Svar: Ammestop - 7 mdr.
4. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Jeg kan ikke se om du har nedtrappet din amning? Du skriver at du i fjorten dage inden kun havde ammet 1-2 gange dagligt, men det lyder som om du skal have noget af mælken ud. Det er vigtigt at brystet bliver 'tømt' så der ikke står en masse mælk tilbage derinde, men samtidig skal du jo ikke malke ud, så du stimulerer til yderligere mælkedannelse.
Det må sige at jeg er i tvivl om hvorvidt dit væskeindtag spiller en rolle. Du kan naturligvis godt forsøge at skrue dette ned et par dage, for at se om det vil gøre en forskel. Det er dog ikke store mængder 2500ml er jo okay.
Er dine bryster røde og synes der at være tegn på brystbetændelse? I givet fald må du til lægen, da du så skal behandles.
Du kan prøve at lave nogle varme omslag at sidde med. Hvis du har mikrobølgeovn, så kan du vride to stofbleer op med vand, komme dem i en 'knitrepose' hver og give dem ca 1 minut i mikroovnen. Luk dampen ud af posen, men lad bleerne blive liggende i posen, læg en anden stofble på brystet og så posen med den varme stofble uden på - sid med det et kvarterstid. Prøv herefter om du kan håndudmalke lidt mælk, så spændingen fortsager sig.
Det er forskelligt hvornår menstruationen kommer igen, det findes der ikke klare regler for. Desværre. Jeg er lige ved at sige at alt efter 1 måned til 1 år efter fødslen kan være normalt. Hvis din menstruation ikke er kommet igen i løbet af nogle måneder, så synes jeg dog det er relevant at du kontakter din læge eller gynækolog. De ved mere om dette.
Med hensyn til børn i sauna, så har jeg faktisk aldrig hørt om en aldersgrænse i forhold til dette. Min umiddelbare tanke er dog at små børn jo har et lidt umodent temperatur-reguleringscenter og jeg ville derfor ikke bare tage et lille barn med i sauna. Generelt så handler det dog meget om at se på barnet og fornemme, hvad barnet selv har lyst til. Og det er mit generelle indtryk at mange børn kun kan klare at være kortvarigt i sauna - det er nærmest ind for at opleve det og så ud igen i en fart.
Hvis nogen kender til litteratur og undersøgelser omkring børn i sauna, så vil jeg meget gerne have en tilbagemelding, da vi alle jo så kan blive lidt klogere:o)
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske