Favorit bryst m.m.

2. april 2007

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Favorit bryst m.m.

Hej Helen

Tak for en god brevkasse, med mange nyttige spørgsmål og svar!

Jeg har et par spørgsmål i forbindelse med amningen af min datter. Hun blev født til tiden og vejede 3800 gram ved fødslen. Hun er sund og rask og amningen fungerer. Hun er nu fire uger gammel. Hun bruger ikke sut (hvilket vi dog har overvejet at give hende, men ikke har turdet af hensyn til amningen) og har aldrig fået tilskud af nogen art.

Jeg har tidligere haft et mislykket ammeforløb bag mig, da det aldrig rigtigt lykkedes for mig at amme min søn. Han suttede ikke ordentligt og jeg ammede i en periode med suttebrikker, hvilket dog heller aldrig fungerede optimalt. Han græd meget under amningen og det var enormt hårdt altid at sidde med et ulykkeligt barn ved brystet. Efter godt en måned måtte jeg opgive, dels for at få noget søvn og dels for at kunne være sammen med mit barn uden at både han og jeg græd.

Min datter derimod suttede lystigt fra hun var ti minutter gammel og gør det stadig (hvilket jeg naturligvis er ovenud lykkelig for), men hun favoriserer det ene bryst hvilket gør mig en smule bekymret. Hun vil gerne spise fra "det dårlige bryst" når hun er rigtigt sulten, men så snart hun har fået stillet den værste sult (5-10 min.) bliver hun gal og nægter at tage brystet igen. Hvis jeg insisterer, ligger hun og vrider og vender sig og tager fat og slipper brystet et utal af gange.

En sjælden gang kan hun finde på at genoptage måltidet og spise "færdigt" ved det ...

Annonce

... dårlige bryst, men som oftest ender det i skrig og skrål. Hvis jeg lader hende skifte bryst, er der ingen problemer og hun kan sagtens spise sig mæt dér (og "tømme" dette bryst). Det skal lige nævnes at der ikke er de samme problemer når vi starter med det gode bryst, så vil hun gerne spise, bøvse, spise videre, skiftes osv. Til sidst falder hun somregel i søvn.

Jeg har forsøgt at amme hende i forskellige stillinger, bla. liggende, men det gør ingen forskel. Jeg har endvidere overvejet om det er fordi mælken ikke løber hurtigt nok, men jeg tror ikke det er dér problemet ligger, idet mælken løber ned ad brystet hver gang hun slipper.

Hun har ofte en masse luft i maven, prutter voldsomt og skal helst bøvse flere gange under hvert måltid, hvilket godt kan gøre hende lidt urolig.

Jeg er uden tvivl påvirket af mit tidligere forløb med min søn og har været/er frygteligt nervøs for at amningen endnu en gang skal mislykkes. Men efterhånden som tiden går har jeg dog også en tro på at det virker :-). Min datter trives jo!

Hun har taget ca. 700 gram på, på 3½ uge og sover godt. Typisk går der 2-4 timer mellem hun spiser, men i aftes ammede jeg hende tre gange på få timer hvorefter hun sov fra 22-05 - så jeg tænker at hun da bliver mæt?

Jeg håber du kan komme med nogle tanker omkring hendes "opførsel", da jeg rigtigt gerne vil have det til at fungere og også gerne vil kunne amme min lille pige uden at det ender i gråd.

På forhånd tak & venlig hilsen
Linda

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.