Svar: Ammer hele tiden - 4 mdr.
17. april 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Det lyder som om du har fået dig en rigtig sulten lille dreng:o) Du skriver at han spiser godt hos dig, tømmer begge bryster hver gang, sover kortvarigt, leger osv. og så spiser han igen - jeg læser dit brev som om han dier ca hver 2 time dagen igennem - og jeg kan godt forstå du synes det er hårdt.
Der skal naturligvis være plads til at han slukker tørsten, får en trøstetår osv. en gang imellem, med stadigvæk skal han jo også kunne blive så mæt at han sover et lidt længere stræk. Da han tidligere har kunne dette, så lyder det som om at han nu er nået en alder, hvor det kunne være relevant at tilbyde ham lidt andet, spørgsmålet er så bare hvad det i givet fald skal være.
Min umiddelbare tanke er modermælkserstatning fordi det måske kan mætte ham lidt mere. Som forsøg kan du prøve at købe en brik erstatning og give ham en flaske og se om det reelt gør en forskel, altså om det mætter ham mere, så han kan sove et par timer og så vågne op til dåd og spise igen hos dig. Hvis erstatningen ingen forskel gør, så er du det klogere og så er det skemaden du kan forsøge dig med.
Det vil tage lidt tid inden skemaden vil kunne mætte ham på samme måde, da det er meget lidt han skal have i begyndelsen. Start med 4-5 tsk. og følg efter med amning, så maven fortsat holdes igang. Når han kan spise en dl. og det går rigtig fint, så kan du give ham to gange dagligt. Det er bedre at tilbyde ham 3/4 dl 2 gange dagligt i stedet for 1½ dl. en gang dagligt. Det sikrer ham større variation af forskellige fødevarer (grød+mos) men giver samtidig mulighed for at følge efter med mælk, så han bliver rigtig godt mæt og så han fortsat får sit mælkebehov dækket - det er mælk som skal være størstedelen af hans indtag.
Da han er 4 måneder nu og vi er i april, så vil din dreng være mellem 7-8 måneder, når han skal starte dagpleje. Hvorvidt han vil kunne undvære flasken på dette tidspunkt afhænger af, hvor god han er blevet til at drikke af kop. Du kan i princippet godt amme ham morgen, eftermiddag (når du kommer hjem) og aften og på den måde sikre ham et godt mælkeindtag, men i løbet af dagen skal han jo også have noget at drikke og springer du eftermiddagsamningen over skal han have noget andet i stedet. Hvis din tvivl omkring flaske og introduktion af denne går mere på nemheden i forhold til skoldning af flasker osv. så kan du overveje om en flaske en gang imellem måske kunne gøre en forskel for jer og dermed også når han bliver 7-8 måneder - han er lige på grænsen til på det tidspunkt at kunne undvære den.
Jeg håber at mine overvejelser kan hjælpe jer lidt videre og finde ud af, hvad der mon passer bedst til jer. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske