Svar: Trappe ned på amning om natten
15. december 2023
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at der igen er kommet styr på jeres drengs mave. Det lyder som om, at han stille og roligt er ved at vænne sig til skemaden, hans mave- og tarmsystem bliver naturligt mere og mere klar :) Det er helt naturligt, at han nogle dage stadig kan få lidt ekstra luft i maven og dertilhørende mavekneb, når han har spist noget nyt.
Det er rigtig fint, at I giver ham skemad til de 3 hovedmåltider - morgen, frokost og aften. Det er også super med mellemmåltidet om eftermiddagen, og I må nu også meget gerne begynde at tilbyde et lille mellemmåltid om formiddagen. Sammen med sin mad skal han tilbydes vand af kop.
Derudover skal han om dagen stadig ammes en del. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem skemad og amning - så der er god plads i maven til begge dele. Han skal naturligt spise skemad nok, for at blive mæt, men det må ikke mætte ham så meget, at han ikke efterfølgende dier nok hos dig - hvis han ikke får nok mælk hos dig om dagen, så vil han naturligt søge dette ekstra om natten. Derfor er det bedre, at du f.eks. om dagen giver ham 3/4-1 dl. grød eller mos, vand af kop - og han så efterfølgende tager imod brystet. End at du f.eks. giver ham 1 1/2 dl, grød og mos, vand af kop - og han så afviser brystet, eller ikke dier tilstrækkeligt hos dig.
Det er rigtig godt, at han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Du fortæller, at han aldrig falder i søvn under amning, men smiler lidt og derefter lægges han i sin seng - det lyder så fint:) Det må I meget gerne bibeholde.
I kan dog overveje, om ham om aftenen lige nu måske skal tilbydes en flaske sen aften i stedet for amning. Modermælkserstatning mætter ofte mere end modermælk, og det kunne godt tænkes, at I på den måde kunne komme væk fra et af mælkemåltiderne om natten. Det vil sige, at en aften/nat kunne se således ud:
Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsager, brødskorper, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til natten ca. 19-19.30
Sen aften 22-23: Drømmeflaske
Nat 02/03: ammes
Tidlig morgen 05/06: Ammes
Når han på denne måde har vænnet sig til at undvære et af sine mælkemåltider, og naturligt stadig spiser mere om dagen, så kan du begynde at trappe ud af amningen midt nat. Dette gøres bedst ved at lirke brystet ud af munden på ham, så han på den måde i starten får trøst og ro, men ikke får lov til at fylde maven med mælk.
Det vil sige, at når han vågner og søger brystet omkring kl 02/03, så giver du ham brystet, lader ham die kortvarigt og forsøger så at trække brystet til dig. I begyndelsen vil han måske blive lidt irriteret, vil søge brystet igen, og så giver du ham det igen, og når der atter er ro på ham, så lirker du igen brystvorten ud.
Du kan vælge at ligge ned og amme, så han ligger ved siden af dig i din seng. Du må her meget gerne forsøge at berolige med dine hænder, nærhed, kontakt, hans putteklud osv. På den måde får du gradvist dine kærtegn og puttekluden sat i stedet for brystet og giver ham et nyt beroligende ritual.
Du kan også vælge at sætte dig op med ham, amme ham kortvarigt og derefter så putte ham tilbage i egen seng igen. Han kan lige nu godt have behov for at komme op i din favn, mærke dig osv. men når der er ro på, så kan du lægge ham tilbage i egen seng igen - så han sover videre på afstand af brystet. Han kan naturligt dufte din mælk, hvis han ligger sammen med dig, og det kan gøre det sværere at vænne ham fra brystet. Det lykkes ofte bedst, hvis han sover i sin bedside. Derfor - hvis du vælger løsningen med at sove sammen med ham, så sørg for at have en t-shirt eller lignende på, så han ikke kan finde brystet i søvne - det er dig, som styrer, hvornår mælken er tilgængelig:)
Du har helt ret i, at det sagtens kan være vane, som gør, at han vågner og søger brystet så hyppigt, og ved at trække tiden lidt - og måske give drømmeflasken sen aften, fordi den kan mætte lidt mere, så tænker jeg, at I har god mulighed for at forlænge tiden mellem amningerne.
Du skriver, at du efterhånden er super udmattet af at amme så meget, og det forstår jeg godt. Hvis det er vigtigt for dig og dit overskud, at han begynder at sove igennem nu - altså kan sove fra sen aften til tidlig morgen, så er der også den mulighed, at I lader far tage over om natten. Far kan ligge sammen med ham i dobbeltsengen, give ham masser af nærhed og tæt kontakt, så han hele tiden føler sig holdt og passet på - og du kan sove i et andet rum, så amning midt nat ikke længere er en mulighed. Hvis jeres dreng spiser jf. tidligere sendt dagsplan, drikker vand af kop til alle måltider og ammes/får flaske 6 gange i døgnet, så burde hans behov være dækket rigtig fint ind, og det er ikke urealistisk at arbejde på, at han kan sove 5-6 timer om natten uden mælk. Det vil sige, at et af de nuværende mælkemåltider kan springes over.
Der er faktisk også den løsning, at du går tidligt i seng og lader far give drømmeflasken mellem kl. 22-23, og når jeres dreng så vågner og søger dig omkring kl. 03, så ammer du ham der. På den måde når du at få nogle sammenhængende timers nattesøvn, hvilket kan gøre en kæmpe forskel. Og når det så fungerer godt, så kan I f.eks. forsøge at rykke amningen lidt mere, så han begynder at sove et længere søvnstræk om natten, før han så skal ammes igen - eller i stedet springer den tidlige morgenamning over:)
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvad I kan arbejde videre med:)
Rigtig meget held og lykke! Og rigtig god jul herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske