Brev:
Afvænning af suttebrikker
14. juni 2023
Alder:
1 mdr.
Afvænning af suttebrikker
Kære Helen,
Jeg har en dejlig datter på snart 7 uger, hvor vi kæmper med amningen og det fylder desværre rigtig meget for mig.
Hun kom dagen før termin i en ukompliceret fødsel, men var en lille størrelse på 2800g. Allerede første nat på barselsgangen introducerede sygeplejerskerne os for en suttebrik - hun kunne ikke få ordentlig fat om brystet selv.
Jeg har fået brystimplantater for 10 år siden, der ligger bag brystmusklen, så jeg burde kunne amme. Men mine brystvorter er meget flade (dog ikke indadvendte), så hun havde meget svært ved at finde dem. Under vores tid på barselsgangen lykkedes det enkelte gange for sygeplejerskerne at ligge hende til uden suttebrik, men det var en kamp hver gang og involverede 6 sæt hænder og en frustreret baby. Vi lærte aldrig at ligge hende til uden hjælp og blev sendt hjem med suttebrikkerne med besked om at komme af med dem så hurtigt som muligt, men i dag er de stadig en del af vores hverdag.
Heldigvis har hun indtil nu taget fint på med brikken, men jeg vil stadig rigtig gerne af med dem - det tærer på min selvtillid, at vi ikke kan amme uden hjælpemidler og jeg er bange for nedsat mælkeproduktion og brystbetændelse (vi brugte 4 dage på hospitalet i uge 3 pga. betændelse).
Jeg manglede rigtig meget vejledning ift., hvordan vi skulle komme af med brikkerne igen, men en masse engelske hjemmesider og en ammekonsultation via sundhedsplejersken hjalp os endelig i gang omkring uge 4.
Vores første udfordring var, at hun ikke ville tage brystet uden brikken. At "snyde" hende og starte med brikken for så at fjerne den hurtigt og ligge hende til igen fungerede nogen gange - andre gange ikke. Men gradvist er hun begyndt at genkende brystet, hvilket er rigtig dejligt og hun kan sagtens sutte vorten frem, så jeg tvivler på om dette var problemet - måske var det snarere at mine bryster var hårde og uformelige (måske pga. implantater og en høj mælkeproduktion), så hun har svært ved at gabe over dem.
Efter uge 5 er mine bryster blevet noget blødere. Det betyder, at jeg i starten af amningen kan forsøge at ligge hende til uden brik - det kræver, at mit bryst ikke er for spændt (fx om natten) fordi jeg er nødt til at forme brystet rigtig meget og holde grebet om brystet gennem hele amningen ellers mister hun vakuum. Vi bruger den klassiske ammestilling, tvilling eller liggende på siden (jeg kan ikke forme brystet nok i laid back til at hun kan få fat).
Det er stadig meget svært for hende at få fat; hun åbner sjældent munden nok, så hun får kun "halvt fat". Så ligger hun og vrider sig og mælken løber ud af mundvigen på hende. Jeg tror brikkerne har vænnet hende til, at hun ikke behøver at gabe op for at komme på. I hvert fald er det meget sjældent hun gaber nok op, på trods af mine forsøg på at stimulere hende (fx berør hendes overlæbe med vorten, malke et par dråber ud som lokkemad osv.).
Når hun kommer på og har spist i nogle minutter (fra 3-15min) opstår vores problem: Hun løber pludselig tør for tålmodighed - smider brystet og brokker sig højlydt. Hun afviser brystet og vil på ingen måde lægges til. Så tager jeg hende op og trøster/afleder og forsøger igen, men resultatet er altid det samme - mere gråd. Hun græder så snart hun kommer i nærheden af brystet. Kun hvis jeg tager brikken på og stikker den helt hen til hendes mund bliver hun stille og så spiser hun til gengæld også med stor iver, så jeg tror ikke, at hun slipper fordi hun er mæt.
Trætter det hende at amme uden brik? Har hun ikke kræfter til at spise et helt måltid? Eller er hendes sutteteknik forkert, når hun spilder mælk og det er derfor hun ikke vil mere?
Jeg er i tvivl om, om vi er på rette vej ift. at komme af med suttebrikkerne, og om der er noget jeg kan gøre anderledes for at hjælpe hende.
Nu forsøger jeg altid at lægge hende til uden brik først og inden hun bliver for sulten. Når hun ikke vil mere, sætter jeg brik på og lader hende spise færdig. En enkelt weekend forsøgte min mand og jeg helt, at droppe brikkerne, så når hun ikke ville spise mere uden brik, tog vi hende op og trøstede og lavede noget andet med hende. Hun spiste længere tid uden brikken, men det blev en weekend med en frustreret baby, meget korte lure dag og nat og tyndslidte forældre, så jeg er ikke sikker på, om det er vejen frem? Jeg vil meget nødig give hende dårlige oplevelser ved brystet.
Med venlig hilsen
Mie