Svar: Afvænning af suttebrikker
14. juni 2023
Alder:
1 mdr.
Kære Mie
Stort tillykke med den lille pige og velkommen til :)
Det lyder som om, at du efterhånden har fået sat dig grundigt ind i amning, og jeg tænker, at du har fuldstændig ret i, at det er kombinationen af brystimplantater og høj mælkeproduktion, som gjorde det svært for lillepigen at få fat i brystet i begyndelsen. Når mælken løber til, så vil der samtidig komme ekstra væske (ødemer) omkring mælkekirtlerne, så brystet spænder rigtig meget op, og det gør det ekstra svært for det lille barn at få rigtigt fat.
Suttebrikker kan være rigtig godt, og de kan være det, som faktisk redder en amning, de kan dog også skabe problemer. Derfor er anbefalingen generelt, at man forsøger at komme væk fra brug af suttebrik - men, det kommer jo helt an på, hvordan det fungerer:)
Det, man blandt andet skal være opmærksom på er, om hun ligger og sutter på brikken uden reelt at få mælk med ud. Hvis hun ikke får mælk nok, så vil det naturligt gå ud over hendes vægt. Men du beskriver umiddelbart en pige, som vokser, som hun bør, og det lyder derfor ikke som om, at suttebrikken gør det svært for hende at få mælk nok.
Suttebrikker kan have følgende udfordringer:
- Hun skal bruge ekstra kræfter på at arbejde med brystet, og får ikke mælk nok med ud. Ofte bruges suttebrikken i begyndelsen, når hun lægges til. Den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten, og herefter kommer den lidt federe mælk. Suttebrikken kan gøre det sværere for hende at få den federe mælk med ud, hvorfor det anbefales, at man tager brikken af undervejs i amningen og lægger til brystet uden.
- Suttebrikken kan medføre, at hun ikke dier helt rigtigt på brystet. Præcis som du selv beskriver, så kan hun få tendens til at die lidt yderligt - hun får ikke åbnet munden tilstrækkeligt højt op og vænnes derfor let til, at hun ikke skal have helt så meget bryst i munden, som egentligt er nødvendigt for, at amningen fungerer godt.
- Suttebrikken kan påvirke mælkeproduktionen, da hun ikke arbejder direkte på brystet og derfor ikke får stimuleret brystet på samme måde, som hvis der ikke var en brik imellem. Det kan gøre det svært at opretholde mælkeproduktionen i længden.
- Suttebrikken kan øge risikoen for mælkeknuder og brystbetændelse, fordi det kan være sværere for hende at "tømme" mælkekamrene tilstrækkeligt, når hun ikke dier direkte på brystet, og der er en brik imellem.
Som jeg læser dit brev, så har det faktisk fungeret nogenlunde, og gør det stadig væk. Hun genkender nu brystet, hun er stærk nok til at sutte brystvorten frem, og dine bryster er blødere nu, så de fleste gange kan hun lægges til uden brik. Nogle gange dier hun kortvarigt og spiser måske 3 minutter, andre gange spiser hun i op til 15 minutter - alt sammen uden brik. Derefter bliver hun træt, skal arbejde lidt for meget for at få mælken ud, græder - og når du så sætter suttebrikken på, så hjælpes hun til at få fat igen, og kan så spise færdig med stor iver.
Det synes jeg umiddelbart lyder rigtig flot, og det lyder som om, at I stille og roligt er ved at komme væk fra brug af suttebrik. Jeg er med på, at du gør det modsat - du starter uden brik og slutter med brik, og spørgsmålet her er naturligvis, om hun får den fede mælk med ud og får "tømt" brystet tilstrækkeligt på denne måde - men hvis hun tager godt på, og du kan se mælk i hendes mundvige, og høre at hun synker, så lyder det som om, at hun har kræfter til at die og tømme brystet tilstrækkeligt - også selvom du bruger en brik i slutningen af amningen - faktisk lyder det som om, at brikken hos jer hjælper hende til at få spist nok.
Ja, jeg tror, at det trætter hende at amme uden brik. Det er rigtig hårdt arbejde, og hun har svært ved at holde vakuum. Det er lettere for hende, når hun har brikken i munden. Og det lyder som om, at hun har svært ved at spise et helt måltid uden lidt hjælp fra brikken til sidst.
Du skal naturligvis være opmærksom på hendes sutteteknik og sikre dig, at hun har så meget bryst i munden som muligt, når hun er lagt til. Det er også vigtigt, at du ammer hende så meget som muligt uden brik, og det er super godt, at du starter med amning uden brikken. Hen af vejen vil hun naturligt blive stærkere og vil bedre kunne spise et helt måltid, uden at du behøver bruge suttebrik undervejs.
Hvis du har en hurtig nedløbsrefleks, og mælken løber let til hende, så kan det sagtens forklare, hvorfor du oplever, at hun "spilder mælk". Det behøver ikke være et problem, men igen skal du naturligvis være opmærksom på, at hun skal have korrekt sutteteknik og så meget bryst i munden som muligt. Det er vigtigt, at din datter kommer til brystet, og ikke at brystet kommer til hende - hun må ikke hænge i brystet eller glide ud på brystet...
Der er i forhold til brikken og din beskrivelse umiddelbart grund til at tro at hun, i takt med at hun bliver ældre og stærkere, naturligt vil kunne die uden suttebrikken. Når det så er sagt, så skal du, fordi du er brystimplanteret, være ekstra opmærksom på amningen. Mange kvinder kan amme, når implantaterne, som hos dig, er lagt bag brystmusklen, og hvis ingen mælkeudførselsgange er skåret over.
Implantatet kan dog gøre, at afstanden mellem brystvorten og brystkirtlerne bliver kortere, hvilket igen kan gøre, at barnet får svært ved at svøbe og holde vakuum. Samtidig kan implantaterne nogle gange fylde så meget i brystet, at mælkekirtlerne får svært ved at blive fuldstændig fyldt med mælk, og det kan på sigt gøre, at mælkeproduktionen nedsættes.
Når implantatet ligger bag brystmusklen, så vil man nogle gange opleve, at implantatet skubber på mælkekirtlerne bagfra. Det kan nogle gange gøre, at mælken løber ekstra hurtigt, hvilket jo egentlig kan være en god ting og måske også det, der forklarer, hvorfor din datter "spilder mælk". Men, også her er det vigtigt, at du er opmærksom på mængden af mælk. Det er ikke nok, at mælken løber hurtigt, det er vigtigt, at der også er mælk nok - og igen er du derfor nødt til at se på, hvordan hun tager på i vægt, og hele tiden vurdere om hun rent faktisk synker, når hun ligger hos dig og dier.
Det kræver naturligt lidt ekstra at amme, når man er brystopereret - og selvom dine implantater er lagt ind bag brystmusklen, så skal du være ekstra opmærksom. Men som du beskriver jeres situation lige nu, så lyder det som om, at I faktisk er kommet ret langt og som om, at det stille og roligt går den rigtige vej :)
Jeg tænker, at du derfor skal fortsætte som nu - lægge hende til brystet uden brikken så meget du kan, og så bruge den, når den stadig er nødvendig. Det lyder ikke som om, at nogen af jer har glæde af at droppe brikken helt lige nu - og som du skriver, er det også vigtigt, at hun oplever det at være ved brystet, som noget dejligt og rart. Det er vigtigt for jer begge:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske