Falder i søvn ved brystet - 5 mdr.

13. marts 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Falder i søvn ved brystet - 5 mdr.

Hejsa

Vi har en datter på 5 uger født ved planlagt kejsersnit, da hun lå i sædeleje 10 dage før termin. Hun vejede 3040 gram var 35 cm fra hoved til numse (sådan måler man i Norge). Hun har kun taget 500 g på siden vi kom hjem så hun vejer nu 3375, hvilket vi har fået at vide ikke er alarmerende ved den norske helsesøster

Mit spørgsmål går på amning, vægt og søvn.

Vores datter er faldet i søvn ved brystet fra første dag, jeg fik på barsels gangen at vide det ikke gjorde noget så længe hun spiste ofte. Men nu er det blevet den eneste måde hun kan falde i dyb søvn på. Når jeg giver hende sutten efter et måltid for at hun ikke skal falde i søvn ved brystet, bliver hun nærmeste bare mere vågen. Hun sutterløs på sutten som om hun vil have at der skal komme noget ud. Bliver godt gal på sutten og falder slet ikke til ro. Det skal siges at hvis jeg venter til hun næsten er døset helt væk så kan jeg nogen gange få hende til at tage sutten.

Handler det om at hun ikke er færdig med at spise? Eller skal jeg bare være stædig og holde på at nu er det sutten og ikke brystet?

Samtidig tænker jeg på om dette hænger sammen med hendes vægt at brystet er blevet en sovepude og ikke en ...

Annonce

... mad fest. Jeg forsøger at stimulere hende, tage hende fra brystet så hun hele tiden suger aktivt, bøvse hende og sådan. Et måltid tager cirka 1½ time nogen lidt mere end en time med pusle tid.

Døgnrytme:
Om natten sover hun fra kl 23 til 4 (amning) og igen fra 5:30 til omkring kl 7 (amning) herefter lege vi lidt og så er hun lidt urolig vil ikke rigtig sove men er heller ikke lys vågen. Jeg sidder og går rundt med hende og spiser 2 gange mere med cirka to timers mellemrum og så tager hun 3 timer i vognen udenfor fra 11-12 tiden til 14-15 tiden. Hun kunne godt sove 4 timer hvis hun fik lov.

Herefter er hun igen som om for middagen urolig og hos mig hele tiden. Engang i mellem er det lykkedes at få hende til at sove mens vi spiser men oftest vågne hun hvis vi lægger hende ind og vil op igen og søger selv om hun nærmest lige har spist.

Skyldes hendes uro at aldrig blier rigtig mæt på grund af hun falder i søvn og at måltidet vare så længe?

Jeg vil selvfølgelig gerne at hun kunne sove hvis jeg lagde hende med sutten uden stimuli som vuggen osv. Er det for tidlgt at tænke sådan skal hun bare have lov at falde i søvn ved brystet for derefter at blive lagt?

På forhånd tak :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder