Søvn og amning af min dreng på 3 mdr.

6. juni 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Søvn og amning af min dreng på 3 mdr.

Kære Netsundhedsplejerske

Vi har en lille dreng på 3½ måned og her er lige et par spørgsmål.

I starten og indtil ca 3 mdr havde vi en god rytme med amning ca hver 3 time om dagen og ca hver 4 time om natten. Han blev puttet ved 19 tiden og lå så og pludrede, hvorefter han faldt i søvn af sig selv. Om dagen sov han mellem ½ til 1 time ad gangen.

Nu er han begyndt at græde meget voldsomt om aftenen, når vi putter ham ved 19-20 tiden. Han kan ligge lidt og hygge sig og så begynder han at græde. I starten gik vi med ham, men han græder længe og tårene løber ned af kinderne på ham. Nu prøver jeg at ramme det rigtige træthedstegn og ammer ham så i søvn i vores seng, hvorefter vi flytter ham over i sin egen seng, når vi selv skal sove. (hans seng står lige op af min). Jeg er bekendt med stimuleringsproblemerne og vi prøver at hjælpe ham til ro inden han skal sove, f.eks leger far ikke med ham når han kommer hjem fra arbejde, de sidder og hygger lidt i stedet for.

Mit problem er at han bruger mig som sut, han vil nemlig ikke så gerne bruge sin egen og slet ikke om aftenen. Om dagen ammer han ca 8 min ad gangen og når han skal sove, sutter ...

Annonce

... han til han falder i søvn. Jeg har prøvet at rejse mig når han ligesom har spist (ca 10-12 min) og lade ham falde i søvn, eller bare ligge uden han sutter, men han vågner og begynder at græde. Jeg prøver også at give ham sutten, med den bider han heller ikke på. Det tager længere og længere tid at få ham til at sove og jeg syntes ikke det er rart at blive brugt som sutteklud:) Hvad skal jeg gøre?

Derudover er han begyndt at spise hver anden time, også om natten, så jeg føler ikke at jeg laver andet end af amme. Nogen gang kan jeg strække ham lidt med sutten, med sjældent ret længe. Hvordan kommer jeg tilbage til at amme hver 3-4 time?? Har det noget et gøre med min mælkeproduktion, jeg føler selv der er nok.

Til sidst, hvormeget kan man amme ud om dagen, til at gemme til en dag han skal passes. Jeg kan kun få ca 50 ml ud om dagen.

Til info bor vi i lejlighed og derfor sover han ikke ude, medmindre jeg går med ham i barnevogn og der kan han godt sove 2-3 timer mod ½ til 1 time indenfor. Jeg prøver at sørge for han får mindst en gåtur om dagen.

Han vejede 3720 ved fødsel og ca 7000 nu, med gode elastikker:)

Med venlig hilsen
Jane

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder