Svar: Mulig forstoppelse
30. juni 2023
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker - jeg vil naturligvis meget gerne svare på dine spørgsmål:)
Det er helt normalt, at din drengs afføringsmønster ændrer sig - jeg kan naturligvis ikke udelukke, at han har forstoppelse, men det er ikke sikkert at han har...
Det nyfødte barn har ofte mange afføringer i løbet af en dag. Det er ofte sådan, at når barnet spiser, så kommer der også noget i bleen. Men i takt med at din dreng bliver ældre og nærmer sig 2 måneders alderen, så begynder hans mave- og tarmsystem at optage næringen fra modermælken bedre, og der begynder at gå længere tid imellem afføringerne.
Hvis han ammes fuldt, så vil han godt kunne bruge al mælken, og der er ikke så meget tilbage, der kan komme ud som afføring. Derfor er det helt normalt, at der kan gå 7-10 dage mellem afføringerne hos børn, der udelukkende ammes, uden at det er tegn på forstoppelse. Hos enkelte børn kan der faktisk gå op til 14 dage imellem deres afføringer. Når det så er sagt, så er det dog vigtigt at se på, hvordan barnet trives, og han må naturligvis ikke virke til at have ondt. Hans afføring må heller ikke være hård og svær for ham at komme af med.
Situationen ser så lidt anderledes ud, hvis han får flaske med modermælkserstatning, for der er flere affaldsstoffer i erstatning, og derfor mere der skal udskilles som afføring. Det betyder, at børn der ernæres fuldt med modermælkserstatning helst skal have afføring en gang i døgnet. Der er enkelte børn, som har afføring hver 2. eller 3. dag, selvom de kun får modermælkserstatning, og det kan være okay - igen skal man se på det enkelte barn, og se på hvordan barnet trives, men som tommelfingerregel bør børn, der ernæres med modermælkserstatning, have afføring en gang i døgnet.
Hvis man gør begge dele - både ammer og supplerer med modermælkserstatning, så er situationen lidt sværere, for så er det meget forskelligt, hvor hyppige afføringerne bør være. Det varierer naturligt efter, hvor meget modermælk og hvor meget modermælkserstatning barnet får, altså hvordan fordelingen er. Afføring hver 3-4 dag kan dog være helt normalt, hvis størstedelen af barnets indtag af modermælk.
Du skal også se på afføringens konsistens. Afføringen skal normalt være grødet og let at komme af med. Det er helt naturligt, at du kan se, at han presser, og at han bruger nogle kræfter på at komme af med afføringen, ligesom han kan blive lidt "rød" i hovedet. Men afføringen må ikke være hård og knoldet, og det må ikke være smertefuldt for ham at komme af med det.
Børn, som udelukkende ammes, vil ofte have tendens til at have mere vandige afføringer, end børn, der får modermælkserstatning. Det skyldes, at modermælken indeholder en del æggehvidestoffer og sukkerstoffer, som ikke er helt nedbrydelige. Der er også flere sukkerstofnedbrydende bakterier i tyktarmen hos ammende børn - og de vil være med til at "holde på vandet" i tarmen. Børn der får erstatning vil derfor ofte have fastere afføring, men den må stadig ikke være hård.
Og så til dine spørgsmål... Det er okay, at han ved sidste vejning ikke har taget helt så meget på, som de forrige gange. Det er rigtig fint, at din sundhedsplejerske har anbefalet dig, at du ammer ham lidt ekstra, og det er super, at du derfor tilbyder ham brystet både før og efter lur. Når du ammer ham hyppigere på denne måde, så stimulerer du til mere mælk, og din mælkemængde bliver således sat op.
Det betyder, at når han dier hos dig, så får han mere mælk ud, og det betyder igen, at han måske begynder at kunne die i lidt kortere tid. Samtidig er han større nu, stærkere nu, og at amningerne varer ca. 10 minutter behøver således ikke være tegn på, at der ikke er mælk nok, det kan godt være tegn på, at han får mere, end du tror. Du fortæller, at han er begyndt at gylpe mere, og det kan også være tegn på, at han faktisk får mere mælk nu end tidligere...
Du skriver, at du er bekymret for, om han har en prop af afføring stående i sin tarm og derfor ikke har plads i mave og tarm til mælken - og derfor gylper mere eller spiser kortere tid af gangen. Det kan jeg naturligvis ikke udelukke, men der er ikke umiddelbart noget i dit brev, som tyder på, at dette skulle være tilfældet... Du skal dog naturligt hjælpe ham med at få pruttet og komme af med afføringen, det kan du f.eks. gøre ved at:
- massere ham rundt omkring navlen i urets retning med et par fingre og i små cirkelbevægelser. Brug gerne lidt olie, så glider fingrene lettere.
- læg ham på ryggen og hjælp ham med at cykle med benene
- læg ham på ryggen og hjælp ham med at bukke og strække hans ben
- læg ham på ryggen og bevæg hans bækken frem og tilbage, så du får lavet små rotationer i hans bækken og ryg
- læg ham på maven f.eks. hen over dine lår eller hen over en ammepude. Det er vigtigt, at han ligger på maven flere gange dagligt, når han er vågen.
Med hensyn til, om han får nok, og at han ofte søger brystet igen og igen selvom han har spist - og om der er tale om suttebehov eller et reelt behov - så vil jeg anbefale dig, at du prøver at skifte mellem forskellige ammestillinger. Det vil være rigtig godt, at du f.eks. starter med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger med sin mave mod din mave i din favn. Når han så har spist her, slipper og umiddelbart virker mæt, så tager du ham op, lader ham bøvse af, og så lægger du ham til amme bryst igen, men nu i tvillingestillingen. Det vil sige den stilling, hvor han ligger med hovedet ved brystet og kroppen ud under din arm (som hvis du skulle have to børn liggende på samme tid). På den måde, så hjælper du ham til at få den lidt federe mælk med ud. Den ligger tungere i maven, og den vil både give mere ro og mæthed, samtidig med at den vil være med til at øge hans vægt.
Det er helt okay, at du giver ham en sut, da han sagtens kan have et stort suttebehov, men det er vigtigt, at du først giver ham sutten, når du er sikker på, at han er fyldt tilstrækkeligt op med mælk. Du bør ikke holde ham hen med sutten. Når han søger og virker sulten og gerne vil have dit bryst, så bør han lægges til brystet - det er vigtigt, at han bruger al sin sutteenergi på brystet - og først derefter kan han få sutten og falde i søvn med den i munden. Sutten skal altså bruges, når han har spist og lige før han skal sove - og helst ikke før eller imellem måltiderne:)
Med hensyn til Nexium og gylp, så kan man tale om to slags børn "de glade gylpere" og de "ikke glade gylpere". Hvis han er en glad gylper, så virker han okay, når han gylper. Han spiser gladeligt, og når der efterfølgende gylpes, så er han også glad. Der kommer bare ofte noget retur - det giver ekstra vasketøj, men han er okay. Hvis han ikke er en glad gylper, så er han tydeligt påvirket af den mælk, som kommer retur. Du vil kunne se på ham, at det svier og er ubehageligt, han græder ofte, når han gylper, fordi det gør ondt når det kommer op...
Nexium skal så vidt jeg ved afprøves i 3-4 uger, før man kan vurdere, om det hjælper. Det virker ved at nedsætte produktionen af mavesyre fra de syreproducerende celler i maven og skulle derfor nedsætte hans gylpetendens, men du skulle også meget gerne opleve, at han går fra at være en ikke glad gylper til en lidt gladere gylper...
Du skriver, at du kan se en forskel på hans adfærd, han græder mindre og er gladere end før, men det er naturligt svært at vide, om det skyldes Nexium eller de behandlinger, som osteopaten har givet ham. Du må prøve at vurdere dette ud fra, hvor længe han har været i nexium behandling. Du kan også prøve at stoppe med nexium et par dage og se om grædeturene vender tilbage...
Med hensyn til flaske, så lyder det umiddelbart som om, at du lige nu godt kan mætte ham med din mælk - netop fordi du er begyndt at lægge ham hyppigere til brystet. Hvis du begynder at amme med forskellige ammestillinger jf. ovenstående, så kan du måske mætte ham endnu mere og dermed få mere ro på...
Du skriver, at du har et ønske om at supplere med flaske, da du ikke ønsker at amme offentligt og i stedet gerne vil kunne give flaske her - det er naturligvis helt fair. Og ja, du kan sagtens supplere med udmalket modermælk i flasken, det behøver ikke være modermælkserstatning.
Der er dog nogle ting at overveje i forhold til udmalkning og flaske, hvilket jeg ved, at jeg tidligere har skrevet til dig om - jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du producere, og jo større risiko er der for, at amningen stopper. Samtidig vil det ofte være godt at malke ud på de tidspunkter, hvor din dreng ikke dier hos dig - så dit bryst stadig bliver stimuleret, og hvis du ikke hverken ammer eller malker ud, når I f.eks. er på tur, så vil der gå mange timer imellem, at dit bryst bliver tømt, og det vil nedsætte din mælkeproduktion. At give flaske, når I er væk hjemmefra og "kun" amme eller malke ud derhjemme, kan derfor på sigt gøre, at din amning stopper, hvilket du naturligvis så skal være parat til.
Ellers er det ofte en god idé, at du forsøger at malke ud på de tidspunkter, som du tænker passer dig bedst, og så holde fast ved dette tidspunkt - fordi din krop så vil tilpasse sig dette. Nogle kvinder oplever, at de får mere mælk, hvis de pumper f.eks. en time efter amning, andre synes, at det fungerer bedre f.eks. at pumpe lige efter hver anden amning... Hvor meget du skal pumpe og hvor tit afhænger naturligt også af, hvor meget din dreng dier hos dig. Han er den bedste til at stimulere og tømme dit bryst, og det vil være rigtig godt, at du stadig lægger ham så meget til som muligt. Faktisk har nogle kvinder stor glæde af at malke ud fra det ene bryst, imens de ammer fra modsatte bryst...
Vask dine hænder før og efter brug af brystpumpen. Du skal bruge sæbe og vaske i mindst 20 sekunder. Rengør alle de dele, der har været i kontakt med dit bryst eller med dit barns mund. Steriliser alle dele efter rengøringen mindst én gang dagligt. Stil alle dele til tørre og opbevar alle pumpedele i en tør beholder, indtil du skal bruge pumpen næste gang.
Sæt dig et sted, hvor du kan sidde og slappe af, imens du pumper, så flyder mælken lettere. Masser gerne dine bryster, før du pumper eller læg evt. lidt varme omslag på, det får også mælken til at løbe lidt lettere.
Nogle kvinder har glæde af at dobbeltudmalke. Det kan øge mælkeproduktionen rigtig meget og også spare tid, hvis man malker ud på begge bryster samtidig...
Udmalket mælk kan holde sig:
- ved stuetemperatur (16-24 grader) i op til 4 timer.
- i køleskab ved 4 grader eller koldere i op til 3 dage
- i fryser ved -18 grader eller koldere op til 6 måneder
Mælk der tidligere har været frosset og optøet i køleskab kan holde sig op til 2 timer ved stuetemperatur og op til 24 timer i køleskab - det må ikke genfryses.
Med hensyn til modermælkserstatning, så anbefales NAN Sensilac til børn med kolik eller forstoppelse, du kan dog også forsøge med NAN Supreme 1, som ifølge Nestle er deres mest skånsomme erstatning. Du kan også vælge at prøve en anden producent, f.eks. Semper, der laver Allomin. Du kan prøve enten Allomin 1 syrnet SensiSoft, der indeholder citronsyre, der med fordel kan bruges til børn med mavekneb, eller Allomin 1 SensiPro 1+, der anbefales til børn med moderat fordøjelsesbesvær, mavekneb og gylp. Hvis du vælger at forsøge med f.eks. NAN Supreme 1 eller Allomin SensiPro1+, så er det vigtigt, at du afkøler vandet til ca. 40 grader, før du blander pulveret i, da du ellers vil ødelægge mælkesyrebakterierne.
Jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om Amning og Flaske", der behandler netop begge dele og som giver dig gode råd og vigtige overvejelser med på vejen :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske