Struktur og natamning

20. februar 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Struktur  og natamning

Kære Helen

Tak for dit svar, og jeg vil bestemt prøve at arbejde på at skabe noget struktur på dagen. Dog rejser dit svar nogle nye spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med.

For det første - mht. dit forslag til en struktur - spekulerer jeg på, om det overhovedet er muligt at holde min dreng hen i så mange timer, fra han vågner om morgen, ret ofte 5.30, til den første lur omkring 9.30-10.00. Pt har jeg en pivende baby på armen allerede kl. 8.00 - han er klar til at sove igen allerede kl 7.00 - hvorfor endnu 1.5- 2 timer virker som ren totur.

Spørgsmålet er så, om det er noget man gradvist må vænne ham til? Er det normalt? For eksempel ville jeg jo mægtig gerne, at han i stedet 'lærte' at sove lidt længere, så man på den måde kunne skyde det hele lidt... men det er jo lettere sagt end gjort.

For det andet - ernæringsmæssigt er han klar til at kunne holde en hel nat, siger du, dvs at han i princippet ikke længere behøver at få bryst når han vågner om natten. Det skal han så vænnes af med, for han er jo vant til, at det er det der foregår, når han vågner (nu er vi ...

Annonce

... oppe på kl. 23, 1.30,(3.00) 04, 05, 06. Også selvom jeg giver ham mad inden jeg går i seng, han vågner alligevel ca. et halv to)

Er det nu, at vi skal tage en 'kold tyrker' med mor på madras med ørepropper i stuen, og far på 'skansen'? Jeg synes umiddelbart, at det lyder hårdt og egentlig kan jeg godt acceptere en amning en enkelt gang om natten. (Jeg synes det er svært at vide, hvor meget mælk han får, når han ammes i løbet af dagen). Men er det bare at trække det hele ud - at vænne ham til én gang, for så senere at vænne ham fra den? Er der andre måder at gøre det på.

Har læst sov igennem uden gråd, og er begyndt lidt på den metode med trin for trin. Hører aldrig om, at nogen har brugt den metode, eller om hvor effektiv den er. Har du? Det er altid godnat og sov godt, man hører om. Men afvænning fra natamning og godnat og sov godt er vel to forskellige ting?

Håber meget, at du kan hjælpe os lidt på vej, for vi er meget i tvivl om, hvad vi skal stille op med de efterhånden hårde nætter med en del amning, som altså ikke længere burde være nødvendigt!

De bedste hilsner M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor