Svar: Natrytme og amning

10. maj 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære N

Tak for dit brev :)

Ja, det er helt okay, at du ammer, når din datter puttes og igen kl. 21 og kl. 02/03... Din datter kender ikke klokken, og det fungerer rigtig godt for jer begge med amningerne på disse tidspunkter - og det er helt perfekt, at du ikke også ammer kl 06, men at I her står op og starter dagen med morgengrød. Når amningen ligger kl 02/03, så påvirker den ikke hendes indtag af morgenmad, hvilket den jo godt kunne gøre, hvis du ammede kl. 05, så det er positivt, og din datter får ikke mere mælk, end hun har behov for i forhold til sin alder - det er kun tidspunktet, som er anderledes, men det er som sagt okay :)

Når hun bliver 8-9 måneder gammel, så vil jeg normalt anbefale at trappe ud af den tidlige morgenamning, og at hun i den alder ammes 3 gange i døgnet - før middagslur, aften og sen aften. I stedet kan hun i den alder tilbydes et godnatmåltid, som vil ...

Annonce

... mætte hende lidt ekstra til natten, og hun vil derfor sandsynligvis forholdsvist let kunne vænnes til at undvære den ene amning... Jeg tænker umiddelbart, at det sandsynligvis vil gå fint med at undvære brystet om natten...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når det så er sagt, så må I se, hvordan hendes amninger kommer til at ligge på dette tidspunkt, for hos jer vil det måske være hensigtsmæssigt, at hun ikke både ammes kl. 19.30, og igen kl. 21, men måske sover et længere søvnstræk om aftenen og derfor stadig ammes kl. 02 og sover videre, - og det må hun også gerne :) Nogle børn sover deres længste søvnstræk om aftenen, og andre sover det om natten... Det kan altså godt være, at hun fremadrettet vil trives bedst med at springe amningen kl 21 over og ikke amningen kl 02, men det må tiden vise :)

Lige nu er det rigtig fint, at du gør som du gør - og som udgangspunkt skal du ikke ændre noget, som fungerer for jer alle tre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder