Svar: Udmalkning - 1 mdr.
5. april 2007
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Mælkeproduktionen afhænger bla. af efterspørgsel. Det betyder at jo mere din dreng dier ved brystet, jo mere han efterspørger det, jo mere mælk dannes der. Hvis du således ikke ammer ham i et helt døgn, så vil din krop tro at din dreng ikke længere har behov for mælken og din mælkemængde vil nedsættes.
Dertil kommer at hvis du ikke ammer i et helt døgn, så vil mælken stå og presse i brystet og brystet have behov for at blive tømt. Hvis du ikke får mælken ud, så vil der være en stor risiko for at du får brystbetændelse.
Hvis du er nødt til at tage væk et døgn, så vil det således være en rigtig god idé at du malker ud og det vil også være en rigtig god idé at du malker ud på de tidspunkter hvor din dreng normalt ville have spist hos dig. En malkemaskine eller håndudmalkning kan ikke stimulere brystet på samme måde som din dreng og derfor vil din mælkemængde trods udmalkning godt kunne blive en lille smule nedsat. Samtidig vil den stress din krop sandsynligvis er udsat for fordi du er væk, har travlt, laver et eller andet, også kunne påvirke din mælkemængde.
Hvis du sørger for at få din dreng lagt til brystet så meget som muligt, når du er hjemme igen, så vil han fint kunne regulere din mælkemængde ind så den igen passer til hans behov.
Så hvis du er nødt til at tage væk et døgn, så vil det altså være tilrådeligt at du malker ud på de tidspunkter, hvor du normalt ville amme. Du skal være forberedt på at din mælkeproduktion vil kunne gå lidt ned i det døgn og du skal være opmærksom på at du kan risikere at få en brystbetændelse, hvis brystet ikke 'tømmes' tilstrækkeligt.
Håber dette hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o) God påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske