Svar: Ammestop - 7 mdr.

4. marts 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mette

Jeg kan ikke se om du har nedtrappet din amning? Du skriver at du i fjorten dage inden kun havde ammet 1-2 gange dagligt, men det lyder som om du skal have noget af mælken ud. Det er vigtigt at brystet bliver 'tømt' så der ikke står en masse mælk tilbage derinde, men samtidig skal du jo ikke malke ud, så du stimulerer til yderligere mælkedannelse.

Det må sige at jeg er i tvivl om hvorvidt dit væskeindtag spiller en rolle. Du kan naturligvis godt forsøge at skrue dette ned et par dage, for at se om det vil gøre en forskel. Det er dog ikke store mængder 2500ml er jo okay.

Er dine bryster røde og synes der at være tegn på brystbetændelse? I givet fald må du til lægen, da du så skal behandles.

Du kan prøve at lave nogle varme omslag at sidde med. Hvis du har mikrobølgeovn, så kan du vride to stofbleer op med vand, komme dem i en 'knitrepose' hver og give dem ca 1 minut i mikroovnen. Luk dampen ud af posen, men lad bleerne blive liggende i posen, læg en anden stofble på brystet og så posen med den varme stofble uden på - sid med det et kvarterstid. Prøv herefter om du kan håndudmalke lidt ...

Annonce

... mælk, så spændingen fortsager sig.

Det er forskelligt hvornår menstruationen kommer igen, det findes der ikke klare regler for. Desværre. Jeg er lige ved at sige at alt efter 1 måned til 1 år efter fødslen kan være normalt. Hvis din menstruation ikke er kommet igen i løbet af nogle måneder, så synes jeg dog det er relevant at du kontakter din læge eller gynækolog. De ved mere om dette.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til børn i sauna, så har jeg faktisk aldrig hørt om en aldersgrænse i forhold til dette. Min umiddelbare tanke er dog at små børn jo har et lidt umodent temperatur-reguleringscenter og jeg ville derfor ikke bare tage et lille barn med i sauna. Generelt så handler det dog meget om at se på barnet og fornemme, hvad barnet selv har lyst til. Og det er mit generelle indtryk at mange børn kun kan klare at være kortvarigt i sauna - det er nærmest ind for at opleve det og så ud igen i en fart.

Hvis nogen kender til litteratur og undersøgelser omkring børn i sauna, så vil jeg meget gerne have en tilbagemelding, da vi alle jo så kan blive lidt klogere:o)

Håber mine tanker hjælper dig lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin