Svar: Manglende lyst til bryst - 4 mdr.
23. februar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Anne
Arrrgh, hvor er det altså irriterende at han, når han endelig tager imod flasken, så begynder at afvise brystet.
Det er naturligvis vigtigt at han fyldes godt op om dagen for ikke at være sulten om natten. Men samtidig tænker jeg også at hvis du bliver ved med at følge efter med flasken om dagen, så vil han stille og roligt helt afvise brystet.
Du fortæller at du har masser af mælk og jeg tænker derfor at det jo må løbe rimeligt nemt for ham. Kunne du måske prøve at lægge dig med ham, så han bedre kan samle sig om det. Hvis du kunne lægge dig på sengen med ham for nedrullede gardiner osv. så der var helt ro omkring jer, så ville han måske acceptere det. Som jeg har nævnt i mit sidst brev, så har han jo en alder nu, hvor han gerne vil følge med i det hele og måske har svært ved at koncentrere sig om brystet.
Du kan også prøve at starte med at amme ham i almindelig stilling og så når han efter 5 minutter slipper, så prøve at lægge ham til i tvillinge stilling. Det snyder nogle gange børnene og får dem til at tage fat igen.
Lige umiddelbart så tænker jeg at det vil være synd at stoppe amningen, når du nu oplever at have godt med mælk og det egentlig går i den rigtige retning med nattesøvn osv. Med den alder han har, så burde han måske godt kunne skelne imellem amning dagen igennem og så flaske til natten.
Jeg tvivler ikke på at søvnen bliver bedre, hvis du får Tobias til at spise sig mæt om dagen. Det vil helt naturligt påvirke jeres nætter.
Som du beskriver det lige nu, så tænker jeg at du jo gerne vil amme ikk'? og derfor synes jeg også du skal give det en chance. Hvis du har det sådan at du tænker ' bare han kunne få den flaske' fordi du så ved præcist hvad han havde fået at spise, måske lettere kan læse hans signaler eller lignende, så må du naturligvis gerne overgå til flaske.
Vælger du at stoppe amning, så skal du malke ud og stille og roligt trappe udmalkningen ned. Han vil naturligvis også kunne få din mælk på flaske så på den måde vil det ikke gå til spilde. Jo mindre efterspørgsel ved brystet, jo mindre mælk.
Du skal prøve at gøre det, du fornemmer du helst vil og har det bedst med. Jeg vil gerne støtte dig uanset hvad du vælger, men jeg har lidt svært ved at tyde dit brev. Jeg håber at mine tanker idag, hjælper dig lidt videre:o) Skriv endelig igen.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske