Mælk nok? - 3 mdr.

28. maj 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Mælk nok? - 3 mdr.

Jeg er blevet lidt nervøs omkring min mælkeproduktion – om jeg har mælk nok. Jeg ved ikke om jeg bare trænger til en opmuntring, eller om der er noget om det.

Jeg har et barn på 14 uger, som vejede 3644 g og var 50 cm lang ved fødslen. Nu vejer hun 7,2 kg og er 61 cm lang.
Amningen er gået fint indtil nu, dog er min mælkeproduktion ret afhængig af min søvn og mit humør iøvrigt.

De sidste 4 uger har vi haft problemer med at finde ud af, at lægge hende til middagslure når hun er træt – vi kommer ofte til at lægge hende for sent – hvilket har givet en del gråd. Min kæreste gik de første to uger – inden vi blev klar over at det handlede om søvn – at gå og sige hver gang hun græd: ”Tror du der er mælk nok?”. Det spørgesmål har jeg nok fået 1000 gange.

I starten blev jeg vred, men langsomt er jeg blevet mere og mere nervøs for, om der kan være noget om det. Jeg kan simpelthen ikke slippe tvivlen mere, og tænker over det hver gang jeg ammer og hver gang jeg skifter hende. Da vi så har fået vejet hende 2 gange med en uges interval (1. Gang på sundhedsplejerskens digitalvægt, 2. Gang på lægens digitalvægt), og hun kun har taget 100 g på, er jeg blevet helt modløs.

Argumenter FOR, ...

Annonce

... at der er mælk nok:
Hun tager dog på – hun taber sig ikke, hun har 8-10 tunge tissebleer i døgnet, hun virker glad og tilfreds, hun sover 2 gange 5 timer om natten, hun har afføring hver dag, hun falder isøvn efter mange af måltiderne, hun har tykke lår med 3 deller og mange dobbelthager, hun afviser nogen gange brystet – måske er hun mæt? Eller bare for træt til at spise?

Argumenter IMOD, at der er mælk nok:
Hun har kun taget 100 g på denne uge, Hun synker kun 5-7 minutter ved hvert bryst, hun gylper ikke længere så ofte (dog stadig 1-2 gange i døgnet), når hun holder op med at synke ved et måltid bliver hun ved med at sutte et stykke tid – måske er hun stadig sulten?, hun spiser ved begge bryster hvert måltid nu – ikke kun ved det ene, hendes afføring er blevet grøn den sidste uge, er al gråden mon pga søvnen eller er hun også sulten oveni?, brysterne spænder kun op om natten nu, huden på hendes mave virker løsere – taber hun sig eller er hendes maveskind naturligt bare ikke så spændt som hos en nyfødt?

Som du kan høre, vil spekulationerne ingen ende tage. Hvad mener du? Lyder det somom der er mælk nok?

Kærlig Hilsen JoJo (Og tak for de fine svar du har givet mig indtil nu)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin