Svar: Mælk nok? - 3 mdr.

28. maj 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære JoJo

En tommelfingerregel lyder at barnet skal fordoble sin vægt indenfor det første ½ år og tredoble sin vægt inden for et år. Din datter har på kun 3 måneder præsteret at fordoble sin fødselsvægt og jeg er derfor slet ikke i tvivl om at du har masser af mælk til hende og at hun trives rigtig fint med din mælk!

At hun i øjeblikket ikke tager så meget på er altså helt normalt. Hvis hun fortsatte med samme vægthastighed, så ville hun jo ende som en kæmpe... :o) Derfor er det kun et tegn på at hun fuldstændig regulerer tingene ind selv og du skal ikke være bekymret i den retning.

Det er rigtig skidt at din kæreste har stillet spørgsmålstegn ved om du har mælk nok og om din mælk er god. For jeg kan fornemme at du et eller andet sted ved rigtig meget omkring det at vurdere trivsel og det at se på din datter om hun har det godt og den intuition og viden du har skal du bibeholde. Naturligvis bliver man nogle gange i tvivl som mor (også selvom man har viden som f.eks. sygeplejerske), men det er stadig rigtig vigtigt at du tror på den fornemmelse du selv har og her er der tale om en pige som simpelthen stortrives på mors mælk - det er lige efter bogen:o)

Når din datter afviser brystet så er det fordi hun har en naturlig evne til at selvregulere og det er simpelthen så flot at hun gør dette. Måden hun spiser på hænger sammen med at hun nu er lidt ældre, større, holder vacuum om brystet på en anden måde og hun er en stor pige. Samtidig har du sandsynligvis en rigtig god nedløbsrefleks, så hun får ...

Annonce

... mælken hurtigt - derfor ammer hun kortvarigt.

Du kan prøve at gøre det at du lader hende spise fra en side, hvor du fornemmer at brystet er blødt og eftergiveligt, så kan du skifte hende og bagefter enten tilbyde samme bryst igen eller tilbyde toppen af modsatte side. Herefter er måltidet overstået.

At afføringen bliver lidt grøn er helt normalt. Der sker nogle enzymændringer i tarmene som godt kan spille ind på afføringens udseende og som også gør at der nu går lidt længere tid imellem hendes afføringer. Derudover kan den grønne afføring skyldes noget du har spist. Det er ikke udsædvanligt at mødre fortæller der kan være en sammenhæng hvis de f.eks. har spist banan eller spinat... af en eller anden grund...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så kan meget grøn og vandtynd afføring naturligvis også være tegn på en maveinfektion, men så ville din datter have mange andre symptomer som f.eks. feber og det lyder bestemt ikke til at være tilfældet hos jer.

Da din datter nu er 3 måneder gammel, så vil du ikke opleve brystspænding på samme som som du gjorde i starten. Det er helt normalt at brystspændingen føles mest om natten og tidlig morgen, da du om natten producere mere af det mælkestimulerende hormon prolactin. I løbet af dagen føles brystspændingen ikke på samme måde.

Det er også helt naturligt at din datters maveskind og hud ændrer sig - hun er ikke længere spæd, men er en rigtig dejlig lille baby og det skal du holde fast i.

Håber jeg har fået bragt lidt ro i sjælen. Ha en rigtig god weekend og fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder