Svar: Skal jeg vække for at amme om natten?

21. august 2023

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære Lillemusens mor

Stort tillykke med den lille pige og velkommen til :) Det lyder som om, at I er kommet godt fra start, og som om at I begge trives.

Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvorvidt du skal vække din datter, og der er naturligvis lidt overvejelser at gøre sig.

Hvis hun spiser rigtig godt om dagen, hvis amningen fungerer rigtig godt, og hun tager rigtig godt på, så behøver du i princippet ikke at vække hende. Hun må gerne sove ca. 6 timer om natten og dermed springe et måltid over, hvis hun så indhenter dette måltid om dagen - og I begge trives på denne måde.

Men, når man skal være lidt opmærksom, så er det fordi hun stadig er så lille, at du naturligt skal sikre dig, at hun får mælk nok. Hun skal være i stand til at kunne spise det ekstra måltid i løbet af dagen eller aftenen. Derudover så tager det naturligt også lidt tid for din krop at tilpasse sig hendes behov, og jo yngre barnet er, jo vigtigere er natamningen. Jo ældre hun bliver, jo bedre kan man ofte springe natamningen over.

Det skyldes, at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Amning om natten er derfor med til at opretholde din mælkeproduktion og således sikre, at amningen stadig kan fungere rigtig godt for jer begge. De fleste spædbørn har derfor naturligt brug for amning om natten og særligt i de første uger, hvor deres maver kun kan rumme en mindre mængde mælk af gangen. Der er dog naturligt forskel fra kvinde til kvinde, så nogle kvinder vil meget hurtigt opleve, at deres mælkeproduktion falder, hvis de stopper med at amme om natten, hvor andre kvinder ikke vil mærke nogen forskel.

Du fortæller, at du har en fornemmelse af, at hun får godt med mælk, og du fortæller også, at hun har flere gule afføringer dagligt. Det lyder som om, at hun trives og får sit behov rigtig fint dækket. Som jeg læser dit brev, så sover hun nogle gange 6 timer, men andre gange ammes hun hyppigere - og måske vil hun faktisk vågne af sig selv efter måske 4 timer, hvis du ikke sætter vækkeuret til. Jeg forstår til fulde dit behov for at få en sammenhængende nattesøvn, og synes ud fra det du fortæller ikke, at du behøver sætte vækkeuret til ...

Annonce

... om natten.

Jeg tænker også, at det naturligt må afhænge lidt af, hvornår hun ammes om aftenen, og hvordan hendes rytme er. Hvis du f.eks. ammer hende omkring midnat, så vil det være helt okay, at hun sover til klokken måske er 05 om morgenen, - vågner hun kl. 03-04, så skal du naturligvis lægge hende til der, amme og putte hende tilbage i seng. Men sover hun igennem lige nu, lyder det okay.

Er hendes rytme dog sådan, at hun f.eks. ammes og puttes kl. 21 og så sover 5-6 timer indtil klokken 02/03, så kan det naturligt være ekstra hårdt for dig at blive vækket der, hvor du måske sover allerbedst. I givet fald kan du forsøge at holde dig vågen om aftenen og så amme hende, før du selv går i seng, så hun får et ekstra måltid f.eks. kl. 23.30 - og derefter så sover sit længere søvnstræk.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Alternativt kan du naturligvis også selv gå tidligt i seng og sove, når du ammer hende omkring kl. 21, og amme hende igen kl. 02/03, hvor hun vågner og melder sig selv, og derefter så sove videre, så du på den måde faktisk ender med at få en del nattesøvn :) Kan du amme liggende, kan det være en rigtig god idé at gøre om natten, fordi du på den måde også kan få hvilet og måske sovet lidt mere, imens hun spiser...

Du skal naturligvis også være opmærksom på, at hendes behov for mælk om natten sagtens kan ændre sig igen. Det kan godt være sådan, at hun lige nu fint kan sove 6 timer uden mælk, men når hun bliver fysisk større og udvikler sig mere og mere, så kan det sagtens være, at hun pludselig søger brystet om natten igen, hvilket du så skal lade hende få.

Så.. det lyder som om, at hun lige nu nogle dage er i stand til at indtage sit behov for mælk i løbet af dag og aften og derfor godt kan sove f.eks. 6 timer uden mælk. Du skal naturligvis holde øje med hendes vægt, og hvordan hun spiser i løbet af dagen, så hun ikke kommer i underskud af mælk, og så skal du også holde øje med din mælkeproduktion. Hvis du får en fornemmelse af, at din mælkeproduktion daler, så skal du måske gå tilbage til at amme en enkelt gang om natten, så længe hun ikke er ældre :)

Håber dette er svar nok og at det hjælper jer videre. Glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina