Svar: Falder i søvn ved brystet - 5 mdr.
13. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille pige:o) Du skriver at hun har taget knap 500g på fra fødslen og til nu hvor hun er 5 uger gammel - det svarer til mindre end 100g om ugen og det lyder altså ikke af meget. Jeg tror derfor at din datters vågenhed og ivrige lyst efter at sutte, samt manglende glæde ved sutten - hænger sammen med at hun reelt er sulten.
Hvordan oplever du din mælkemængde? Kan du fornemme at dit bryst fyldes med mælk, kan du høre at hun synker, kan du se mælken i hendes mundvige, oplever du nogle gange at mælken sprøjter ud osv? Alt sammen tegn på om du har den mælk hun har brug for.
Din amning varer længe og det lyder ud fra din beskrivelse også som om du ammer forholdsvis hyppigt. Jeg ved godt at man ikke skal sætte tid på en amning, men jeg vil umiddelbart sige at hun ikke behøver amme mere end 25-30 minutter på en side (du skal holde hende i gang, så hun ikke falder i søvn), skifte hende og lægge hende til modsatte bryst. Herefter er det måltid færdigt og hun bør falde til ro med en sut og sove et par timer.
Hvis hun fortsat virker søgende efter at du har ammet på denne måde, så ville jeg prøve at give hende noget modermælkserstatning. Hvis hun sluger 75ml så er hun sulten, tager hun kun 20, ja så er det ikke sult og så bør hun kunne nøjes med sutten.
Du er nødt til at prøve for at finde ud af, hvad det handler om. Og som du beskriver det, så lyder hun for mig til at være en lidt sulten pige.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o) Og jeg håber ikke at du bliver ked af det jeg skriver, det er kun for at hjælpe jer lidt videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske