Brev:
Falder i søvn ved brystet - 5 mdr.
13. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Falder i søvn ved brystet - 5 mdr.
Hejsa
Vi har en datter på 5 uger født ved planlagt kejsersnit, da hun lå i sædeleje 10 dage før termin. Hun vejede 3040 gram var 35 cm fra hoved til numse (sådan måler man i Norge). Hun har kun taget 500 g på siden vi kom hjem så hun vejer nu 3375, hvilket vi har fået at vide ikke er alarmerende ved den norske helsesøster
Mit spørgsmål går på amning, vægt og søvn.
Vores datter er faldet i søvn ved brystet fra første dag, jeg fik på barsels gangen at vide det ikke gjorde noget så længe hun spiste ofte. Men nu er det blevet den eneste måde hun kan falde i dyb søvn på. Når jeg giver hende sutten efter et måltid for at hun ikke skal falde i søvn ved brystet, bliver hun nærmeste bare mere vågen. Hun sutterløs på sutten som om hun vil have at der skal komme noget ud. Bliver godt gal på sutten og falder slet ikke til ro. Det skal siges at hvis jeg venter til hun næsten er døset helt væk så kan jeg nogen gange få hende til at tage sutten.
Handler det om at hun ikke er færdig med at spise? Eller skal jeg bare være stædig og holde på at nu er det sutten og ikke brystet?
Samtidig tænker jeg på om dette hænger sammen med hendes vægt at brystet er blevet en sovepude og ikke en mad fest. Jeg forsøger at stimulere hende, tage hende fra brystet så hun hele tiden suger aktivt, bøvse hende og sådan. Et måltid tager cirka 1½ time nogen lidt mere end en time med pusle tid.
Døgnrytme:
Om natten sover hun fra kl 23 til 4 (amning) og igen fra 5:30 til omkring kl 7 (amning) herefter lege vi lidt og så er hun lidt urolig vil ikke rigtig sove men er heller ikke lys vågen. Jeg sidder og går rundt med hende og spiser 2 gange mere med cirka to timers mellemrum og så tager hun 3 timer i vognen udenfor fra 11-12 tiden til 14-15 tiden. Hun kunne godt sove 4 timer hvis hun fik lov.
Herefter er hun igen som om for middagen urolig og hos mig hele tiden. Engang i mellem er det lykkedes at få hende til at sove mens vi spiser men oftest vågne hun hvis vi lægger hende ind og vil op igen og søger selv om hun nærmest lige har spist.
Skyldes hendes uro at aldrig blier rigtig mæt på grund af hun falder i søvn og at måltidet vare så længe?
Jeg vil selvfølgelig gerne at hun kunne sove hvis jeg lagde hende med sutten uden stimuli som vuggen osv. Er det for tidlgt at tænke sådan skal hun bare have lov at falde i søvn ved brystet for derefter at blive lagt?
På forhånd tak :-)