Svar: Favorit bryst m.m.
2. april 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Linda
Tillykke med din lille datter og hvor er det dejligt at amningen lyder til at fungere for jer begge, når du nu har et dårligt ammeforløb bag dig:o)
Det er sådan at vores bryster ikke er ens og det er helt normalt at der er forskel på venstre og højre side. Forskel både hvad angår mælkemængde og størrelse, brystvorte osv. Derfor vil nogle børn også foretrække den ene side fremfor den anden - den ene side producerer måske lidt mere mælk eller brystet er bare lidt lettere at arbejde med.
Heldigvis er små børn rigtigt nemme at snyde og derfor vil jeg foreslå dig at du, når du lægger din datter til 'den dårlige side' starter med at lægge hende til i den almindelige ammestilling. Når hun så efter 10 minutter bliver gal og slipper brystet, så tag hende op og vend hende om og læg hende så til samme side igen, dog i tvillingestilling, hvor hun ligger ud under din arm. Det vil snyde din datter til at tro at hun er lagt til modsatte side og derfor vil hun højst sandsynligt tage fat og spise igen. Det er ikke sikkert det vil virke hver gang, men du vil kunne gøre det de fleste gange med heldigt resultat:o)
Ud fra den vægtøgning din datter har og måde du beskriver hende og amningen på, så lyder det slet ikke som om du mangler mælk, tværtimod. Du skal bare klø på og tro på at det lykkes denne gang.
Med hensyn til sut, så vil jeg lige nævne at hvis I vælger at give jeres datter en sut, så skal det være på det tidspunkt, hvor hun har brug for lige at sutte lidt for at kunne falde i søvn. Det vil sige efter at hun har ammet og når hun skal puttes. Sutten skal I ikke bruge, hvis hun f.eks. skal holdes hen fordi hun græder når hun bliver skiftet eller lignende. Det er meget vigtigt at hun ikke får mulighed for at sutte på sutten inden amning, da hun så vil bruge for mange kræfter på sutten og have svært ved at 'tømme' brystet tilstrækkeligt, når hun så kommer til der. Så sutten er til at falde i søvn med, når I er sikre på at hun er godt mæt:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske