Svar: Søvn og amning af min dreng på 3 mdr.

6. juni 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Jane

Med den vægtstigning din dreng har lagt for dagen, så lyder det bestemt ikke som om du mangler mælk, det kan dog godt være at han gerne vil die hyppigt fordi han har brug for at din mælkeproduktion sættes lidt op i øjeblikket. Derudover så er det jo også meget varmt og derfor naturligt at han dier kortvarigt ind imellem for at få sit tørst slukket.

Du skriver at han ofte ikke dier i mere end ca 8 minutter af gangen. Nogle børn har et vacuum der sammen med en god nedløbsrefleks hos mor gør at de kan få hvad de har behov for på forholdsvis kort tid. 8 minutter er dog det man kalder for en kort amning og jeg tænker at du måske skal arbejde lidt på at få ham til at spise lidt længere varende ved brystet.

Børn som spiser kort tid får en del af den vandholdige mælk og det giver lidt uro i maven og gør at de sover kortvarigt. Derimod giver mere af den lidt federe mælk en større mæthed og fylde i maven og får dermed også barnet til at sove et lidt længere stræk.

Jeg vil derfor foreslå dig at du gør det, at når din dreng har spist hos dig fra den ene side, så skifter du ham og lægger ham til den samme side men i tvillinge stilling. Det at blive lagt til på denne måde snyder ham til at tro at han er lagt til modsatte bryst og vil sandsynligvis få ham til at tage fat igen og få lidt mere mælk ud fra samme side.

Hvis du føler at du ikke rigtig har så meget mælk tilbage i den side, når han har spist derfra, så vil det være helt okay at du tilbyder ham modsatte side. På den måde vil han også stimulere begge sider ved en amning. I første omgang synes jeg dog at du skal forsøge at få ham til at tage fat på samme side igen.

Jeg tænker at det er vigtigt at du forsøger dette igennem dagen, så han her bliver mættet ...

Annonce

... godt. Det vil påvirke hans indtag om aftenen når han skal sove og også gøre at han forhåbentlig sover lidt længere om natten, da der ikke er noget han skal have indhentet.

Når han har været lagt til 2 gange - enten ved samme side eller ved begge sider med en skiftning og dermed opvågning undervejs, så er han træt og mæt og her kan du så prøve at putte ham med en sut eller en sutteklud ved ansigtet. Det er rart for ham at have noget tæt ved sit ansigt, det har han også når han ligger ved brystet og derfor er suttekluden god. Samtidig er den også med til at skærme lidt, da han har en alder hvor han begynder gerne at ville følge med i verden.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvor meget du kan malke ud i løbet af dagen afhænger helt af hvordan din mælkeproduktion er og hvordan du reagerer overfor malkemaskinen. Nogle kvinder blokerer overfor maskinen som får dem til at føle sig som Nora Malkeko og de kan have stor glæde af håndudmalkning i stedet for. Du skal regne med at du producerer hvad din dreng har behov for, så derfor er det begrænset hvor store mængder du kan få brystet til at give, når han har spist hos dig. Du kan gøre det at du forsøger at malke ud lidt efter han har spist, da der så vil gå lidt tid inden han skal på igen og du således når at producere ny mælk. Men ellers tænker jeg at de 50ml lyder okay.

Du skal jo regne med at du fryser mælken ned i portioner. Du kan godt fryse de 50 ned dagligt, men du kan også gemme det i køleskabet og hælde ny mælk oveni, så du gemmer en større portion af gangen. Så samlet set kan du godt malke mælk nok ud til at dække hans behov, hvis han skal passes nogle timer:o)

Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Læs i øvrigt min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk". Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.