Svar: Favorit bryst m.m.

2. april 2007

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Linda

Tillykke med din lille datter og hvor er det dejligt at amningen lyder til at fungere for jer begge, når du nu har et dårligt ammeforløb bag dig:o)

Det er sådan at vores bryster ikke er ens og det er helt normalt at der er forskel på venstre og højre side. Forskel både hvad angår mælkemængde og størrelse, brystvorte osv. Derfor vil nogle børn også foretrække den ene side fremfor den anden - den ene side producerer måske lidt mere mælk eller brystet er bare lidt lettere at arbejde med.

Heldigvis er små børn rigtigt nemme at snyde og derfor vil jeg foreslå dig at du, når du lægger din datter til 'den dårlige side' starter med at lægge hende til i den almindelige ammestilling. Når hun så efter 10 minutter bliver gal og slipper brystet, så tag hende op og vend hende om og læg hende så til samme side igen, dog i tvillingestilling, hvor hun ligger ud under din arm. Det vil snyde din datter til at tro at hun er lagt til modsatte side og derfor vil hun højst sandsynligt tage fat og spise igen. ...

Annonce

... Det er ikke sikkert det vil virke hver gang, men du vil kunne gøre det de fleste gange med heldigt resultat:o)

Ud fra den vægtøgning din datter har og måde du beskriver hende og amningen på, så lyder det slet ikke som om du mangler mælk, tværtimod. Du skal bare klø på og tro på at det lykkes denne gang.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til sut, så vil jeg lige nævne at hvis I vælger at give jeres datter en sut, så skal det være på det tidspunkt, hvor hun har brug for lige at sutte lidt for at kunne falde i søvn. Det vil sige efter at hun har ammet og når hun skal puttes. Sutten skal I ikke bruge, hvis hun f.eks. skal holdes hen fordi hun græder når hun bliver skiftet eller lignende. Det er meget vigtigt at hun ikke får mulighed for at sutte på sutten inden amning, da hun så vil bruge for mange kræfter på sutten og have svært ved at 'tømme' brystet tilstrækkeligt, når hun så kommer til der. Så sutten er til at falde i søvn med, når I er sikre på at hun er godt mæt:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god påske:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder