Svar: Struktur og natamning
20. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære M
I forhold til struktur på dagen, så er det helt naturligt at du ikke kan få din lille dreng til at holde sig vågen i flere timer, men du kan måske strække hans tidspunkter for lur med 20 minutter hver dag for så tilsidst at nå op på et tidspunkt, som passer med en god rytme for jer alle.
I forhold til at lære at sove lidt længere, så tænker jeg at det forhåbentlig vil komme i takt med at dagsrytmen ændrer sig. Ting tager tid og du må have lidt tålmodighed og du skal ikke udsætte din dreng for tortur:o)
Det vil være helt okay at du ammer ham om morgenen kl 05, især da det at tage ham over i sengen og amme ham liggende måske netop kan få ham til at sove lidt længere om morgenen og på den måde vil morgentidspunktet rykke sig af sig selv.
Det er korrekt at han ikke har behov for mælk om natten efter 6 måneders alderen, hvis du sørger for at holde ham til brystet om dagen. Han skal spise gode måltider om dagen, så du er sikker på at han er fyldt godt op. Nogle gange kan det være en fordel at amme, skifte ham og så lægge til modsatte side - lidt som man gjorde i starten. Simpelthen fordi børn i den alder ofte interesserer sig så meget for verden omkring sig at de gør sig færdige lidt før de egentlig er fyldt helt op:o)
Jeg synes der er stor forskel på principperne i 'god nat og sov godt' og principperne i 'sov igennem uden gråd'. Først nævnte er jo en kold tyrker, hvor du ikke kærtegner, synger for, vugger osv. men bare putter og går. Sidst nævnte foreslår en metode, som jeg er meget tilhænger af, nemlig at du forsøger at undgå brystet, men hvis din dreng har brug for det for at finde roen, så giver du ham det men forsøger så hurtigt at trække vorten ud af munden igen.
Hvis du ligger ned og ammer så din dreng ligger på siden ved siden af dig, så vug ham lidt, hold hans hånd, stryg ham lidt over håret, måske et stille 'syyy' og tanken er at disse ting stille og roligt vil kunne gøres og få din dreng til at falde til ro - uden at have brystet i munden. Altså berolige med brystet, fjerne det inden han fylder sig med mælk, kun berolige og betrygge og stille og roligt nå frem til at berolige med andet.
Det er fint at du fortsat ammer kl. 23 for at fylde din dreng op til natten, am fra begge sider, hvis muligt. Og så kan du amme igen kl. 05 og lad os se om ikke han så stille og roligt begynder at kunne nøjes med det. For min skyld må du jo også gerne amme igen allerede kl. 4, hvis din dreng så sover videre til klokken er 7 eller 8 - det skal jo være så det fungerer i jeres familie.
Der er også familier som giver en flaske med mme eller vælling til natten, da de kan ligge lidt tungere i maven. Du skal gøre det, du fornemmer kunne virke hos jer og i et tempo hvor I alle kan følge med. Det handler ikke om at presse noget igennem:o)
Hjælper mine tanker lidt videre? Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske