Svar: Introduktion af drømmeflaske - hurtig afvænning fra bryst

24. august 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tusind tak - hvor dejligt at høre, at du kunne bruge mit svar - tak for de søde ord :)

Det er en god idé at forsøge med naturgummi-sutten, da den er blødere, mere eftergivelig og måske vil accepteres. Men, der er desværre ikke nogen garanti.

Derudover, så lyder det som om, at jeres datter bliver irriteret over at få flasken i munden, når hun sover - og derfor protesterer og ender med at vågne op. Du kan i dette tilfælde godt forsøge med lidt udmalket modermælk - evt. dryppe lidt udmalket mælk i munden på hende med en engangssprøjte, så hun kan smage din mælk og derfor ved, hvad der kommer og forbinder det med spisning... og derefter så forsøge med flasken. Men igen, der er ingen garantier for, at det vil lykkes.

Du kan også vælge at lade hende vågne af sig selv og så forsøge på dette tidspunkt. Hvis hun vågner af sig selv, så vil hun naturligt være mere sulten og vil derfor måske så bedre acceptere flasken. Det er dog ikke sikkert, for hun kan også blive så sulten, at det gør hende yderligere irriteret og ked af det, så hun naturligt så søger brystet, som hun kender, og som hun ved giver hende det, hun viser behov for.

Drømmeflaske er ikke et must. Det er ikke sådan, at hun skal acceptere en flaske sen aften, hun må meget gerne blive ammet i stedet. Det er kun, fordi det nogle gange kan være en måde at ...

Annonce

... vænne hende til flasken på. Virker det ikke, så er det helt fint, så ammer du bare. Her kan du med fordel forsøge at lægge hende til, før du selv går i seng og på den måde måske få fyldt hende lidt ekstra op, så hun derefter begynder at kunne sove et længere søvnstræk, og du dermed også kan få lidt ekstra sammenhængende nattesøvn. Når du skal på arbejde, så er det naturligvis ekstra vigtigt for dig at få din søvn, så forhåbentlig vil hun acceptere en drømmeamning sen aften:)

Hvis det ikke lykkes dagplejer med flaske før middagsluren, så må lillepigen få mme af en kop sammen med sin frokost. Hvis hun virker ekstra tørstig, før hun puttes, kan hun også her få lidt mme af en kop. Mælken kan gives både lun og kold, som hun nu virker bedst til at ville have den. På den måde får hun stadig lidt mælk midt på dagen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er helt okay, hvis det med flaske ikke lykkes. Hun foretrækker måske den ægte vare, og det er naturligvis helt okay. Amningen fungerer jo rigtig fint:)

De næste ca. 14 dage kan du f.eks. stadig amme hende om eftermiddagen, når I mødes, og når du så starter på fuld tid, så kan du fortsætte med at amme hende aften, sen aften og tidlig morgen. Hvis hun også får mme i sin grød og mos, så vil hun få sit mælkebehov fint dækket ind:)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele og knus herfra:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor