Svar: Ammer hele tiden - 4 mdr.

17. april 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Louise

Det lyder som om du har fået dig en rigtig sulten lille dreng:o) Du skriver at han spiser godt hos dig, tømmer begge bryster hver gang, sover kortvarigt, leger osv. og så spiser han igen - jeg læser dit brev som om han dier ca hver 2 time dagen igennem - og jeg kan godt forstå du synes det er hårdt.

Der skal naturligvis være plads til at han slukker tørsten, får en trøstetår osv. en gang imellem, med stadigvæk skal han jo også kunne blive så mæt at han sover et lidt længere stræk. Da han tidligere har kunne dette, så lyder det som om at han nu er nået en alder, hvor det kunne være relevant at tilbyde ham lidt andet, spørgsmålet er så bare hvad det i givet fald skal være.

Min umiddelbare tanke er modermælkserstatning fordi det måske kan mætte ham lidt mere. Som forsøg kan du prøve at købe en brik erstatning og give ham en flaske og se om det reelt gør en forskel, altså om det mætter ham mere, så han kan sove et par timer og så vågne op til dåd og spise igen hos dig. Hvis erstatningen ingen forskel gør, så er du det klogere og så er det skemaden du kan forsøge dig med.

Det vil tage lidt tid inden skemaden vil kunne mætte ham på samme måde, da det er meget lidt han skal have i begyndelsen. Start med 4-5 tsk. og følg efter med amning, så maven fortsat holdes igang. Når han kan spise en dl. og det går ...

Annonce

... rigtig fint, så kan du give ham to gange dagligt. Det er bedre at tilbyde ham 3/4 dl 2 gange dagligt i stedet for 1½ dl. en gang dagligt. Det sikrer ham større variation af forskellige fødevarer (grød+mos) men giver samtidig mulighed for at følge efter med mælk, så han bliver rigtig godt mæt og så han fortsat får sit mælkebehov dækket - det er mælk som skal være størstedelen af hans indtag.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Da han er 4 måneder nu og vi er i april, så vil din dreng være mellem 7-8 måneder, når han skal starte dagpleje. Hvorvidt han vil kunne undvære flasken på dette tidspunkt afhænger af, hvor god han er blevet til at drikke af kop. Du kan i princippet godt amme ham morgen, eftermiddag (når du kommer hjem) og aften og på den måde sikre ham et godt mælkeindtag, men i løbet af dagen skal han jo også have noget at drikke og springer du eftermiddagsamningen over skal han have noget andet i stedet. Hvis din tvivl omkring flaske og introduktion af denne går mere på nemheden i forhold til skoldning af flasker osv. så kan du overveje om en flaske en gang imellem måske kunne gøre en forskel for jer og dermed også når han bliver 7-8 måneder - han er lige på grænsen til på det tidspunkt at kunne undvære den.

Jeg håber at mine overvejelser kan hjælpe jer lidt videre og finde ud af, hvad der mon passer bedst til jer. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder