Brev:
Søvn og amning - 1 mdr.
29. juni 2016
Alder:
1 mdr.
Søvn og amning - 1 mdr.
Kære Helen
Tak for dit svar vedr. fuldamning som dog her nogle uger efter giver anledning til nye spørgsmål, der også relaterer sig til søvn.
Siden sidst jeg skrev, hvor hun spiste ca. hver 3-3½ time er der nu trappet op, så hun faktisk spiser hver 2. time - både nat og dag. Det gælder uanset, om hun får mme eller "bare" bryst, så sover hun for tiden ikke mere end ca. 2 timer. Kun enkelt gange kommer hun op på 2½-3 timer.
I forhold til amning og dine råd mht. fuldamning så er det med amning hver 2. time ikke muligt for mig både at pumpe ud og lade hende spise fra begge bryster. Det har jeg ikke nok mælk til plus hun ligger på uroligt ved brystet, at det rent praktisk ikke er muligt fx at pumpe ud samtidig med hun ammes på det ene bryst. Hun får pt lov til at spise ved begge bryster, hvor jeg forsøger at få hende til at spise godt på det ene dvs. "tømme det" og så tage toppen på det andet.
Min udfordring der er lidt forskellige alt efter hvor hun starter: Hvis hun starter på venstre, som er mit "gode" bryst, og når hun er er færdig der dvs. hun er puslet og bøvset, kan jeg ikke få hende til at tage ordentligt fat ved højre. Så ligger hun og smiler op til mig, slikker lige på brystet og gider ikke tage toppen fra højre. Hvis jeg lader hende "slippe", kan der gå en time så vil hun lægges til igen - det giver nogle ret hyppige amninger. Nogle gange giver jeg hende mme, fordi hun stadig virker sulten eller findes jeg kan mærke på fontanellen, at hun mangler væske.
På det højre bryst er problemet, at hun stadig er meget urolig, når jeg lægger hende til der. Jeg må nogle gange holde på ben og arm, da hun ellers trækker så meget i brystet, at det ikke er til at holde ud. Ofte tager en amning der kun 5-8 minutter, og kun hvis jeg lægger hende fra klassisk ammestilling til tvillingestilling, kan jeg få hende til at amme længere.
Mht. dine råd vedr. brug af medicinske medikamenter, så kontaktede jeg lægen for at få næsespray. Svaret derfra lød dog, at man ikke længere anbefaler det, da man ikke længere mener det har en effekt (min læge havde kontakt til en jordemoder). Så den mulighed er der ikke og generelt mente lægen, at min amning så fin ud og at jeg bare skulle supplere med mme. Jeg ønsker ikke at bruge anden medicin.
Jeg må indrømme, at jeg på nuværende tidspunkt har opgivet at få det til at lykkes med at fuldamme, men måske du har nogle gode råd så jeg kan give det et sidste forsøg?
I forhold til amning giver det også nogle spørgsmål omkring søvn. Da vi oprindelig begyndte at give hende mme, sov hun nogle længere lure på op til 3 timer. På nuværende tidspunkt spiller det dog ingen rolle om hun får mme eller ej i forhold til, hvor længe hun sover. Om natten sover hun 2 timer og så skal hun ammes. Hun sover enten i liften eller i seng ved siden af mig. Jeg giver stadig ikke mme om natten. Om dagen kan vi kun få hende til at sove ca. 1 time i enten lift, barnevogn eller vugge. Hun er også glad for at falde i søvn i viklen, som jeg bruger, når hun virkelig ikke vil give efter for søvnen, og jeg synes det er ved at være tid, fordi hun har været vågen i flere timer. Tidligere kunne hun godt sove længere.
Jeg har læst din bog om børn og søvn, som anbefaler at svøbe. Jeg er sikker på det ville virke på vores pige, men hun er dog en meget varm pige, og med varmen udenfor lige pt. vil jeg ikke svøbe hende. Så har du andre råd? Og vil du uddybe, hvad du mener med, at man skal hjælpe baby "videre i søvnen"? Hvordan gør man det? Når hun vågner efter sine lure, er hun ikke ked af det, men virker ofte stadig lidt træt. jeg forsøger at vugge hende, give sut eller tage hende op og lægge hende igen, men det lykkes ikke rigtig.
Hvis jeg tager hende op, og sætter mig på fx en bold og vugger, sover hun som regel hurtigt igen, men hvis jeg lægger hende, vågner hun med det samme. Når jeg læser afsnittet om søvn fra 3 måneder, synes det at passe bedre på hende, men hun er altså kun knap 7 uger. Er det "normalt" hun ikke sover mere og er det okay, hvis bare hun ikke er ked af det, når hun vågner? Jeg må indrømme, at jeg især om natten godt kunne bruge, at hun bare en enkelt gang sov 3 timer i træk :)
Jeg håber du kan hjælpe os, og glæder mig til at læse dit svar.
Sommerhilsner fra
Rikke