Svar: Søvn og amning - 1 mdr.
29. juni 2016
Alder:
1 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at du ikke kan amme hyppigere end du gør - og hvis du ammer hver anden time døgnet rundt, og du ikke kan fornemme, at dette er med til at øge din mælkemængde, så tænker jeg, at du fortsat bør supplere med modermælkserstatning.
Jeg forstår godt, at du har svært ved at få det til at fungere med amning, flaske og så også udmalkning. Og det er helt fint, at du vælger modermælkserstatningen som supplement. Din datter lyder til at være tilfreds med at få begge dele, og hendes mave fungerer også fint med modermælkserstatning - det er praktisk for dig i hverdagen, og så vil modermælkserstatning også ofte mætte en lille smule mere end modermælk... hvilket der naturligvis godt kan være behov for, når hun dier så tit.
Jeg tænker derfor, at det vil give jer mest ro, hvis du forsøger at skabe en rytme, hvor hun ammes hver 3-3.5 time og suppleres med modermælkserstatning efter behov. Og herefter kan hun så blive puttet til en lur - og forhåbentlig så sove lidt længere tid af gangen, før hun melder sig igen.
Du kan supplere med en flaske - det har den fordel, at far også nogle gange kan tage over, så du kan få lidt ro og tid til andre ting :) Du kan dog også prøve med et hjælpebryst eller det der også kaldes for et lact-aid-system. Det består af en lille slange, en sonde som man sætter fast ved brystet. Den ene ende af sonden ved brystvorten og den anden ende f.eks. ned i en flaske, hvori den ekstra mælk er. Når barnet dier ved brystet, får det både mælk fra sonden og fra brystet og suppleres således samtidig med amning og uden at få flaske i munden...
Denne metode bruges især til for tidligt fødte børn, som har for svag sutterefleks til at stimulere brystet helt selv. I stedet for at give barnet sonden ned i maven, vil barnet altså stille og roligt lære at spise ved brystet. Det er barnet som har kontrollen og barnet bliver ernæret af en omgang.
Da din datter ikke er mere end 7 uger gammel, kan det godt være en mulighed at forsøge dette - det kan måske spare dig tid og samtidig spiser hun jo stadig ved dig, ligesom hun får stimuleret dit bryst - måske ligger der lidt længere tid, og du kan måske undgå at hun hiver så meget i højre bryst, at det gør ondt på dig... Og når det så er sagt, så er det også helt fint at du vælger sutteflasken - det lyder som om, at du efterhånden har taget en beslutning om, at flasken vil fungerer godt for jer :)
Så måske vil det fungerer godt, hvis du kan starte med at lægge hende til, amme hende fra begge bryster, som det fungerer bedst. Herefter lade hende bøvse af, pludre osv. og aktivere hende lidt, - hvad hun nu viser behov for :) Skifte hende - og så give hende en flaske, som en fast del af det at skulle sove. Forhåbentlig vil hun så kunne sove lidt længere lure, før hun melder sig igen.
Det er rigtigt, at du skal være opmærksom på, at hun ikke bliver for varm, hvis du svøber hende. Du kan bruge et bomuldslagen eller tyndt bomuldstæppe til at svøbe hende i. Du kan også købe tynde svøb beregnet til formålet - det kan dog godt være nødvendigt at løsne svøbet, når hun sover godt. Vær også opmærksom på, hvor meget tøj hun skal have på under svøbet, for at hun kan regulere sin varme - ligesom rummet hun sover i, så vidt muligt skal holdes køligt. Sover hun udenfor, skal du på samme måde være opmærksom på temperaturen og sikre dig, at hun sover i skyggen.
At hjælpe barnet videre i søvnen gøres ofte ved at berolige med hænder, kærtegn. Lade dine hænder have lidt tynge på hendes krop. Vugge hende lidt imens hun ligger ned. Evt. tilbyde hende en sut. Evt. tilbyde brystet og på den måde hjælpe hende videre i søvnen. Hvis hun ligger i barnevogn, så trille hende lidt, så hun holdes sovende.
Hvis du lægger dig med hende og ammer hende liggende i din seng, så vil hun måske begynde at smaske og knirke lidt efter 25 minutter, så kan du tilbyde hende brystet igen og på den måde få hende videre i søvnen.
Hvis du putter hende i barnevogn, kan det være en god idé, at du triller hende så lang en tur, at du passerer det tidspunkt, hvor hun plejer at vågne op, for på den måde at holde hende sovende.
Der er ikke nogen fast rytme for børn der kun er 7 uger gamle - nogle børn sover få og lange lure, andre børn sover kortere lure og dermed flere lure. Samlet set, skal du regne med, at hun bør sove ca. 16 timer i døgnet, for at være dækket ind. Nattesøvnen vil ofte vare 9-10 timer og dagssøvnen 6-7 timer - men antallet af lure varierer.
Derudover skal du naturligvis også se på, hvordan hun virker til at have det. Hvis hun vågner, virker glad, begynder at smile, pludrer til dig osv. og tydeligt ikke virker træt, så må du gå ud fra, at hun har sovet, det hun har behov for. Så tager du hende op, snakker med hende og aktiverer hende lidt - og giver hende så mælk og putter hende, når hun atter virker parat til det. Hvis hun derimod vågner op med gråd, tydeligt virker træt og ikke parat til aktivitet - så vil det være godt, at du forsøger at hjælpe hende videre i søvnen netop med kærtegn, ved at vugge hende eller måske tilbyde en sut, eller lidt mælk igen...
Nogle gange kan hun også være urolig fordi der er en bøvs på vej - nogle gange vil hun klare det selv, og hvis du lejrer hende med hovedet til siden (skiftevis højre og venstre side), så vil hun normalt selv kunne gylpe lidt mælk og luft op og sove videre - andre gange er du nødt til at tage hende op, så slår hun måske en stor bøvs - og herefter kan du så være heldig at putte hende igen, hvorefter hun så sover videre.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil, hvis det kan lade sig gøre at få 3 timers nattesøvn i træk - og da det ikke har hjulpet på din mælkemængde at øge hyppigheden i amning og du oplever, at hun trives med både modermælk og modermælkserstatning, så lyder det som sagt som om, at det er denne løsning, som I skal vælge... det lyder også som om, at det er det jeres læge har givet udtryk for:)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske