Brev:
Ammeproblemer igen
28. april 2016
Alder:
2 mdr.
Ammeproblemer igen
Kære Helen,
Tak for dit svar på mit forrige brev.
Efter der kom lidt ro på madsituationen, er vi nu vendt tilbage til at amme først, og derefter supplere efter behov. Men det er desværre stadig ikke helt problemfrit. Min søn vil gerne amme hver time, nogle gange går der kortere tid. Jeg kan ikke helt forstår hvorfor?
Om natten er det specielt slemt, han vågner hver time til hverandet (nogle gange kortere) og falder ikke til ro før han får bryst. Han falder relativt hurtig i søvn når han får brystet, men det holder jo desværre kun kort. Jeg er ved at blive desperat efter noget sammenhængende søvn. Om dagen vil han også til brystet hele tiden, oftere end om natten, men det er selvfølgelig hårdere for mig om natten.
Han sover ofte en lang lur, enten om formiddag eller eftermiddag, men ellers kan vi kun få ham til at sove en halv time. Derfor bliver det til mange timer ved brystet, og jeg synes tiden hvor vi hygger, ligger på maven osv. er meget kort. Det bliver også tit en kamp ved brystet, hvor han hopper af og på, og hvor han hiver i brystvorten. Går ud fra, at det er fordi der ikke er specielt meget mælk. Jeg forstår ikke den hyppige amning, der kan jo netop ikke være dannet meget mælk. Han ligger der heller ikke længe, måske 5 min ca, før han begynder at bokse med dem. Når der er gået flere timer mellem amningen ligger han der heller ikke længe, måske 10 min før han bliver sur på dem, nogle gange ligger han dog længere og bliver ikke sur.
Han tager omkring 200 gram på om ugen, så han får vel det han skal have? Kan jeg gøre noget for at få amningen til at være lidt mindre hyppig? Det skal siges at det ikke er et appetitspring, da det har været sådan her, mere eller mindre, altid.
Nogle gange er det stadig tryghed og ro han søger, og det er helt fint. Men andre gange er det, udover selvfølgelig sult, også fordi han døjer en del med sure opstød eller refluks, og det virker til, at han søger lindring ved at sutte. Det samme når han har luft i maven eller skal have afføring. Han sutter løs på sine hænder og vil gerne til brystet, omend det er meget uroligt han ligger der. Han er jo også urolig når han er sulten og der ikke kommer nok mælk. Det gør det enormt svært at læse hans signaler, og vide hvornår, vi skal supplere, eller hvornår vi måske ikke skal lægge ham til, men bøvse ham eller noget andet.
Sut har vi prøvet i alle tænkelige udformninger og materialer. Han ligner en der har fået en citron i munden og lige meget hvor små de er, sætter det gang i hans brækrefleks.
Venlige hilsner
Den forvirrede mor :)