Svar: Mere mælk i det ene bryst
8. april 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Tine
Det er meget normalt at der er forskel på vores bryster. Det er både hvad angår størrelse af selve brystet men også forskel i brystvorterne. På samme måde er det meget normalt at der kan dannes mere mælk i det ene bryst end i det andet.
Dannelse af mælk afhænger af mange forskellige faktorer, blandt andet hvor hurtigt og hvor meget barnet har diet hos moderen lige efter fødslen, hvor hyppigt barnet lægges til, hvordan barnets sutteteknik er osv. Hvis din lille dreng har været lagt mere til den ene side end til den anden, så kan dette have betydning og det vil være udmærket at du fortsat skifter side, så han stimulerer begge sider ligeligt.
Du kan også gøre det, at du lægger din dreng til i forskellige ammestillinger. Det hjælper ham til at stimulere brystet lidt mere, hvis du f.eks. starter med at lægge ham til i den traditionelle stilling og efterfølgende lægger ham til samme bryst i tvillingestilling.
Nogle børn får på grund af forskellene i brysterne også en foretrukken side og her er det også en god idé at lægge til ved at skifte ammestilling som ovenfor beskrevet.
Man kan i princippet amme et barn med kun et bryst. Det gør kvinder som har fået fjernet det ene bryst og det gør kvinder som føder tvillinger jo i princippet også. Så du skal ikke være bekymret for om du producerer mælk nok, som du selv skriver, så lyder det jo som om at din lille dreng stortrives på din mælk.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske