Brev:
Favorit bryst m.m.
2. april 2007
Alder:
1 mdr.
Favorit bryst m.m.
Hej Helen
Tak for en god brevkasse, med mange nyttige spørgsmål og svar!
Jeg har et par spørgsmål i forbindelse med amningen af min datter. Hun blev født til tiden og vejede 3800 gram ved fødslen. Hun er sund og rask og amningen fungerer. Hun er nu fire uger gammel. Hun bruger ikke sut (hvilket vi dog har overvejet at give hende, men ikke har turdet af hensyn til amningen) og har aldrig fået tilskud af nogen art.
Jeg har tidligere haft et mislykket ammeforløb bag mig, da det aldrig rigtigt lykkedes for mig at amme min søn. Han suttede ikke ordentligt og jeg ammede i en periode med suttebrikker, hvilket dog heller aldrig fungerede optimalt. Han græd meget under amningen og det var enormt hårdt altid at sidde med et ulykkeligt barn ved brystet. Efter godt en måned måtte jeg opgive, dels for at få noget søvn og dels for at kunne være sammen med mit barn uden at både han og jeg græd.
Min datter derimod suttede lystigt fra hun var ti minutter gammel og gør det stadig (hvilket jeg naturligvis er ovenud lykkelig for), men hun favoriserer det ene bryst hvilket gør mig en smule bekymret. Hun vil gerne spise fra "det dårlige bryst" når hun er rigtigt sulten, men så snart hun har fået stillet den værste sult (5-10 min.) bliver hun gal og nægter at tage brystet igen. Hvis jeg insisterer, ligger hun og vrider og vender sig og tager fat og slipper brystet et utal af gange.
En sjælden gang kan hun finde på at genoptage måltidet og spise "færdigt" ved det dårlige bryst, men som oftest ender det i skrig og skrål. Hvis jeg lader hende skifte bryst, er der ingen problemer og hun kan sagtens spise sig mæt dér (og "tømme" dette bryst). Det skal lige nævnes at der ikke er de samme problemer når vi starter med det gode bryst, så vil hun gerne spise, bøvse, spise videre, skiftes osv. Til sidst falder hun somregel i søvn.
Jeg har forsøgt at amme hende i forskellige stillinger, bla. liggende, men det gør ingen forskel. Jeg har endvidere overvejet om det er fordi mælken ikke løber hurtigt nok, men jeg tror ikke det er dér problemet ligger, idet mælken løber ned ad brystet hver gang hun slipper.
Hun har ofte en masse luft i maven, prutter voldsomt og skal helst bøvse flere gange under hvert måltid, hvilket godt kan gøre hende lidt urolig.
Jeg er uden tvivl påvirket af mit tidligere forløb med min søn og har været/er frygteligt nervøs for at amningen endnu en gang skal mislykkes. Men efterhånden som tiden går har jeg dog også en tro på at det virker :-). Min datter trives jo!
Hun har taget ca. 700 gram på, på 3½ uge og sover godt. Typisk går der 2-4 timer mellem hun spiser, men i aftes ammede jeg hende tre gange på få timer hvorefter hun sov fra 22-05 - så jeg tænker at hun da bliver mæt?
Jeg håber du kan komme med nogle tanker omkring hendes "opførsel", da jeg rigtigt gerne vil have det til at fungere og også gerne vil kunne amme min lille pige uden at det ender i gråd.
På forhånd tak & venlig hilsen
Linda