Brev:
Opdragelse, bandeord
30. maj 2007
Alder:
3 år, 6 mdr.
Opdragelse, bandeord
Hej Helen
Vi har en datter på 3½ år som lige er startet i børnehave for 3 mdr. siden og det har været rigtig dejlig for hende og hun er meget glad for at være der og ifølge pædagogerne så er hun meget nem og er faldet godt til og opfører sig altid ordentlig.
Samtidig har hun også lært en masse bandeord som hun nu flittig bruger og vi siger hver gang til hende at sådan siger man ikke og vi har også prøvet at sige om vi ikke skal finde på nogle andre sjove ord at sige (nogle mere lydige af slagsen) men det hjælper ikke rigtig - er det en periode vi skal igennem eller hvad skal vi gøre? Vi vil jo nødig at det kommer til at indgå som faste ord i hendes ordforråd. Hun ved godt hvilke ord der er bandeord, men ved selvfølgelig ikke altid hvad de betyder og siger dem i flæng.
Generelt er hun ikke ret god til at høre efter hvad vi siger og prøver grænser af, hvilket børn jo gør i den alder men jeg syntes godt vi kunne bruge nogle værktøjer til at håndtere at hun ikke hører efter, da jeg ikke syntes et barn er et man råber af eller sender på sit værelse - jeg vil gerne kunne gøre noget uden at skulle "straffe" hende da hun jo på mange andre områder er en fantastisk dejlig lille pige.
Håber du kan give mig nogle gode råd.
På forhånd tak
Hilsen
Helle