Svar: Søvn og amning af min dreng på 3 mdr.
6. juni 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Jane
Med den vægtstigning din dreng har lagt for dagen, så lyder det bestemt ikke som om du mangler mælk, det kan dog godt være at han gerne vil die hyppigt fordi han har brug for at din mælkeproduktion sættes lidt op i øjeblikket. Derudover så er det jo også meget varmt og derfor naturligt at han dier kortvarigt ind imellem for at få sit tørst slukket.
Du skriver at han ofte ikke dier i mere end ca 8 minutter af gangen. Nogle børn har et vacuum der sammen med en god nedløbsrefleks hos mor gør at de kan få hvad de har behov for på forholdsvis kort tid. 8 minutter er dog det man kalder for en kort amning og jeg tænker at du måske skal arbejde lidt på at få ham til at spise lidt længere varende ved brystet.
Børn som spiser kort tid får en del af den vandholdige mælk og det giver lidt uro i maven og gør at de sover kortvarigt. Derimod giver mere af den lidt federe mælk en større mæthed og fylde i maven og får dermed også barnet til at sove et lidt længere stræk.
Jeg vil derfor foreslå dig at du gør det, at når din dreng har spist hos dig fra den ene side, så skifter du ham og lægger ham til den samme side men i tvillinge stilling. Det at blive lagt til på denne måde snyder ham til at tro at han er lagt til modsatte bryst og vil sandsynligvis få ham til at tage fat igen og få lidt mere mælk ud fra samme side.
Hvis du føler at du ikke rigtig har så meget mælk tilbage i den side, når han har spist derfra, så vil det være helt okay at du tilbyder ham modsatte side. På den måde vil han også stimulere begge sider ved en amning. I første omgang synes jeg dog at du skal forsøge at få ham til at tage fat på samme side igen.
Jeg tænker at det er vigtigt at du forsøger dette igennem dagen, så han her bliver mættet godt. Det vil påvirke hans indtag om aftenen når han skal sove og også gøre at han forhåbentlig sover lidt længere om natten, da der ikke er noget han skal have indhentet.
Når han har været lagt til 2 gange - enten ved samme side eller ved begge sider med en skiftning og dermed opvågning undervejs, så er han træt og mæt og her kan du så prøve at putte ham med en sut eller en sutteklud ved ansigtet. Det er rart for ham at have noget tæt ved sit ansigt, det har han også når han ligger ved brystet og derfor er suttekluden god. Samtidig er den også med til at skærme lidt, da han har en alder hvor han begynder gerne at ville følge med i verden.
Hvor meget du kan malke ud i løbet af dagen afhænger helt af hvordan din mælkeproduktion er og hvordan du reagerer overfor malkemaskinen. Nogle kvinder blokerer overfor maskinen som får dem til at føle sig som Nora Malkeko og de kan have stor glæde af håndudmalkning i stedet for. Du skal regne med at du producerer hvad din dreng har behov for, så derfor er det begrænset hvor store mængder du kan få brystet til at give, når han har spist hos dig. Du kan gøre det at du forsøger at malke ud lidt efter han har spist, da der så vil gå lidt tid inden han skal på igen og du således når at producere ny mælk. Men ellers tænker jeg at de 50ml lyder okay.
Du skal jo regne med at du fryser mælken ned i portioner. Du kan godt fryse de 50 ned dagligt, men du kan også gemme det i køleskabet og hælde ny mælk oveni, så du gemmer en større portion af gangen. Så samlet set kan du godt malke mælk nok ud til at dække hans behov, hvis han skal passes nogle timer:o)
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Læs i øvrigt min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk". Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske