9 uger datter 10 min. amning og efterfølgende MME flaske, eftersom hun ikke tog nok på i vægt. Hun vejer ca. 3 kg. nu. Jeg har lagt mærke til at hun er begyndt ikke at "gide" brysterne, måske fordi det er for besværligt eller fordi min mælkeproduktion måske er dalet ret kraftig. Hun dier mindre og mindre, bliver hurtigere urolig og skriger selv når hun så får flasken, indtil at hun får mæthedsfornemmelse fra flasken. Det frustrerer mig meget og jeg overvejer om jeg skal gå 100% over til flasken.
Men.... jeg har det både godt og skidt mht. til dette. Det letter mig at se at hun har taget væsentlig mere på og at jeg ved at hun får hvad hun trænger. Jeg får mere ro både mentalt og fysisk også fordi hendes far kan give hende et måltid indimellem.
Samtidig så piner det mig lidt, at jeg ikke selv kan "fodre hende ordentlig". Jeg vil jo hendes bedste. Spørgsmål i mit hoved mht. hvad gør jeg mon forkert, får jeg ikke hvilet nok, stresser jeg for meget, bør jeg malke ud, selvom det forekommer mig som et mareridt (gjorde det i lang tid til hendes sondemad i forb. med for tidlig fødsel). Føler mig lidt skyldig over ikke at give hende det ultimative bedste rent næringsmæssigt og den nærhed bryst er.......
Ved godt at godt moderskab ikke sidder i brysterne, men alligevel....... alle fokuserer på amning.......
Så jeg har ikke helt besluttet mig endnu...........
Men... hvis jeg stiler mod 100% flaske - hvordan gør dette bedst?
- hvorledes skal jeg trappe ned. Jeg føler nærmest nu allerede at mine bryster er tomme, de er meget sjældent spændte og drypper ikke mere som før. Det kan jage lidt i dem indimellem - måske for dig jeg/vi er i behandling for svamp/trøske?
- Hvor lang tid bør vi være i behandling? Jeg er ikke så sikker på at hun har trøske eftersom det eneste som er hvidt er på hendes tunge og det kan skrabes af.
Hun har også fået lidt hårdere mave af MME (lidt mere klumpet og afførring hver 2 dag) - så jeg giver hende laktulose.
- Er det ok at blande i mælken eller bør jeg give det i en sprøjte eller på anden måde?
- Skal jeg give hende det hver dag eller??? Hun får 2,5 ml.
Derudover har jeg følgende spørgsmål:
1.
Hvis jeg går fuldt over på MME - skal jeg tilbyde min datter kogt vand ind imellem her i varmen? Hvis ja, hvor meget og på flaske eller???
2.
Du har tidligere skrevet at afføring hver dag ikke er et must eftersom jeg også ammer hende, men eftersom jeg ikke tror hun får særlig meget brystmælk og får ca. 80 ml. MME x 7 om dagen, går jeg ud fra at det nu er vigtigt at hun har afføring hver dag.
Syntes også at konsistensen havde ændret sig, var blevet mere fast/klumpet. Før MME havde hun afføring hver dag.
3.
Mht. Laktulosen - hvorledes gives den bedst? Jeg skal give 3 ml. da hun vejer 2926 g. såvidt jeg kan forstå - skal jeg give dem på en gang eller fordele 1 ml. over 3 gange på døgnet eller??
4.
Har du hørt om Nan1 er bedre mod hård mave end Blå Allomin1???
Ser frem til at høre fra dig. På forhånd mange tak!
Bedste hilsner
Jeanette