Svar: MME som supplement til amning, gr. manglende vægtstigning

21. maj 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Jeanette

Det er din sundhedsplejerske og din læge som kan se din datter og som derfor er bedst til at vurdere, hvad hun har behov for. Det er svært for mig at vurdere ud fra et brev:o)

Hvor meget din datter bør tage på per dag er lidt forskelligt. I hvert fald ikke under 20 gram om dagen og generelt mellem 20-30g dagligt vil jeg lige umiddelbart sige. Dette ud fra det faktum at din datter er født før tid og er en lille pige.

At amme hver 3-4 time er normalt. Som minimum skal alle børn have mælk mindst 6 gange i døgnet og det svarer altså til hver 4 time, når der er 24 timer på et døgn. De fleste børn spiser hyppigere end dette og hvis barnet f.eks. sover 5 timer i træk en nat, så vil barnet have behov for mælk med kun 3 timers interval efterfølgende for ikke at komme i underskud. Et barn bliver således ikke på den måde fysisk stor nok til at man kan sige at hun skal ammes hver 4 time eller med længere interval.

Du skriver at du ikke er interesseret i sonde/kop og det er helt okay. Jeg vil dog lige fortælle dig at der findes det der hedder Lact-Aid, som er et system, hvor man sætter en sonde fast ved din brystvorte og forenden af sonden er så en beholder med mme eller udmalket modermælk. Når barnet dier ved brystet, så drikker barnet samtidig mælken fra sonden. Det vil sige at barnet får stimuleret brystet samtidig med at det forbinder det med at spise med at ligge ved brystet.

Når det er sagt, så er er det altid en god idé at amme først og så supplere med flaske efterfølgende. Det at lægge til brystet først er med til at stimulere til mælkedannelse på de tidspunkter hvor barnet også normalt vil spise, hvor hvis du erstatter en amning med flaske, så vil din krop tro at din ...

Annonce

... datter ikke længere har behov for samme mængde mælk og mælkemængden nedsættes.

Man kan så diskutere hvor meget mælk du skal supplere med, da der jo altid er en risiko for at din datter vil spise lidt ekstra på flasken og måske derfor ikke vil melde sig så hyppigt som hun ellers ville have gjort og igen vil din mælkemængde nedsættes.

Du skal vide at hvis du malker ud for at stimulere dit bryst, f.eks. hvis din datter sover og ikke kommer til brystet, så øger din din mælk ekstra at dobbeltudmalke. Du kan få en ekstra flaske og en Y-rør til din maskine (hvis den er lejet) og så malke begge bryster ud samtidig. Det kan øge din mælkemængde med op til 60%.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til opvarmning af mme i mikroovn, så sker der ikke noget ved at bruge mikrobølgeovn i tilberedning af en flaske. Det er dog meget vigtigt og især når der er tale om en for tidlig født pige, at du laver en flaske af gangen og ikke har færdigblandet mme stående klar i køleskabet. Hav derimod rene flasker med kogt vand stående, varm vandet op og kom pulver i og server. Prøv at se den artikel jeg har skrevet som hedder "Når du giver dit barn flaske" - du finder den i min artikelsamling.

Med hensyn til skift af modermælkserstatning, så er der umiddelbart ikke grund til at skifte mærke, da jeres datter trives fint med den blå allomin 1. Det er et fuldgyldigt produkt som er fint egnet til børn fra fødslen. Man skal så vidt muligt ikke lave for mange skift, det er bedre for din datters tarm ikke at skulle forholde sig til alt for meget forskelligt - den blå allomin fås også i brikform som er varmebehandlet og det er jo vældig praktisk, når I skal på tur.

Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder