Svar: Mælk nok? - 3 mdr.
28. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære JoJo
En tommelfingerregel lyder at barnet skal fordoble sin vægt indenfor det første ½ år og tredoble sin vægt inden for et år. Din datter har på kun 3 måneder præsteret at fordoble sin fødselsvægt og jeg er derfor slet ikke i tvivl om at du har masser af mælk til hende og at hun trives rigtig fint med din mælk!
At hun i øjeblikket ikke tager så meget på er altså helt normalt. Hvis hun fortsatte med samme vægthastighed, så ville hun jo ende som en kæmpe... :o) Derfor er det kun et tegn på at hun fuldstændig regulerer tingene ind selv og du skal ikke være bekymret i den retning.
Det er rigtig skidt at din kæreste har stillet spørgsmålstegn ved om du har mælk nok og om din mælk er god. For jeg kan fornemme at du et eller andet sted ved rigtig meget omkring det at vurdere trivsel og det at se på din datter om hun har det godt og den intuition og viden du har skal du bibeholde. Naturligvis bliver man nogle gange i tvivl som mor (også selvom man har viden som f.eks. sygeplejerske), men det er stadig rigtig vigtigt at du tror på den fornemmelse du selv har og her er der tale om en pige som simpelthen stortrives på mors mælk - det er lige efter bogen:o)
Når din datter afviser brystet så er det fordi hun har en naturlig evne til at selvregulere og det er simpelthen så flot at hun gør dette. Måden hun spiser på hænger sammen med at hun nu er lidt ældre, større, holder vacuum om brystet på en anden måde og hun er en stor pige. Samtidig har du sandsynligvis en rigtig god nedløbsrefleks, så hun får mælken hurtigt - derfor ammer hun kortvarigt.
Du kan prøve at gøre det at du lader hende spise fra en side, hvor du fornemmer at brystet er blødt og eftergiveligt, så kan du skifte hende og bagefter enten tilbyde samme bryst igen eller tilbyde toppen af modsatte side. Herefter er måltidet overstået.
At afføringen bliver lidt grøn er helt normalt. Der sker nogle enzymændringer i tarmene som godt kan spille ind på afføringens udseende og som også gør at der nu går lidt længere tid imellem hendes afføringer. Derudover kan den grønne afføring skyldes noget du har spist. Det er ikke udsædvanligt at mødre fortæller der kan være en sammenhæng hvis de f.eks. har spist banan eller spinat... af en eller anden grund...
Og så kan meget grøn og vandtynd afføring naturligvis også være tegn på en maveinfektion, men så ville din datter have mange andre symptomer som f.eks. feber og det lyder bestemt ikke til at være tilfældet hos jer.
Da din datter nu er 3 måneder gammel, så vil du ikke opleve brystspænding på samme som som du gjorde i starten. Det er helt normalt at brystspændingen føles mest om natten og tidlig morgen, da du om natten producere mere af det mælkestimulerende hormon prolactin. I løbet af dagen føles brystspændingen ikke på samme måde.
Det er også helt naturligt at din datters maveskind og hud ændrer sig - hun er ikke længere spæd, men er en rigtig dejlig lille baby og det skal du holde fast i.
Håber jeg har fået bragt lidt ro i sjælen. Ha en rigtig god weekend og fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske