Brev:
1 eller 2 lure
27. februar 2007
Alder:
13 mdr.
1 eller 2 lure
Hej Helen
Vi har en sund og rask datter på 13 måneder. Hun er et rigtigt energibundt, hun har gået uden støtte, siden hun var knap 10 måneder og hendes sprog er inde i en rivende udvikling lige nu.
Mit spørgsmål denne gang går på middagssøvnen. Vi står alle tre op kl. 07.00 spiser morgenmad sammen, hun bliver puslet og vi leger og hygger os. Indtil for ca. 1 uge siden er hun blevet puttet til hendes første lur kl.09.00/09.30 og sover ca. 1½ time og fik så en eftermiddagslur omkring kl. 14.30/15.00, hvor hun igen sov ca.1-1½ time. Om aftenen kom hun i seng imellem 19.30 og 20.00.
Hun har været svær at putte og vi har været nødt til, at sidde hos hende indtil hun sov, hvilket nogle aftener godt kunne tage helt op til 45 min.
For ca. 1 uge siden begyndte hun at nægte at sove om eftermiddagen, hvilket den første dag resulterede i en fuldstændig udmattet lille pige. Dagen efter gentog det sig og vi tænkte, at noget måtte der gøres. Derfor er hun de sidste tre dage først blevet puttet kl. 11.00, hvor hun er træt, men ikke umulig eller overtræt og så sover hun ca. 1½-2 timer. Hun klare det egentligt overraskende godt, hun er dog en smule klatøjet omkring kl 17/17.30, men ikke synderligt pyldret. Når dagens er omme sover hun efter aftensmad og bad kl. 19.00.
Vores spørgsmål lyder, skal vi forsætte med det vi gør nu og håbe at hun i løbet af de næste par ugen vænner sig til kun at få 1 middagslur, så hun evt. kunne sove lidt længere eller i et hvert tilfælde klare den sene eftermiddag lidt bedre, eller er en lur for lidt?
Hun skal snart starte i vuggestue, hvor børnene normalt sover middagslur omkring kl. 10.30/11 og frem. Det ville jo være smart, hvis hendes nye søvnmønster passer med dette.
På forhånd tak,
Med venlig hilsen
Camilla