Svar: Træg mave
20. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Didde
Er du sikker på at Vita får nok væske? Ofte handler en træg mave om manglede væskeindtag og måske skulle du simpelthen give hende ekstra kogt vand evt. på flaske for at få gang i maven. Du kan overveje om du vil komme lidt sukker i vandet - laktulose er jo også noget værre sukkerstads...
Det er altid en god idé at veksle mellem grød og mos så hun får grød til det ene måltid og mos til det andet. Variation kan også være med til at holde lidt gang i maven. Prøv derudover med andre grøntsager, hold lidt igen med kartoffel og prøv i stedet at lave mos af gulerod, squash, blomkål og broccoli og se om det gør en ændring.
Hvis I ikke får gang i maven, så påvirker det også hendes appetit og i givet fald kan det være nødvendigt at give hende et klyx i endetarmen, så hun ikke har noget stående - men dette skal I tale med lægen om. I første omgang så tænker jeg at I skal forsøge med ekstra væske (hun har jo tidligere haft problemer med væskeindtag så vidt jeg husker) og så prøve at variere kosten lidt. Varier også typen af fedtstof i den mad I laver.
Hvordan går det i øvrigt med sansegyngen - er hun glad for den?
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske