Svar: Ammeproblemer igen

28. april 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig hårdt og jeg ved godt, at du har kæmpet for amningen siden jeres lille dreng blev født - jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at holde til i længden.

Er der nogen (sundhedsplejerske/læge) som har tjekket dine bryster, altså set hvordan de ser ud, om du har kirtelvæv, som man ville forvente, om din brystvorte er til at få fat i osv.? Og er der nogen, der har tjekket din dreng - sikret sig, at han ikke har for kort tungebånd, svamp i munden eller andet som kan forklare, hvorfor han har svært ved at die og ofte hopper af og på brystet hele tiden? Det er vigtigt at I begge bliver tjekket for at sikre, at alt er optimalt til at få amningen til at fungere.

Jeg synes, det lyder som om, at du skal prøve at supplere din dreng fast. Det vil sige starte med at amme ham og efterfølgende tilbyde ham en flaske - og så putte ham til en forhåbentlig længere lur. Det er vigtigt, at du får skabt en lille smule rytme, så han ikke "slatsover og slatspiser" lidt hele dagen igennem og modermælkserstatning mætter ofte lidt mere end modermælk, det sikrer, at han bliver ved at tage nok på, og samtidig giver det også dine bryster lidt ro. Du kan ikke blive ved at holde til at amme ham døgnet rundt, hvor han ofte hænger i brystet hele tiden. Du har også brug for tid til at samle dig selv lidt og finde kræfter til at få et bad, spise lidt mad, gå en tur med barnevognen osv. Det er vigtigt for jer begge.

Jeg vil derfor foreslå dig, at du forsøger at skabe følgende rytme:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, får ofte en lille ekstra amning, når dagen begynder.

Formiddag: Ammes, suppleres efterfølgende med mme på flaske og puttes til formiddagslur

Frokost: Ammes, suppleres efterfølgende med mme på flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag: Ammes, suppleres efterfølgende med mme på flaske og puttes til dagens 3. lur

Aften: Ammes, suppleres efterfølgende med mme på flaske - og puttes til natten. Det kan sagtens tænkes, at han gerne vil die hyppigt ved brystet om aftenen og det er naturligvis også helt okay. Det er hans måde at fylde sig lidt ekstra op til natten og det må han gerne. Men stadig gerne supplere med flaske, før du putter ham til natten.

Sen aften: Ammes, suppleres efterfølgende med flaske og sover videre

Midt nat: Ammes og sover videre

Far må gerne give flasken, når han er hjemme, så I på den måde kan støtte hinanden. Det vil sige, at du kan amme ham, og derefter kan han få lov til at bøvse af, evt. blive skiftet, blive svøbt i forbindelse med skiftning, flasken gøres klar imens, og han tilbydes så flaske af dig eller far og ...

Annonce

... puttes derefter til lur i lift, barnevogn eller seng.

Det kan sagtens tænkes, at jeres dreng har refluks og det kan vurderes af lægen om det er noget han har behov for hjælp til. Man kan f.eks. behandle det medicinsk. Du kan overveje at tilbyde ham Enfamil AR i flasken. Det er en specielerstatning til børn med refluks, som virker ved at være tynd i flasken og blive tykkere i maven, så barnet lettere kan holde den i sig og ikke gylper.

Hvis jeres dreng "kun" er genereret af mavesyre og ikke gylper særlig meget så kan I også forsøge med Sempers Syrnet Allomin SensiPro 1 eller Nestlés NAN Sensilac 1. Begge disse erstatninger er tilsat mælkesyrebakterien Lactobacillus Reuteri som virker beroligende på maven.

Når du starter med at lægge ham til brystet, så vil han fortsat stimulere dig og stimulere til at du danner mælk. Det er vigtigt for at bibeholde amning - hvis du derimod går over til at erstatte en amning med en flaske, så vil din krop nedsætte amningen ekstra. Derfor er det godt at du starter med brystet og følger efter med flasken.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er altid en risiko for at barnet vil foretrække flasken fremfor brystet, især når han ikke er ældre end han er - men jeg ved fra dit tidligere brev og også dit brev i dag, at du allerede har forsøgt rigtig meget, og det lyder ikke som om, at du får øget din mælkemængde selvom du ammer meget hyppigt. Du har tidligere fortalt, at du aldrig har oplevet at det drypper fra dit bryst og du har hele tiden haft lidt fornemmelse af, at du ikke rigtig har mælk nok - jeg synes det er vigtigt at lytte til den fornemmelse.

Hans udregnede behov er 160 ml pr kg i døgnet. Jeg ved ikke, hvad han vejer, men hvis han f.eks. vejer 4800 gram nu, så skal han have 800 ml mælk/modermælkserstatning i døgnet. Det betyder, at hvis han får 7 måltider i døgnet, så skal han have 115 ml i hver flaske. Så vil han naturligvis også få noget fra dit bryst, hvilket vil sætte hans indtag ned, så nogle gange vil han måske kun spise 80 ml af flaske, andre gange vil han spise lidt mere og atter andre gange lidt mindre - men det er hans behov, og det vil være rigtig godt, at du lige nu giver ham det han udregnet har behov for, samtidig med at du naturligvis prøver at lade ham regulere det selv. Du kan ikke vide, hvad han får hos dig, derfor må du efterfølgende give ham den mængde, som han viser behov for.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og vil også anbefale dig at taste hans vægt- og længdemål ind i livets bog her på siden. Så kan du se om han tager på og følger sin kurve :)

Rigtig meget held og lykke med ham fortsat - og læs også meget gerne "Helens bog om amning og flaske":)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.