Svar: Hyppige måltider til 9 ugers baby

20. marts 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej Tanya

Tusind tak for dine pæne ord, jeg er meget glad for at jeg også kan hjælpe jer som bor rundt omkring i hele verden:o)

Din datter har gennemsnitligt taget 200g på om ugen og det er denne vægtstigning man normalt forventer, for at 'børn holder deres kurve' som man siger. Din datter bør således ikke tage meget mindre på, men må gerne tage mere på.

Det lyder som om du ammer rigtig meget og jeg kan godt forstå du synes det er hårdt at være på hver 3 time. Hun var også en stor og fin pige ved fødslen og derfor har der ikke været noget at sige til at hun var sulten, da hun kom ud - men det lyder lidt hårdt i længden.

Det er super godt at hun også er i stand til at sove 5 timer en gang imellem. I har begge brug for lidt længere intervaller og det er fint hvis de 5 timer kan ligge om natten.

Du skriver ikke hvordan du ammer, når du ammer hver 3 time. Spiser hun fra et bryst af gangen, spiser hun længe, kan du hører hun synker, har du indtryk af at du har masser af mælk osv. Hvis du oplever at have mælk nok til hende og at hun tager godt fra, så er det kun fint det du gør. Hvis du tænker at det kunne være rart at 'fylde hende lidt mere', så kan du prøve at amme hende fra begge brystet, så et måltid aldrig er slut før hun i hvert fald har fået tilbudet om at spise fra begge sider. Am så længe som muligt fra en side, når hun så slipper og egentlig siger tak for mad, så skifter du hende så hun vågner lidt op til dåd igen og så ...

Annonce

... tilbyder du hende modsatte side. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor hun sluttede sidst, lader hende spise i bund, skifter hende og tilbyder så igen modsatte side.

I forhold til at sove med hende i sengen, så tænker jeg at hun meget let får lyst til at spise hyppigere end det måske er nødvendigt, når hun ligger lige ved siden af dig og kan dufte mælken. Samtidig sover ingen af jer særlig tungt, når I ligger sådan - I forstyrrer hinanden, selvom det er vældig rart.

Jeg synes derfor du skal prøve at få hende over i vuggen eller i liften, når hun har spist hos dig, så du også får mulighed for at sove lidt bedre om natten.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Måske har I plads og mulighed for at have hendes seng stående helt tæt på jeres seng, så du fortsat kan give hende en hånd at holde i og kan kærtegne hende lidt, hvis hun lige har behov for lidt nærhed og tryghed. Sålænge hun ikke er ældre, så skal hun have lov til at være nær jer og jeg taler heller ikke om at hun skal sove på eget værelse - det kan vente til hun er ½ år eller mere:o)

Man kan ikke give så lille et barn for meget kærlighed og man kan ikke forkæle hende nok. Hun skal bare have det trygt og godt, men det er ikke ensbetydende med at hun skal sove med næsen lige i brystet, da hun så tror hun skal spise hele tiden. Hun er jo kun igang med at finde ud af hvad det egentlig vil sige at være rigtig mæt og rigtig sulten. Det skal hun først lære:o)

Håber mine tanker hjælper lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!