Svar: Afføring hos brystbarn

8. februar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære R.

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at din drengs afføringsmønster ændrer sig i takt med, at han bliver ældre. Hvor det spæde barn ofte vil have mange afføringer i løbet af en dag, så vil det lidt ældre barn stille og roligt begynde at optage næsten al næring fra modermælken, og der vil gå længere tid imellem afføringerne.

Det er normalt, at der kan gå 1-2 uger imellem afføringerne hos et barn, der udelukkende ammes. Og hvor afføringerne indtil ca. 8 ugers alderen vil være gule hos næsten alle børn, så vil afføringerne efter denne alder hos en trediedel af børnene blive mere grønlig. Den grønne farve skyldes først og fremmest galdefarvestoffer, som omdannes til den grønne farve på grund af bakteriefloraen. Farven kan variere fra grønne pletter i en gul afføring til afføring, der er grøn som pesto.

Når man i 4-6 måneders alderen begynder at introducere overgangskost, så ændrer afføringen sig igen. Afføringerne bliver ofte hyppigere og afføringen ...

Annonce

... skifter farve og bliver mere brunlig. I takt med at barnet spiser mere og mere familiemad, vil barnets afføring komme til at ligne voksnes afføring.

Da din dreng stadig udelukkende ammes, så vil en stor del af modermælken blive optaget, og der vil næsten ikke være nogen affaldsstoffer, som kan udskilles som afføring. Derfor lyder det helt normalt, at der kan gå 2-4 dage imellem hans afføring nu. Det du skal holde øje med er, hvordan han trives. Han må ikke have ondt i maven, og afføringen må ikke være hård. Det må ikke være svært for ham at komme af med sin afføring - du kan godt se, at han presser og bruger kræfter, men du må ikke have fornemmelsen af, at han skal kæmpe meget, eller at det gør ondt på ham. Det bør heller ikke være sådan, at afføringen påvirker hans appetit. Han skal stadig have lyst til at spise hos dig - og måske stille og roligt begynde at interessere sig for mad, som du selv spiser :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg håber, at dette giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre