Brev:
Suttebehov?
23. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Suttebehov?
Hej Helen
Jeg er egentlig ved at skrive en længere mail om problemer med vores nattesøvn, men jeg tror, at jeg vil splitte disse mere håndgribelige spørgsmål fra og starte med det:
Vi har en lille pige, som lige er blevet 7 mdr. (8200 gr, 73 cm - 2800gr, 51 cm ved fødsel til termin) Hun har fået skemad siden 4 mdrs alderen (for at få hende til at sove bedre), men hun er stadig ikke rigtig god til andet end varierende former for grød, så jeg ammer stadig meget (morgen, formiddag, tidlig eftermiddag, nogen gange sen eftermiddag, rigtig meget om aftenen og i snit hver anden time om natten).
Hun bruger ikke sut, selvom vi virkelig har prøvet! Hun kan ikke finde ud af sutteflaske og kan tilsyneladende ikke lide smagen af hverken modermælkserstatning eller komælk. Hun kan godt drikke af kop, men tager tit for store mundfulde, får det galt i halsen og bliver ked af det. Derfor får hun til måltiderne dels vand på teske og dels drikker hun af koppen. Hun vil altid gerne ammes efter et grødmåltid også.
Vi har bemærket, at hun ikke tager noget i munden. Jeg læste et af dine råd om, at de selv i den alder gerne vil spise det samme som os andre. Hun kan godt lide (nogen gange) at bide/sutte i æble, pære, banan, agurk o.lign og når hun har fået smag for det, river jeg nogen gange lidt mere til hende, som hun så får på ske. Det der undrer mig er, at hun ALDRIG prøver at putte noget mad i munden. Det er også meget sjældent at hun 'smager' på legetøj. Hun tager nogen gange en enkelt finger i munden, men hun kan godt lide at bide i min hånd (eller overarm...) Hun har ingen tænder.
De sidste 3 aftener har jeg gjort en ihærdig indsats for at putte hende i egen seng efter amning i vores seng. Hun vågner, når jeg lægger hende over, og så ligger hun dels og brokker sig og dels og undersøger den tøjflodhest, som er hendes puttedyr samt omgivelserne (sparker lidt, kradser lidt, vender og drejer lidt). Imens synger jeg og aer hende lidt ind imellem (alt dette for at hun kan lære at falde i søvn selv om natten også - hun vågner vanebetinget og jeg har læst alle dine råd ;-)) Det mærkelige er at hun på dette tidspunkt sutter både på fingre, på flodhesten og på dynen.
Og så til spørgsmålene:
Er det normalt, at hun ikke tager ting i munden? + at hun helst heller ikke vil have at vi putter noget ind (fx bidering)
Er hendes aftensutning udtryk for, at hun har behov for at blive ammet mere? Eller ammes hun mon for meget - så hendes suttebehov er så dækket, at hun ikke får lyst til at prøve andet?
Hvis jeg gerne vil stoppe med at amme (nat eller dag eller begge), hvordan i alverden sikrer jeg så, at hun får mælk nok? Når far tager hende om natten, vågner hun fx 5 gange på 8 timer, men hun kan godt klare det uden at blive ammet.
Hun er vore tredie barn, men vi føler os som nybegyndere, når det gælder hende ;-)
Venligst Louise