Svar: Vil kun amme i søvne

13. april 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Camilla

Tak for dit brev og velkommen til :)

Børn er forskellige og det mærker man tydeligt, når man får barn nummer to - selvom de har samme forældre, samme gener, så kan de være som nat og dag.. hvilket er en af de ting, som jo gør forældreskabet berigende, selvom det så også nogle gange kan være svært at finde ud af, hvad man skal... :)

Der er nogle børn, som spiser bedst i søvne eller halvt slumrende... og sådan må det så være - det vigtigste er, at jeres dreng får sin mælk, så han vokser, tager på som han skal og trives. Man kan, som jeres sundhedsplejerske også har sagt, især godt opleve det i 3-4 måneders alderen, og det kan være rigtig svært at ændre på det.

Han vokser dog fra det, og han skal nok lære at spise vågen - det sker i takt med at han bliver gammel nok til at spise skemad. Grød og mos skal netop indtages vågen, vand skal drikke af en kop - vågen - og så skal han ammes, som en fast del af sit putteritual. På sigt vil I altså få en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og mælk før han skal sove - så hans mælkeindtag vil sandsynligvis stadig dækkes mere eller mindre sovende eller i hvert fald, når han er træt og parat til at sove, men hans indtag af rigtig mad vil ske imens han er vågen. På den måde kan det altså godt fungere også fremadrettet, og det er ikke skadeligt for ham :)

Det er rigtig fint, at I forsøger med flaske, og du skal ikke give op, hvis du gerne vil vænne ham til dette. Flasken giver mulighed for at andre kan tage lidt over f.eks far, og samtidig giver den jer en viden om, ...

Annonce

... hvor meget han præcis drikker, hvilket kan give lidt ro. Især når du synes, at han er lidt for slank og ikke helt holder sin kurve, som du ønsker....

Du gør alt det rigtige - forsøger at lægge hyppigere til, malker ud for at få din nedløbsrefleks igang, stimulerer til øget mælkedannelse, forsøger med den udmalkede mælk på flaske - det er alt sammen super godt! Der sker dog ikke noget ved, at I også forsøger med lidt mme (evt. mme fra brik) i flasken, måske vil han synes om en anden smag og derfor pludselig tage imod...

Bruger han sut? Det kan også være en idé at finde en flaskesut, som minder om hans narresut, så han ikke skal forholde sig til for mange forskellige sutteteknikker...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan være en god idé, at du lægger ham til brystet med forskellige ammestillinger, fordi han stimulerer dig forskelligt alt efter, hvordan han lægges til. Det kan også nogle gange gøre ham interesseret i brystet, hvis han lægges til på forskellig vis. Vær opmærksom på ikke at presse ham til brystet - vær opmærksom på, hvor du holder dine hænder. Hvis du har en hånd på hans hoved, så kan han føle dette som et pres og derfor afvise brystet. Prøv derfor i stedet at holde hans hoved på din arm eller lade hans hoved ligge på ammepuden.. eller prøv med laid-back-stilling eller liggende ammestilling, for at se om det kan få ham til at die bedre og være gladere for brystet, når han er vågen :)

Hold fast i at han er glad, pludrer, har gode tunge tissebleer og trives virkelig godt :)

Håber du kan bruge ovenstående, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.