Svar: For meget amning? - 2 mdr.

17. juni 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mor til 2

Tak for dit brev - og beklager ventetiden... måske er du allerede nået et skridt videre, når jeg nu svarer dig i dag :)

Hvad ville jeg gøre, hvis jeg var dig... Jeg ville gøre det, som umiddelbart føltes rigtigt og som virkede. Det betyder, at jeg ville følge min mavefornemmelse, og hvis jeg oplevede at min datter tydeligt faldt til ro og sov bedre, hvis hun kom til brystet, så ville jeg lægge hende til brystet - og jeg ville ikke vente 3 timer, hvor hun så skulle være ked af det og ligge og græde og blive mere og mere frustreret. Det ville være ødelæggende både for mig som mor og for min lille datter!

Jeg synes ikke, at en vægtøgning på 280 gram om ugen lyder voldsomt. De fleste børn vil i 2-3 måneders alderen tage ca. 200 gram på og mange børn tager betydeligt mere på, når de ammes fuldt!

Jeg synes man skal være meget påpasselig med at anbefale "amning efter skema" og ikke lade din datter die ved brystet, når hun viser behov. Det er netop vigtigt for at bibeholde amningen og hendes naturlige fornemmelse for sult og mæthed, at hun får lov til at flekse ved brystet. Det er korrekt, at hendes hovedmåltider bør ligge med ca. 3 til max 4 timers interval, men derimellem bør hun have lov til at komme til brystet og die kortvarigt og på den måde få slukket tørsten.

Jeg er som udgangspunkt enig i, at det vil være rigtig godt, hvis du om natten kan prøve at amme hende og derefter putte hende over i liften, tremmesengen eller lignende. I kan evt. have glæde af en bedside crib, hvor hun kan sove i direkte forlængelse af din seng, så du om natten kan hjælpe hende til ro med dine hænder og nærhed, kærtegne hende osv. og lade hende mærke dig - men uden at hun behøver brystet i munden hele tiden.

Det er for det første vigtigt for at forebygge vuggedød, at hun så vidt muligt sover i egen seng om natten - men derudover vil det naturligt også kunne forstyrre hendes søvn, hvis hun ligger lige op af dig om natten, og vil die hele tiden, fordi hun jo kan dufte din mælk. Det at ligge med eller ved dit bryst om natten, kan godt vænne hende til at hun skal sove med brystet og det kan godt gøre, at hun om natten så ikke rigtigt finder ro i maven og heller ikke får sovet godt nok... derfor kan det være en god idé, hvis du f.eks. sen aften kan amme hende rigtig godt, gerne fra begge bryster og derefter putte hende lidt for sig selv i håb om at, hun kan tage et lidt længere søvnstræk og lære at undvære brystet lidt.

Dermed ikke sagt, at hun så slet ikke må få brystet - det er ...

Annonce

... stadig ikke meningen, at hun skal ligge og græde i længere tid. Hvis hun søger efter brystet, tydeligt har brug for det, så skal du naturligvis give hende det - og derefter så prøve at putte hende igen og hjælpe hende til at sove uden. Det vil være heltnaturligt, at hun om natten har nogle små lyde, kan ligge og småklynke, virke søgende, smaske osv. - det er drømmelyde og ikke nødvendigvis behov for mælk/bryst. Derfor må du godt prøve at hjælpe hende videre i søvnen uden hver gang at tilbyde bryst i munden...

Det er korrekt, at hun med den alder hun har, kommer igennem flere af søvnens stadier, når hun sover ca 45 minutter og du behøver ikke arbejde på at hver lur skal være en længere lur - det kan være alt for hårdt for jer begge to! Men det vil være rigtig godt, hvis mindst en af dagens lurer varer mindst 1.5 time. Det kunne f.eks. være middagsluren, så du lader hende vågne af sig selv om formiddagen, leger, pludrer, ammer osv. og putte hende igen - men når hun så skal sove til middag, så forsøger du at få hende til at sove lidt længere - evt. ved at trille hende i barnevognen og på den måde holde hende sovende eller ved f.eks. at lægge dig med hende og tilbyde brystet en ekstra gang undervejs, så hun på den måde holdes sovende.

Med hensyn til stimulation og at "hoppe hende i søvn", så er det sådan, at alt det du gør, det lærer hun - så hvis du hopper rigtig meget, så lærer hun jo, at det er sådan det skal foregå, når hun skal sove - og det kan være uhensigtsmæssigt, fordi hun jo bliver fysisk tungere, og du naturligt kan blive ret træt af på sigt, hvis du skal hoppe med hende igen og igen, for at hun kan sove.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis det er det eneste som virker, så må du gøre det lige nu - men det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at minimere behovet for at hoppe. Så du nedsætter din hoppen på bolden. Prøv at hoppe lidt, og sid så stille - og hop først igen, hvis hun klynker. Hvis hun bare ligger og kikker i dine arme, så sid stille med hende, så hun stille og roligt lærer, at hun ikke behøver blive hoppet med for at falde i søvn. Du skal altså gøre det, som giver jer begge mest ro lige nu - men samtidig også medtænke, at du skal have skabt lidt rutiner, som på sigt kan fungere for jer begge :)

Prøv også at lade far tage over. Han dufter ikke af mælk og vil naturligt gøre tingene en lille smule anderledes - samtidig med at det kan give dig lidt ro og frihed til at være lidt sammen med storebror :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder