Svar: Amning om natten - 6 mdr.
24. oktober 2005
Alder:
6 mdr.
Kære HH
Det lyder bestemt som en stor sund og dejlig dreng du har dig der og jeg er helt enig med dig i at brystmælken ikke længere er helt nok til at dække hans behov.
Det er fint med grød/mos 2 gange daglig, du kan dog evt. forsøge med 3 gange, da det også kan have en effekt. Husk i den forbindelse max 2 gange grød, ellers grøntsagsmos, da han ellers kan få for hård mave.
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og da du ammer så godt, som du gør, så er der i princippet ikke grund til at introducere vælling. Den kan faktisk springes over. Spørgsmålet er også om det mon vil mætte ham nok, eller om han ikke vil få større glæde af en portion grød ekstra.
Man kan også diskutere om han skal tage flaske. Da din amning kører så godt, da han trives så godt på modermælk og da han klart foretrækker brystet, så er det jo ikke absolut nødvendigt. Hvis du ønsker at fortsætte amning, er der ikke noget problem i at han får sit mælkebehov dækket via amning og stille og roligt lærer at drikke mælk af en kop ved siden af. Fra 6 mdr´s alderen må han jo gerne drikke små slurke sødmælk af en kop og han kan også få lidt vand fra hanen, sammen med grøden/mosen.
Hvis du meget gerne vil prøve med vælling, så prøv at give ham det af en lille kop (evt. en tudkop) eller af et snapseglas, som er mindre og dermed har han lettere ved at få sin lille mund til at passe og dermed drikke.
Hvis du meget gerne vil have ham til at tage flaske, så erder ikke andet i vejen for end at blive ved med at forsøge. Måske kan du prøve med lidt af din egen mælk, så smagen er genkendelig.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske