Svar: Lette bleer om aftenen

19. oktober 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din datter får den mængde mælk, som hun har behov for, og amningen lyder til at fungere rigtig fint :)

Der er naturligt forskel på børn, deres sutteteknik, evne til at die, holde vakuum osv. og det lyder som om, at din datter er rigtig god til dette. Der er også forskel på kvinders bryster, hvor hurtig en nedløbsrefleks man har osv. Og hvis du har en hurtig nedløbsrefleks og en datter som dier med god teknik - ja så kan det sagtens forklare, hvorfor hun spiser så hurtigt og stadig får sit behov fuldt dækket. Og det er helt okay, det må meget gerne være sådan. Så længe hun vokser, trives, udvikler sig som hun skal, og du fornemmer, at du har masser af mælk, så er alt som det skal være :) Det er rigtig fint, at du tilbyder hende brystet, og så lader hende selv signalere, om hun har brug for det eller ej. Det skal du endelig blive ved med :)

Det er helt naturligt, at du oplever din mælkemængde større om morgenen og om formiddagen end sidst på dagen. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon, end du gør om dagen, og din mælkevolumen er større først på dagen. Om aftenen er din mælk til ...

Annonce

... gengæld mere koncentreret, og det betyder ofte, at din datter vil die lidt hyppigere her, fordi hun på den måde får flere små slurke koncentreret mælk, som så kan mætte hende lidt ekstra til natten, så hun kan sove et lidt længere søvnstræk der.

Derudover så vil det ofte også være sådan, at du ikke skifter ble helt så hyppigt om natten. Måske har hun sammem ble på igennem 6 timer og tisser derfor flere gange i den, hvorfor den er betydeligt tungere om morgenen. Hvor hun om dagen måske skiftes med 3 timers mellemrum og derfor ikke har helt så tunge bleer her. Samtidig fortæller du også, at hun om natten nogle gange kan die i lidt længere tid, hvorved hun naturligt sandsynligvis også får lidt mere mælk indenbords - og når der kommer mere ind, så kommer der naturligt også mere ud.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så alt i alt lyder det du fortæller helt normalt, og du skal ikke ændre på noget som fungerer. Glæd dig over, at din datter trives på din mælk, og at hun får hvad hun har behov for, så hun vokser, som hun skal :) Det lyder som om, at hun har en fin evne til at selvregulere sit behov og det er super dejligt!

Rigtig meget held og lykke, håber ovenstående giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder