Svar: Hyppige måltider til 9 ugers baby
20. marts 2007
Alder:
2 mdr.
Hej Tanya
Tusind tak for dine pæne ord, jeg er meget glad for at jeg også kan hjælpe jer som bor rundt omkring i hele verden:o)
Din datter har gennemsnitligt taget 200g på om ugen og det er denne vægtstigning man normalt forventer, for at 'børn holder deres kurve' som man siger. Din datter bør således ikke tage meget mindre på, men må gerne tage mere på.
Det lyder som om du ammer rigtig meget og jeg kan godt forstå du synes det er hårdt at være på hver 3 time. Hun var også en stor og fin pige ved fødslen og derfor har der ikke været noget at sige til at hun var sulten, da hun kom ud - men det lyder lidt hårdt i længden.
Det er super godt at hun også er i stand til at sove 5 timer en gang imellem. I har begge brug for lidt længere intervaller og det er fint hvis de 5 timer kan ligge om natten.
Du skriver ikke hvordan du ammer, når du ammer hver 3 time. Spiser hun fra et bryst af gangen, spiser hun længe, kan du hører hun synker, har du indtryk af at du har masser af mælk osv. Hvis du oplever at have mælk nok til hende og at hun tager godt fra, så er det kun fint det du gør. Hvis du tænker at det kunne være rart at 'fylde hende lidt mere', så kan du prøve at amme hende fra begge brystet, så et måltid aldrig er slut før hun i hvert fald har fået tilbudet om at spise fra begge sider. Am så længe som muligt fra en side, når hun så slipper og egentlig siger tak for mad, så skifter du hende så hun vågner lidt op til dåd igen og så tilbyder du hende modsatte side. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor hun sluttede sidst, lader hende spise i bund, skifter hende og tilbyder så igen modsatte side.
I forhold til at sove med hende i sengen, så tænker jeg at hun meget let får lyst til at spise hyppigere end det måske er nødvendigt, når hun ligger lige ved siden af dig og kan dufte mælken. Samtidig sover ingen af jer særlig tungt, når I ligger sådan - I forstyrrer hinanden, selvom det er vældig rart.
Jeg synes derfor du skal prøve at få hende over i vuggen eller i liften, når hun har spist hos dig, så du også får mulighed for at sove lidt bedre om natten.
Måske har I plads og mulighed for at have hendes seng stående helt tæt på jeres seng, så du fortsat kan give hende en hånd at holde i og kan kærtegne hende lidt, hvis hun lige har behov for lidt nærhed og tryghed. Sålænge hun ikke er ældre, så skal hun have lov til at være nær jer og jeg taler heller ikke om at hun skal sove på eget værelse - det kan vente til hun er ½ år eller mere:o)
Man kan ikke give så lille et barn for meget kærlighed og man kan ikke forkæle hende nok. Hun skal bare have det trygt og godt, men det er ikke ensbetydende med at hun skal sove med næsen lige i brystet, da hun så tror hun skal spise hele tiden. Hun er jo kun igang med at finde ud af hvad det egentlig vil sige at være rigtig mæt og rigtig sulten. Det skal hun først lære:o)
Håber mine tanker hjælper lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske