Svar: Falder i søvn ved brystet - 5 mdr.

13. marts 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tillykke med den lille pige:o) Du skriver at hun har taget knap 500g på fra fødslen og til nu hvor hun er 5 uger gammel - det svarer til mindre end 100g om ugen og det lyder altså ikke af meget. Jeg tror derfor at din datters vågenhed og ivrige lyst efter at sutte, samt manglende glæde ved sutten - hænger sammen med at hun reelt er sulten.

Hvordan oplever du din mælkemængde? Kan du fornemme at dit bryst fyldes med mælk, kan du høre at hun synker, kan du se mælken i hendes mundvige, oplever du nogle gange at mælken sprøjter ud osv? Alt sammen tegn på om du har den mælk hun har brug for.

Din amning varer længe og det lyder ud fra din beskrivelse også som om du ammer forholdsvis hyppigt. Jeg ved godt at man ikke skal sætte tid på en amning, men jeg vil umiddelbart sige at ...

Annonce

... hun ikke behøver amme mere end 25-30 minutter på en side (du skal holde hende i gang, så hun ikke falder i søvn), skifte hende og lægge hende til modsatte bryst. Herefter er det måltid færdigt og hun bør falde til ro med en sut og sove et par timer.

Hvis hun fortsat virker søgende efter at du har ammet på denne måde, så ville jeg prøve at give hende noget modermælkserstatning. Hvis hun sluger 75ml så er hun sulten, tager hun kun 20, ja så er det ikke sult og så bør hun kunne nøjes med sutten.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du er nødt til at prøve for at finde ud af, hvad det handler om. Og som du beskriver det, så lyder hun for mig til at være en lidt sulten pige.

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o) Og jeg håber ikke at du bliver ked af det jeg skriver, det er kun for at hjælpe jer lidt videre på vej.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.