Svar: Har jeg ikke nok mælk
19. marts 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Rikke
Tillykke med den lille dreng - han lyder bestemt som en sulten lille fyr og jeg kan godt forstå at du bliver i tvivl om, hvorvidt du har mælk nok - en vægtøgning på ca 250g om ugen lyder dog rigtig flot og bestemt ikke som om han mangler noget:o)
Og hvad handler det så om.... jo for det første så tænker jeg at han har en alder nu, hvor han har behov for at sutte meget hyppigt fordi han derved får stimuleret til mere mælk. Det sker sådan i perioder, hvor han er blevet større og derfor skal produktionen sættes op.
Derudover så tror jeg helt bestemt at der er en sammenhæng imellem måden han spiser hos dig op og det faktum at han mangler lidt mere. Du skriver at du har forsøgt at amme ham, skifte ham og så lægge ham til igen - og her falder han så ofte i søvn, men sover kortvarigt - vågner og er mere sulten. Jeg tror derfor at det handler mere om at han egentlig ikke er blevet helt færdig nok med at spise, at han rent faktisk havde behov for lige at få toppen fra den anden side.
Men at spise ved brystet er rigtig hårdt arbejde. Man siger at det i energiforbrug svarer til at du skulle gå op at trapperne til 10. sal - så det er helt naturligt at han bliver træt og falder i søvn.
I takt med at han bliver ældre, så bliver han også stærkere, vil derfor ikke ligge helt så længe ved brystet af gangen og vil derfor også kunne have lidt vågne perioder efter amning. Det skal altså nok gå stille og roligt i den rigtige retning:o)
Det er naturligvis fortsat godt at du forsøger at lade ham spise fra den ene side, skifter ham og lægger ham til den anden side - så får du stimuleret begge sider og så må du også gå ud fra at han har fået, hvad han har behov for. Hvis han herefter så vågner efter 30-40 minutter så skal du være opmærksom på at det kan være en bøvs som klemmer i maven, - løft ham op så bøvsen kommer ud, giv ham en sut og prøv at putte ham igen.
Hvis han efter amning på begge sider fortsat virker sulten, så er der intet i vejen for at du supplere med lidt modermælkserstatning på flaske. Det vigtige er bare at du sikrer dig at han har spist hos dig, så du bliver stimuleret. Hvis du går ind og erstatter et ammemåltid med et flaskemåltid, så risikerer du meget hurtigt at din mælkemængde nedsættes.
Måske kan du fornemme at din mælkemængde er større i løbet af dagen end om aftenen. Dette er helt naturligt og derfor vil børn ofte også spise hyppigere om aftenen, så de bliver fyldt godt op til natten. Hvis du føler dig fuldstændig tørlagt her, så vil det på samme måde være okay at du supplere med lidt mme efter amning så I alle kan få bare et par timers sammenhængende nattesøvn.
Igen er det dog en balance, for amning om natten er også vigtigt for at opretholde mælken fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.
Sørg for at få hvilet dig i løbet af dagen, læg dig evt. ned og am liggende midt på dagen, på samme måde som du kan gøre om natten. Det er vigtigt at du får lidt ro på - det fremmer også mælkedannelsen:o)
Rigtig god weekend og håber mine tanker hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske