Svar: Natamninger, vil gerne stoppe

4. juni 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Gitte

De fleste børn vil i 7 måneders alderen få deres mælkebehov dækket via 4 amninger, når barnet bliver 8 måneder nedsættes dette til ca 3 amninger.

Amningerne ligger ofte tidlig morgen, eftermiddag, aften og evt. sen aften og ud fra din dagsplan så tænker jeg at dette godt kan passes ind.

Når I nu på søndag begynder at trappe amningerne ned så tænker jeg at det vil være alderssvarende relevant at forlange at jeres datter sover fra kl. 23/24 til 06 uden amning. Hun kan med den alder hun har godt klare sig uden mælk i 6-7 timer. Det vil sandsynligvis være for langt et stræk for hende at skulle undvære brystet helt fra kl. 19, når hun puttes og derfor tænker jeg at du kunne overveje om ikke det var muligt at du ammede hende før du selv gik i seng kl. 22. Hun vil jo kunne spise i søvne ligesom hun gør kl. 23, men du undgår at blive vækket ligesom du er faldet i søvn, for det er rigtig hårdt.

Far vil kunne give hende vand, hvis hun vågner i løbet af natten og du kan så amme hende tidlig morgen kl. 06. Næste amning vil så ligge om eftermiddagen, som det passer bedst ind. Du må overveje om det skal være før eller efter middagslur, hvis det kan lade sig gøre efter så er det en god idé da hun så lærer ikke at forbinde amningen om dagen med at skulle sove.. men det er nok næste projekt:o)

Og så skal du naturligvis amme hende om aftenen inden hun puttes til natten og det er denne amning som forsvinder sidst:o)

Når hun bliver mellem 8-9 måneder så forsøger I at skrue amningerne ned til 3 dagligt: Morgen, eftermiddag og aften og i takt ...

Annonce

... med at hun bliver 9-10 måneder nedsættes til yderligere 2 gange dagligt - morgen og aften. Om eftermiddagen vil hun i stedet her kunne blive tilbudt en portion tykmælk eller lignende, som så vil være med til at dække hendes mælkebehov og i den alder må hun generelt gerne begynde at få lidt mere komælk og komælksprodukter.

Nu ved jeg at din mand har allergi og at I derfor har været meget opmærksomme på hendes indtag af mælk og valg af mme, men det burde normalt ikke være noget problem at introducere lidt komælk i 9-10 måneders alderen, med mindre der er tale om mælkeallergi.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeres plan for dagen ser i øvrigt rigtig fin ud og I skal endelig bibeholde de gode rutiner for mad og søvn. Vand tilbydes fortsat som tørstslukker og jeg tænker at når amningen nedtrappes så bør din datter også blive mere tørstig i løbet af dagen og derfor også drikke mere vand... du kan prøve at give hende vand af en kildevandsflaske, det kan nogle gange være et hit...:o)

Det betyder ikke noget at hun ikke spiser de største portioner, det der er vigtigt er at hun har lyst til at smage og forsøger forskellige ting. I skal virkelig udnytte at hun har en alder nu, hvor hun glædeligt putter i munden og smager, det forebygger kræsenhed at give så meget forskelligt som overhovedet muligt lige nu. I takt med at amningerne trappes ned så får hun også mere appetit og det er godt at have fokus på ammenedtrapning nu inden hun begynder at blive mere selektiv i forhold til mad. Så I er på rette vej.

Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele:o) Og glædelig fars dag til far:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder