Svar: Natamninger, vil gerne stoppe
4. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Gitte
De fleste børn vil i 7 måneders alderen få deres mælkebehov dækket via 4 amninger, når barnet bliver 8 måneder nedsættes dette til ca 3 amninger.
Amningerne ligger ofte tidlig morgen, eftermiddag, aften og evt. sen aften og ud fra din dagsplan så tænker jeg at dette godt kan passes ind.
Når I nu på søndag begynder at trappe amningerne ned så tænker jeg at det vil være alderssvarende relevant at forlange at jeres datter sover fra kl. 23/24 til 06 uden amning. Hun kan med den alder hun har godt klare sig uden mælk i 6-7 timer. Det vil sandsynligvis være for langt et stræk for hende at skulle undvære brystet helt fra kl. 19, når hun puttes og derfor tænker jeg at du kunne overveje om ikke det var muligt at du ammede hende før du selv gik i seng kl. 22. Hun vil jo kunne spise i søvne ligesom hun gør kl. 23, men du undgår at blive vækket ligesom du er faldet i søvn, for det er rigtig hårdt.
Far vil kunne give hende vand, hvis hun vågner i løbet af natten og du kan så amme hende tidlig morgen kl. 06. Næste amning vil så ligge om eftermiddagen, som det passer bedst ind. Du må overveje om det skal være før eller efter middagslur, hvis det kan lade sig gøre efter så er det en god idé da hun så lærer ikke at forbinde amningen om dagen med at skulle sove.. men det er nok næste projekt:o)
Og så skal du naturligvis amme hende om aftenen inden hun puttes til natten og det er denne amning som forsvinder sidst:o)
Når hun bliver mellem 8-9 måneder så forsøger I at skrue amningerne ned til 3 dagligt: Morgen, eftermiddag og aften og i takt med at hun bliver 9-10 måneder nedsættes til yderligere 2 gange dagligt - morgen og aften. Om eftermiddagen vil hun i stedet her kunne blive tilbudt en portion tykmælk eller lignende, som så vil være med til at dække hendes mælkebehov og i den alder må hun generelt gerne begynde at få lidt mere komælk og komælksprodukter.
Nu ved jeg at din mand har allergi og at I derfor har været meget opmærksomme på hendes indtag af mælk og valg af mme, men det burde normalt ikke være noget problem at introducere lidt komælk i 9-10 måneders alderen, med mindre der er tale om mælkeallergi.
Jeres plan for dagen ser i øvrigt rigtig fin ud og I skal endelig bibeholde de gode rutiner for mad og søvn. Vand tilbydes fortsat som tørstslukker og jeg tænker at når amningen nedtrappes så bør din datter også blive mere tørstig i løbet af dagen og derfor også drikke mere vand... du kan prøve at give hende vand af en kildevandsflaske, det kan nogle gange være et hit...:o)
Det betyder ikke noget at hun ikke spiser de største portioner, det der er vigtigt er at hun har lyst til at smage og forsøger forskellige ting. I skal virkelig udnytte at hun har en alder nu, hvor hun glædeligt putter i munden og smager, det forebygger kræsenhed at give så meget forskelligt som overhovedet muligt lige nu. I takt med at amningerne trappes ned så får hun også mere appetit og det er godt at have fokus på ammenedtrapning nu inden hun begynder at blive mere selektiv i forhold til mad. Så I er på rette vej.
Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele:o) Og glædelig fars dag til far:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske