Brev:
Søvn og amning af min dreng på 3 mdr.
6. juni 2007
Alder:
3 mdr.
Søvn og amning af min dreng på 3 mdr.
Kære Netsundhedsplejerske
Vi har en lille dreng på 3½ måned og her er lige et par spørgsmål.
I starten og indtil ca 3 mdr havde vi en god rytme med amning ca hver 3 time om dagen og ca hver 4 time om natten. Han blev puttet ved 19 tiden og lå så og pludrede, hvorefter han faldt i søvn af sig selv. Om dagen sov han mellem ½ til 1 time ad gangen.
Nu er han begyndt at græde meget voldsomt om aftenen, når vi putter ham ved 19-20 tiden. Han kan ligge lidt og hygge sig og så begynder han at græde. I starten gik vi med ham, men han græder længe og tårene løber ned af kinderne på ham. Nu prøver jeg at ramme det rigtige træthedstegn og ammer ham så i søvn i vores seng, hvorefter vi flytter ham over i sin egen seng, når vi selv skal sove. (hans seng står lige op af min). Jeg er bekendt med stimuleringsproblemerne og vi prøver at hjælpe ham til ro inden han skal sove, f.eks leger far ikke med ham når han kommer hjem fra arbejde, de sidder og hygger lidt i stedet for.
Mit problem er at han bruger mig som sut, han vil nemlig ikke så gerne bruge sin egen og slet ikke om aftenen. Om dagen ammer han ca 8 min ad gangen og når han skal sove, sutter han til han falder i søvn. Jeg har prøvet at rejse mig når han ligesom har spist (ca 10-12 min) og lade ham falde i søvn, eller bare ligge uden han sutter, men han vågner og begynder at græde. Jeg prøver også at give ham sutten, med den bider han heller ikke på. Det tager længere og længere tid at få ham til at sove og jeg syntes ikke det er rart at blive brugt som sutteklud:) Hvad skal jeg gøre?
Derudover er han begyndt at spise hver anden time, også om natten, så jeg føler ikke at jeg laver andet end af amme. Nogen gang kan jeg strække ham lidt med sutten, med sjældent ret længe. Hvordan kommer jeg tilbage til at amme hver 3-4 time?? Har det noget et gøre med min mælkeproduktion, jeg føler selv der er nok.
Til sidst, hvormeget kan man amme ud om dagen, til at gemme til en dag han skal passes. Jeg kan kun få ca 50 ml ud om dagen.
Til info bor vi i lejlighed og derfor sover han ikke ude, medmindre jeg går med ham i barnevogn og der kan han godt sove 2-3 timer mod ½ til 1 time indenfor. Jeg prøver at sørge for han får mindst en gåtur om dagen.
Han vejede 3720 ved fødsel og ca 7000 nu, med gode elastikker:)
Med venlig hilsen
Jane