Svar: Søvn og amning - 4 mdr.
27. februar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Jeg kan godt forstå at du gerne vil amme så længe som muligt og det lyder også umiddelbart som om du har fint med mælk til din lille dreng. Problemet er bare at han spiser hyppigere om natten end om dagen og det er det, du skal have vendt.
Når han om morgenen kan klare sig længe uden mad, så er det helt sikkert fordi han er tanket godt op om natten. Det er sådan at man producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolactin om natten og da man om natten ofte ligger ned, lyset er slukket og der er mere ro på, - ja så får din dreng rigtig meget mælk her.
Han har en alder nu, hvor han begynder at opleve verden mere og samtidig også har behov for at sætte din mælkeproduktion lidt i vejret fordi han er blevet det større og netop hyppig amning og også amning om natten giver ham det han har behov for.
Jeg vil derfor foreslå dig at du forsøger at lægge ham hyppigere til om dagen og at du forsøger at få ham til at spise fra begge bryster i løbet af dagtimerne. Lidt ligesom du gjorde i begyndelsen.
Du kan gøre det at du starter med at lægge ham til den ene side, skifter ham undervejs, når han er ved at falde i søvn eller virker træt og læg ham så til den modsatte side.
Og/eller du kan prøv at lægge ham til som det første, når han vågner, lad ham spise godt fra den ene side og læg ham så til den modsatte side, når han skal til at sove igen. Som du gør det lige nu, så ammer du ham imellem de to lure, således at han f.eks. vågner kl. 11, du ammer 11.45 og han puttes igen kl. 12. Det samme kl. 15.
Jeg tænker at du skal starte med at amme ham kl. 11 når han vågner og igen kl. 12 inden han skal sove. Og igen om eftermiddagen amme ham kl. 14, når han vågner og igen f.eks. kl. 16-16.30 inden han så powernapper kl. 17.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske