Brev:
Mælk nok? - 3 mdr.
28. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Mælk nok? - 3 mdr.
Jeg er blevet lidt nervøs omkring min mælkeproduktion – om jeg har mælk nok. Jeg ved ikke om jeg bare trænger til en opmuntring, eller om der er noget om det.
Jeg har et barn på 14 uger, som vejede 3644 g og var 50 cm lang ved fødslen. Nu vejer hun 7,2 kg og er 61 cm lang.
Amningen er gået fint indtil nu, dog er min mælkeproduktion ret afhængig af min søvn og mit humør iøvrigt.
De sidste 4 uger har vi haft problemer med at finde ud af, at lægge hende til middagslure når hun er træt – vi kommer ofte til at lægge hende for sent – hvilket har givet en del gråd. Min kæreste gik de første to uger – inden vi blev klar over at det handlede om søvn – at gå og sige hver gang hun græd: ”Tror du der er mælk nok?”. Det spørgesmål har jeg nok fået 1000 gange.
I starten blev jeg vred, men langsomt er jeg blevet mere og mere nervøs for, om der kan være noget om det. Jeg kan simpelthen ikke slippe tvivlen mere, og tænker over det hver gang jeg ammer og hver gang jeg skifter hende. Da vi så har fået vejet hende 2 gange med en uges interval (1. Gang på sundhedsplejerskens digitalvægt, 2. Gang på lægens digitalvægt), og hun kun har taget 100 g på, er jeg blevet helt modløs.
Argumenter FOR, at der er mælk nok:
Hun tager dog på – hun taber sig ikke, hun har 8-10 tunge tissebleer i døgnet, hun virker glad og tilfreds, hun sover 2 gange 5 timer om natten, hun har afføring hver dag, hun falder isøvn efter mange af måltiderne, hun har tykke lår med 3 deller og mange dobbelthager, hun afviser nogen gange brystet – måske er hun mæt? Eller bare for træt til at spise?
Argumenter IMOD, at der er mælk nok:
Hun har kun taget 100 g på denne uge, Hun synker kun 5-7 minutter ved hvert bryst, hun gylper ikke længere så ofte (dog stadig 1-2 gange i døgnet), når hun holder op med at synke ved et måltid bliver hun ved med at sutte et stykke tid – måske er hun stadig sulten?, hun spiser ved begge bryster hvert måltid nu – ikke kun ved det ene, hendes afføring er blevet grøn den sidste uge, er al gråden mon pga søvnen eller er hun også sulten oveni?, brysterne spænder kun op om natten nu, huden på hendes mave virker løsere – taber hun sig eller er hendes maveskind naturligt bare ikke så spændt som hos en nyfødt?
Som du kan høre, vil spekulationerne ingen ende tage. Hvad mener du? Lyder det somom der er mælk nok?
Kærlig Hilsen JoJo (Og tak for de fine svar du har givet mig indtil nu)