Brev:
Trappe ned på amning om natten
15. december 2023
Alder:
6 mdr.
Trappe ned på amning om natten
Kære Helen
Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans mave er fin igen. Han kan stadigvæk godt virke irriteret af den, når han prutter om natten og bliver af og til ked af det når han skal af med noget. Men tænker det er kosten maven lige skal vænne sig til. Han har affæring ca 1 gang dagligt, og den er ret fast nu. Måske derfor det er lidt ubehageligt for ham.
Jeg ammer ham stadigvæk virkelig meget om natten. Fra han bliver lagt ved 19-tiden vågner han gerne hver eller hver anden time indtil næste morgen. Tidligere har jeg ammet ham nærmest hver gang han vågnede. Men jeg er super udmattet af at amme så meget og tænker også at det potentielt kan være det der gør at han vågner så hyppigt. Vi prøver nu at lade der gå 3 timer mellem amninger så cirka således:
19: amme godt og putte
22: amme
00/01: flaske mme 140 ml
03/04: amme
5/6: amme
Han står op ved 6-7 tiden.
Så får han grød med lidt frugtmos
Hvis han kan ammes han og lægges til lur.
Frokost er mos med lidt kød, agurk eller brød
Amme til middagslur
Frugtmos m youghurt i (købepose)
Amme
Aften er også grøntsagsmos med noget kød, pasta, ris mv
Vi har nu kørt nogle dage med mindre hyppige amninger aften/nat, men han vågner stadigvæk hver time eller hver anden og er virkelig ked af det. Det er ofte svært at få ham til at falde til ro og sove selvom han både bruger sut og sutteklud. Vi har også en slyngevugge som vi bruger meget om aftenen med vuggebevægelse, men den gør nærmest fra eller til. Han sover i sin bedside crib eller hos mig om natten.
Han falder aldrig i søvn under amning, han er altid vågen og smiler lidt og så lægges han. Det er som om han bare har brug for mælk i maven til at sove på. Han spiser lige så godt om natten som om dagen. Han har altid haft korte ret effektive amninger. Og jeg har altid haft masser af mælk. Han tager godt på og er som skrevet glad og frisk, smilende, motorisk fint med osv.
Jeg ved ikke hvad vi kan gøre for at få nogle bedre aftener og nætter. Har du nogle tips til en måde vi kan mindske amningerne på så han forhåbentligt ikke vågner så ofte og har brug for mælk til at komme videre i søvnen?
Han sover fint om dagen. Ca en lur på 2 timer og en på 1 eller 1 1/2 time (skifter om den lange er formiddag eller middag). Og nogle gange en powernap aften.
Håber du har lidt tips til os. Vi er klar til at tage nogle hårde nætter for at få vent hans rytme, men vil selvfølgelig ikke risikere at han er sulten om natten eller at han føler at vi ikke er der.
De bedste hilsner
en træt mor