Brev:
Struktur og natamning
20. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Struktur  og natamning
Kære Helen
Tak for dit svar, og jeg vil bestemt prøve at arbejde på at skabe noget struktur på dagen. Dog rejser dit svar nogle nye spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med.
For det første - mht. dit forslag til en struktur - spekulerer jeg på, om det overhovedet er muligt at holde min dreng hen i så mange timer, fra han vågner om morgen, ret ofte 5.30, til den første lur omkring 9.30-10.00. Pt har jeg en pivende baby på armen allerede kl. 8.00 - han er klar til at sove igen allerede kl 7.00 - hvorfor endnu 1.5- 2 timer virker som ren totur.
Spørgsmålet er så, om det er noget man gradvist må vænne ham til? Er det normalt? For eksempel ville jeg jo mægtig gerne, at han i stedet 'lærte' at sove lidt længere, så man på den måde kunne skyde det hele lidt... men det er jo lettere sagt end gjort.
For det andet - ernæringsmæssigt er han klar til at kunne holde en hel nat, siger du, dvs at han i princippet ikke længere behøver at få bryst når han vågner om natten. Det skal han så vænnes af med, for han er jo vant til, at det er det der foregår, når han vågner (nu er vi oppe på kl. 23, 1.30,(3.00) 04, 05, 06. Også selvom jeg giver ham mad inden jeg går i seng, han vågner alligevel ca. et halv to)
Er det nu, at vi skal tage en 'kold tyrker' med mor på madras med ørepropper i stuen, og far på 'skansen'? Jeg synes umiddelbart, at det lyder hårdt og egentlig kan jeg godt acceptere en amning en enkelt gang om natten. (Jeg synes det er svært at vide, hvor meget mælk han får, når han ammes i løbet af dagen). Men er det bare at trække det hele ud - at vænne ham til én gang, for så senere at vænne ham fra den? Er der andre måder at gøre det på.
Har læst sov igennem uden gråd, og er begyndt lidt på den metode med trin for trin. Hører aldrig om, at nogen har brugt den metode, eller om hvor effektiv den er. Har du? Det er altid godnat og sov godt, man hører om. Men afvænning fra natamning og godnat og sov godt er vel to forskellige ting?
Håber meget, at du kan hjælpe os lidt på vej, for vi er meget i tvivl om, hvad vi skal stille op med de efterhånden hårde nætter med en del amning, som altså ikke længere burde være nødvendigt!
De bedste hilsner M