Ammeproblemer igen

28. april 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Ammeproblemer igen

Kære Helen,

Tak for dit svar på mit forrige brev.

Efter der kom lidt ro på madsituationen, er vi nu vendt tilbage til at amme først, og derefter supplere efter behov. Men det er desværre stadig ikke helt problemfrit. Min søn vil gerne amme hver time, nogle gange går der kortere tid. Jeg kan ikke helt forstår hvorfor?

Om natten er det specielt slemt, han vågner hver time til hverandet (nogle gange kortere) og falder ikke til ro før han får bryst. Han falder relativt hurtig i søvn når han får brystet, men det holder jo desværre kun kort. Jeg er ved at blive desperat efter noget sammenhængende søvn. Om dagen vil han også til brystet hele tiden, oftere end om natten, men det er selvfølgelig hårdere for mig om natten.

Han sover ofte en lang lur, enten om formiddag eller eftermiddag, men ellers kan vi kun få ham til at sove en halv time. Derfor bliver det til mange timer ved brystet, og jeg synes tiden hvor vi hygger, ligger på maven osv. er meget kort. Det bliver også tit en kamp ved brystet, hvor han hopper af og på, og hvor han hiver i brystvorten. Går ud fra, at det er fordi der ikke er specielt meget mælk. Jeg forstår ikke den hyppige amning, der kan jo netop ikke være dannet meget mælk. Han ligger der heller ikke længe, måske 5 min ca, før han begynder at ...

Annonce

... bokse med dem. Når der er gået flere timer mellem amningen ligger han der heller ikke længe, måske 10 min før han bliver sur på dem, nogle gange ligger han dog længere og bliver ikke sur.

Han tager omkring 200 gram på om ugen, så han får vel det han skal have? Kan jeg gøre noget for at få amningen til at være lidt mindre hyppig? Det skal siges at det ikke er et appetitspring, da det har været sådan her, mere eller mindre, altid.

Nogle gange er det stadig tryghed og ro han søger, og det er helt fint. Men andre gange er det, udover selvfølgelig sult, også fordi han døjer en del med sure opstød eller refluks, og det virker til, at han søger lindring ved at sutte. Det samme når han har luft i maven eller skal have afføring. Han sutter løs på sine hænder og vil gerne til brystet, omend det er meget uroligt han ligger der. Han er jo også urolig når han er sulten og der ikke kommer nok mælk. Det gør det enormt svært at læse hans signaler, og vide hvornår, vi skal supplere, eller hvornår vi måske ikke skal lægge ham til, men bøvse ham eller noget andet.

Sut har vi prøvet i alle tænkelige udformninger og materialer. Han ligner en der har fået en citron i munden og lige meget hvor små de er, sætter det gang i hans brækrefleks.

Venlige hilsner

Den forvirrede mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne