Trappe ned på amning om natten

15. december 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen

Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans mave er fin igen. Han kan stadigvæk godt virke irriteret af den, når han prutter om natten og bliver af og til ked af det når han skal af med noget. Men tænker det er kosten maven lige skal vænne sig til. Han har affæring ca 1 gang dagligt, og den er ret fast nu. Måske derfor det er lidt ubehageligt for ham.

Jeg ammer ham stadigvæk virkelig meget om natten. Fra han bliver lagt ved 19-tiden vågner han gerne hver eller hver anden time indtil næste morgen. Tidligere har jeg ammet ham nærmest hver gang han vågnede. Men jeg er super udmattet af at amme så meget og tænker også at det potentielt kan være det der gør at han vågner så hyppigt. Vi prøver nu at lade der gå 3 timer mellem amninger så cirka således:

19: amme godt og putte
22: amme
00/01: flaske mme 140 ml
03/04: amme
5/6: amme

Han står op ved 6-7 tiden.
Så får han grød med lidt frugtmos
Hvis han kan ammes han og lægges til lur.
Frokost er mos med lidt kød, agurk eller brød
Amme til middagslur
Frugtmos m youghurt i (købepose)
Amme
Aften er også grøntsagsmos med noget kød, pasta, ris mv

Vi har nu kørt nogle dage med mindre hyppige amninger aften/nat, men han vågner stadigvæk hver time eller hver anden og er ...

Annonce

... virkelig ked af det. Det er ofte svært at få ham til at falde til ro og sove selvom han både bruger sut og sutteklud. Vi har også en slyngevugge som vi bruger meget om aftenen med vuggebevægelse, men den gør nærmest fra eller til. Han sover i sin bedside crib eller hos mig om natten.

Han falder aldrig i søvn under amning, han er altid vågen og smiler lidt og så lægges han. Det er som om han bare har brug for mælk i maven til at sove på. Han spiser lige så godt om natten som om dagen. Han har altid haft korte ret effektive amninger. Og jeg har altid haft masser af mælk. Han tager godt på og er som skrevet glad og frisk, smilende, motorisk fint med osv.

Jeg ved ikke hvad vi kan gøre for at få nogle bedre aftener og nætter. Har du nogle tips til en måde vi kan mindske amningerne på så han forhåbentligt ikke vågner så ofte og har brug for mælk til at komme videre i søvnen?

Han sover fint om dagen. Ca en lur på 2 timer og en på 1 eller 1 1/2 time (skifter om den lange er formiddag eller middag). Og nogle gange en powernap aften.

Håber du har lidt tips til os. Vi er klar til at tage nogle hårde nætter for at få vent hans rytme, men vil selvfølgelig ikke risikere at han er sulten om natten eller at han føler at vi ikke er der.

De bedste hilsner
en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig