Svar: For meget søvn
30. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Renata
Nogle børn sover meget, andre sover næsten ikke og man skal altid se på hvordan barnet trives. Hvis din datter udvikler sig, bruger sin krop, triller omkring, kryber, har styrke i ryggen til at sidde i høj stol, smiler, pludrer, følger med i verden, er nysgerrig osv. så trives hun og udnytter sine vågne periode rigtig fint og så må du gå ud fra at hun sover fordi hun har behov for det.
Nu har du jo været med her siden din datter var ganske lille og jeg har da indtryk af at hun er godt med og udvikler sig i fin retning. Hun har stort set altid sovet 4 lure dagligt, men af forskellig varighed og måske er det sådan hun er.
Nu hvor hun er 6 måneder gammel, så vil det være relevant at du sætter hende i en høj stol så hun sidder med ved bordet og du skal begynde at give hende meget mere familiemad. Hun må også meget gerne begynde at få en brødskorpe eller lignende at sidde med i hånden, som hun kan gnaske sig lidt igennem, opbløde med spyt osv. Det at få lov til at sidde op, være med ved bordet, have lidt brød i hånden osv. er jo med til at holde hende i gang og ikke at hun bare 'sover fra det hele'.
Det er fint at du vækker hende, så hun ikke får lov til at sove for længe og jeg tænker at hun i løbet af den næste månedstid måske vil kunne begynde at springe sin powernap kl. 17 over. Det er ofte denne lur at barnet fjerner først.
Derudover tænker jeg at du kan begynde at give hende lidt grøntsagsmos kl. 11.30-12 hvor hun sidder i sin høje stol og også får lidt brød i hånden og herefter kan hun så puttes til sin middagslur som nu.
Alt i alt ser det okay ud. Vær du glad for at du har en pige med et godt sovehjerte, - det er der mange som misunder dig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske