Svar: Gå over til at give flaske
23. juni 2016
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du tænker, at flasken vil give jer alle mere ro :)
Det er vigtigt, at du nyder den her periode - at det er dejligt for jer at have fået en lille pige, og at der er tid og overskud til netop at nyde hende... Og hvis det hele går op i amning og gråd - og nærmest føles som en kamp, så kan flasken bestemt være det rigtige valg. Det er bedre at have en mor, som er glad og som har overskud - og som giver flaske - end en mor, som ammer, men som så er ked af det og tydeligt mangler overskud :)
Der er naturligvis nogle ting du skal vide:
Jo mere flaske du giver, jo større sandsynlighed er der for, at din amning stopper.
Jo yngre din datter er (og hun er jo ikke ret gammel), jo større sandsynlighed er der for, at din amning stopper.
Jo mere flaske du giver, jo sværere bliver det at få etableret amningen igen, hvis du fortryder.
Og når det så er sagt, så har flasken også sine fordele - far kan tage over, og du kan få lidt tid frigivet, og så ved du naturligvis præcist, hvor meget mælk jeres datter har drukket. Det kan i sig selv give ro - for når hun så græder, så kan du udelukke sult som mulighed... Det forstår jeg godt :)
I første omgang kan du prøve at supplere din amning med en flaske. Det vil sige, at du kan starte med at lade hende die ved brystet, og når hun så er færdig, så supplerer du hende med flasken. På den måde får du fyldt hende ekstra op, og hun kan forhåbentlig derefter så sove en lidt længere lur, hvor du så kan samle lidt kræfter - og når hun så vågner, så vil hun måske spise lidt mere, igen finde mere ro i maven og igen sove lidt bedre. Så hendes døgn stille og roligt bliver inddelt i vågne perioder, hvor hun begynder at pludre osv. spiser og derefter sover, vågner, pludrer, spiser og sover igen.... Det er godt at give hende mælk/flaske, som en fast del af hendes putteritual.
Når du starter med at lægge hende til brystet, så viser du din krop, at der stadig skal produceres mælk. Du stimulerer fortsat til mælkedannelse. Det er godt, hvis du kan forsøge dette til at begynde med, indtil du finder ud af, om flaske overhovedet fungerer for jer og jeres lille pige. Hvis du begynder at erstatte en amning med flaske, så du giver flaske i stedet for at lægge hende til brystet, så vil din krop tro, at hun ikke længere har behov, og din mælkeproduktion nedsættes meget hurtigt.
Det betyder så også, at hvis det fungerer godt med flasken, og du vælger at trappe helt over på flaske og trappe helt ud af amning, så vil det være rigtig godt, at du netop erstatter en amning af gangen med flaske. Jo længere tid, der går mellem hver amning, jo mindre mælk vil du producerer, og på den måde vil din mælkeproduktion gradvist nedtrappes og til sidst stoppe.
Det betyder, at du hvis du lige nu f.eks. ammer 8 gange i døgnet, så kan du give flaske en gang og amme 7 gange. Herefter give 2 flasker og amme 6 gange. Give 3 flasker og amme 5 gange, give 4 flasker og amme 4 gange... Og når du f.eks. giver halvt/halvt så vil det være fint, at du hver anden gang ammer og hver anden gang giver flaske og stille og roligt så øger tidsintervallet imellem amningerne mere og mere og på den måde kommer hun stille og roligt helt over på flasken.
Hendes mælkebehov udregnes efter vægt, og når hun ikke er ældre end hun er nu, så skal hun have 170 ml pr kg i døgnet. Det betyder, at hvis hun lige nu vejer f.eks. 4200 gram, så skal hun have ca 720 ml mælk i døgnet. Det kan være udmalket modermælk eller modermælkserstatning - hvis du ikke vil bruge kræfter på at malke ud, så giv hende modermælkserstatning... Vær opmærksom på, om hun er i risikogruppen for at udvikle allergi, så skal hun have specielerstatning - ellers kan hun få almindelig erstatning... Hvis hun skal have 720 ml i døgnet fordelt på 7-8 måltider, så svarer det til, at hun så skal have ml 90-105 ml hver gang. Er hun ammet først, vil hun naturligt spise mindre.
Du kan også få medicin der stopper amningen, men det er ofte ikke nødvendigt, hvis du trapper stille og roligt ud og gradvist giver mere og mere flaske. Det er godt for dig og din krop - hvis du stopper fra den ene dag til den anden, kan du godt risikere at få en brystbetændelse. Og det er godt for jeres lille pige, så hendes mave stille og roligt bedre kan vænne sig til erstatningen - så hun ikke pludselig får voldsomt ondt i maven eller problemer med forstoppelse...
Har du min bog om "Amning & Flaske"? I den kan du læse om det hele og også læse om modermælkserstatning, hvordan du gør det hele rent praktisk, overvejelser osv.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke - stort knus med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske