For meget amning? - 2 mdr.

17. juni 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

For meget amning? - 2 mdr.

Kære Helen,

Tak for dine tanker.

Ja, jeg håber, at dette må blive det sidste brev lige indtil videre...
Men hvis jeg troede, at jeg var i 7 sind før, så er det netop nu kun blevet værre, efter at have været en tur på børneafdelingen på sygehuset, og jeg trænger så meget til at få en faglig second opinion.

Jeg var inde hos en sød sygeplejerske (og senere kom også en børnelæge til). Kort fortalt så mente de ikke, at min datter kunne have silent reflux, hvis ikke Nexium havde virket indenfor 14 dage. De havde tidligere hørt om den børnelæge, som havde udskrevet Nexium og synes, at han udskrev lidt for "nemt" og at børn ikke som udgangspunkt skulle have medicin, hvilket jeg som udgangspunkt er enig i.

Derudover mente de på baggrund af hendes vægtstigning (ca. 280 g om ugen) og de meget hyppige amninger, at hun "overspiste" og dermed hele tiden var generet af luft, kvalme mv. De synes, at der så vidt muligt skulle gå 3 timer mellem måltiderne. Så måtte jeg i mellemtiden forsøge at trøste på bedste vis.

Jeg har jo ammet rigtig meget, dels fordi det afhjalp hendes uro og dels fordi hun ofte kun sover 45 min af gangen. Så har jeg enten forlænget hendes lur ved brystet eller følt mig nødsaget til at amme hende igen, når hun skulle puttes. Ovenstående er jo stik i mod, hvad jeg har lært, at der skal være fri mælkebar, og at ammebørn ikke kan overspise. Hvad er din holding til ovenstående?

Ligeledes mente de, at det var forkert at vænne hende til at sove med brystet i munden, som hun jo gør noget af natten, idet vi sover sammen, og at jeg giver hende brystet så snart hun begynder at pusle rundt, hvilket nok er mellem 1,5 til 2 timer. Til gengæld får jeg sovet forholdsvis godt og føler mig ikke træt om dagen og med det, hun kræver om dagen, tror jeg, at filmen ville knække for mig, hvis jeg heller ikke sov om natten.

De mente også, at det var for meget stimulation, når jeg brugte pilatesbolden til at få hende til at falde i søvn og ofte til at holde hende sovende i bæreselen. De sagde, at ...

Annonce

... det tog 15 min før en baby ville registrere et evt. skift i trøstemetoden, så derfor var det heller ikke godt at skifte for meget rundt. Men jeg oplever jo, at hun falder til ro med det samme, jeg sidder mig på bolden...? De mente, at al den stimulation også kunne være med til at give hende en urolig søvn. Hvad er din holding til det?

Sygeplejersken var desuden tilknyttet sygehusets søvnklinik før børn, og hun sagde, at når min datter kun sov 45 min ad gangen, nåede hun at være i de søvnstadier, som var nødvendige for hendes udvikling. Hvis jeg kunne holde hende sovende igennem de 45 min måtte jeg selvfølgelig gerne det, men hvis det "sled" mig op, fordi det sjældent virkede skulle jeg lade være. Min opfattelse har hidtil været, at jo flere gange det kan lykkes at hjælpe dem videre i søvnen, jo større sandsynlighed ville der være for, at de med tiden selv kom videre. Til dette sagde sygeplejersken at det ikke var hendes erfaring, at der var nogen "særlig" grund til at "kæmpe" dem videre i søvnfaserne. Først når de var omkring 7 mdr. ville deres søvnmønster ændre sig.

Hvis jeg skal følge ovenstående, ved jeg, at min datter kommer til at græde rigtig meget, når jeg ikke kan hjælpe hende/give hende brystet, og det rækker mit hjerte næsten ikke til. Omvendt må jeg jo give det et forsøg, hvis det på den lange bane har en effekt.

Hvad ville du mon gøre, hvis du var mig?

Det er ikke min hensigt, at "spille dig" ud mod andre fagpersoner. Jeg er efterhånden bare så forvirret, og da jeg kender dine råd som meget kærlige og nænsomme, hører jeg rigtig gerne dine tanker.

Ift. dit tidligere svar følger jeg mig overbevist om, at der som sådan ikke er noget fysiologisk i vejen med min datter. Hun er blevet tjekket hos kiropraktor, og hun virker ikke til at være det mindste generet, når hun tisser på puslebordet. Om hun er en high need baby det ved jeg ikke - jeg bryder mig heller ikke om prædikater :-) Men under alle omstændigheder skal jeg jo finde en vej videre i dette...

Mange hilsner
Mor til 2

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor