Svar: Manglende lyst til bryst - 4 mdr.

23. februar 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne

Arrrgh, hvor er det altså irriterende at han, når han endelig tager imod flasken, så begynder at afvise brystet.

Det er naturligvis vigtigt at han fyldes godt op om dagen for ikke at være sulten om natten. Men samtidig tænker jeg også at hvis du bliver ved med at følge efter med flasken om dagen, så vil han stille og roligt helt afvise brystet.

Du fortæller at du har masser af mælk og jeg tænker derfor at det jo må løbe rimeligt nemt for ham. Kunne du måske prøve at lægge dig med ham, så han bedre kan samle sig om det. Hvis du kunne lægge dig på sengen med ham for nedrullede gardiner osv. så der var helt ro omkring jer, så ville han måske acceptere det. Som jeg har nævnt i mit sidst brev, så har han jo en alder nu, hvor han gerne vil følge med i det hele og måske har svært ved at koncentrere sig om brystet.

Du kan også prøve at starte med at amme ham i almindelig stilling og så når han efter 5 minutter slipper, så prøve at lægge ham til i tvillinge stilling. Det snyder nogle gange børnene og får dem til at tage fat igen.

Lige umiddelbart så tænker jeg at det vil være synd at stoppe amningen, når du nu oplever at have godt med mælk og det ...

Annonce

... egentlig går i den rigtige retning med nattesøvn osv. Med den alder han har, så burde han måske godt kunne skelne imellem amning dagen igennem og så flaske til natten.

Jeg tvivler ikke på at søvnen bliver bedre, hvis du får Tobias til at spise sig mæt om dagen. Det vil helt naturligt påvirke jeres nætter.

Som du beskriver det lige nu, så tænker jeg at du jo gerne vil amme ikk'? og derfor synes jeg også du skal give det en chance. Hvis du har det sådan at du tænker ' bare han kunne få den flaske' fordi du så ved præcist hvad han havde fået at spise, måske lettere kan læse hans signaler eller lignende, så må du naturligvis gerne overgå til flaske.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Vælger du at stoppe amning, så skal du malke ud og stille og roligt trappe udmalkningen ned. Han vil naturligvis også kunne få din mælk på flaske så på den måde vil det ikke gå til spilde. Jo mindre efterspørgsel ved brystet, jo mindre mælk.

Du skal prøve at gøre det, du fornemmer du helst vil og har det bedst med. Jeg vil gerne støtte dig uanset hvad du vælger, men jeg har lidt svært ved at tyde dit brev. Jeg håber at mine tanker idag, hjælper dig lidt videre:o) Skriv endelig igen.

Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.