Svar: Amning - et bryst, to bryster

2. juni 2007

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Masja

Tillykke med den lille dreng og velkommen her til siden:o)

Jeg er helt enig med din sundhedsplejerske i at din dreng har taget rigtig fint på og det lyder som om du har fint med mælk til ham og at amningen forløber helt normalt. Grunden til at han i øjeblikket dier hyppigere og generelt virker lidt utilfreds ved brystet hænger sandsynligvis sammen med at han nu er så stor at han har behov for at få din mælkemængde sat op. Dette sker typisk mellem 4-6 ugers alderen og igen omkring 12 uger. Man kalder det for appetitspring.

Når barnet virker lidt mere pylret og søgende, så lægger man automatisk mere til brystet og så øges mælkemængden. Jo hyppigere man ammer, jo mere mælk. Det giver således ikke mere mælk at amme i ½ time i stedet for i et kvarter, det giver derimod mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time.

Det er helt normalt at din dreng, da han ikke er så stor, spiser lidt hyppigere og derfor ikke sover de lidt længere stræk. Det kan ændre sig i takt med at han bliver ældre og dermed også større.

Nogle børn er rigtig gode til at die og har et rigtig godt vacuum. Nogle kvinder har samtidig en rigtig hurtig nedløbsrefleks og mælken flyder meget let. Når disse to ting falder sammen, så vil nogle børn meget fint kunne overstå en amning på 10 minutter, hvor andre børn skal have betydeligt længere tid til det og det er derfor at man ikke umiddelbart skal sætte tid på en amning.

Måske begynder du at kunne fornemme at dit bryst føles anderledes når han har spist på det, at brystet er mere blødt og eftergiveligt i forhold til den side, hvor han ikke har spist. Han han spiser hos dig, du kan høre han synger og der bliver længere og længere imellem hans suttetag, hvor du fornemmer at han virkelig arbejde med brystet, så er han igang med den lidt federe mælk. Når han slipper og virker mæt og træt, så må du gå ud fra at han er ...

Annonce

... færdig og nogle gange slipper han ikke, men falder mere eller mindre i søvn med brystvorten i munden og her vil du så stille og roligt kunne lirke den ud.

Prøv at mærke på dit bryst herefter. Hvis du fornemmer at brystet er blød og eftergiveligt og at han har spist godt fra den side, så kan du skifte ham så han vågner lidt op til dåd og så tilbyde ham den modsatte side. Nogle gange vil han kun tage toppen her og die i få minutter, andre gange vil han spise længe og atter andre gange er han slet ikke interesseret. Fordelen her er at du får stimuleret begge bryster ved hver amning og får taget toppen fra det ene, så der ikke opstår for stor brystspænding her.

Hvis du efter amning på den ene side fortsat synes at dit bryst er meget spændt og virker meget fyldt med mælk, så kan du efter skiftning lægge ham til samme bryst. Læg ham så til i tvillingestilling, så han stimulerer brystet på en anden måde. Hvis det er mælkekamrene på ydersiden af brystet som især er spændt så hjælper det ham til at tømme dem, hvis han er lagt til i tvillingestilling. Fordelen her er at du får brystet "tømt" helt i bund hvilket også er nødvendigt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er ikke nogen fast måde at gøre det på, du må således forsøge dig lidt frem og prøve at mærke efter og fornemme hvad der mon virker rart for både dig og ham.

Det lyder dog som en god idé at du forsøger at få lidt mere mælk i ham af gangen, så han begynder at kunne sove et lidt længere stræk. Selvom det er normalt at der ikke går mere end 2½ time imellem amninger i forhold til hans alder og størrelse, så er det nu lidt hårdt når det er både dag og nat. Jeg tænker at dit ønske om at få ham til at spise lidt mere derfor vil komme jer begge godt til gode.

Prøv derfor med en skiftning undervejs og se så om du herefter skal tilbyde modsatte side eller samme side igen bare med en ny ammestilling.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder