Svar: Væskebehov under amning
16. marts 2024
Alder:
1 mdr.
Kære lykkelige mor
Tak for dit brev:)
Hvor er det bare dejligt at høre, at I er lykkelige i jeres lille familie:) Det er også virkelig dejligt, og du skal endelig nyde det hele. Det er en skøn tid!
Det anbefales, at du ammer, som du føler tørst til. Da du fortæller, at du ofte ikke føler særlig stor tørst, så er det dog en god idé, at du lige nu er lidt ekstra opmærksom på at få væske nok.
Du skal være opmærksom på forstoppelse og også om din urin bliver gul, for det vil ofte være tegn på, at du mangler væske. Når ekstra væske er vigtigt under amning, så er det fordi et vist væskeindtag kan have betydning for opretholdelsen af din mælkeproduktion. Der er dog mange faktorer som spiller ind på dit væskebehov f.eks. din vægt, dit aktivitetsniveau, vejret (varmen), hvad du spiser osv.
Hvis jeg skal komme med et bud, så vil jeg umiddelbart sige, at 2-2.5 liter væske i døgnet burde dække dit væskebehov, når du ammer. Det vil sige ca. 1 liter væske mere end de 1-1.5 liter, som du måske normalt drikker. Og du bør som udgangspunkt drikke vand og mælk - og måske lidt juice eller lignende vil også være rigtig fint.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til fortsat at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske