Svar: Introduktion af drømmeflaske - hurtig afvænning fra bryst
24. august 2023
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tusind tak - hvor dejligt at høre, at du kunne bruge mit svar - tak for de søde ord :)
Det er en god idé at forsøge med naturgummi-sutten, da den er blødere, mere eftergivelig og måske vil accepteres. Men, der er desværre ikke nogen garanti.
Derudover, så lyder det som om, at jeres datter bliver irriteret over at få flasken i munden, når hun sover - og derfor protesterer og ender med at vågne op. Du kan i dette tilfælde godt forsøge med lidt udmalket modermælk - evt. dryppe lidt udmalket mælk i munden på hende med en engangssprøjte, så hun kan smage din mælk og derfor ved, hvad der kommer og forbinder det med spisning... og derefter så forsøge med flasken. Men igen, der er ingen garantier for, at det vil lykkes.
Du kan også vælge at lade hende vågne af sig selv og så forsøge på dette tidspunkt. Hvis hun vågner af sig selv, så vil hun naturligt være mere sulten og vil derfor måske så bedre acceptere flasken. Det er dog ikke sikkert, for hun kan også blive så sulten, at det gør hende yderligere irriteret og ked af det, så hun naturligt så søger brystet, som hun kender, og som hun ved giver hende det, hun viser behov for.
Drømmeflaske er ikke et must. Det er ikke sådan, at hun skal acceptere en flaske sen aften, hun må meget gerne blive ammet i stedet. Det er kun, fordi det nogle gange kan være en måde at vænne hende til flasken på. Virker det ikke, så er det helt fint, så ammer du bare. Her kan du med fordel forsøge at lægge hende til, før du selv går i seng og på den måde måske få fyldt hende lidt ekstra op, så hun derefter begynder at kunne sove et længere søvnstræk, og du dermed også kan få lidt ekstra sammenhængende nattesøvn. Når du skal på arbejde, så er det naturligvis ekstra vigtigt for dig at få din søvn, så forhåbentlig vil hun acceptere en drømmeamning sen aften:)
Hvis det ikke lykkes dagplejer med flaske før middagsluren, så må lillepigen få mme af en kop sammen med sin frokost. Hvis hun virker ekstra tørstig, før hun puttes, kan hun også her få lidt mme af en kop. Mælken kan gives både lun og kold, som hun nu virker bedst til at ville have den. På den måde får hun stadig lidt mælk midt på dagen.
Det er helt okay, hvis det med flaske ikke lykkes. Hun foretrækker måske den ægte vare, og det er naturligvis helt okay. Amningen fungerer jo rigtig fint:)
De næste ca. 14 dage kan du f.eks. stadig amme hende om eftermiddagen, når I mødes, og når du så starter på fuld tid, så kan du fortsætte med at amme hende aften, sen aften og tidlig morgen. Hvis hun også får mme i sin grød og mos, så vil hun få sit mælkebehov fint dækket ind:)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele og knus herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske